• Niinis

Zinkbrist! hjälp någon mer???

Jag har zinkbrist, hade detta även ett år sedan då jag drack såna där brustabletter. tog ett nytt prov nu på vårdcentralen och det visade sig att det hade blivit värre! vad kan detta bero på? han sa att zinkbrist kan ha ett samband med andra sjukdomar. blir ju orolig nu! någon mer som haft zinkbrist som vuxen?? vad hade ni för värden? jag hade 9,9 och det normala är 12. tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Zinkbrist! hjälp någon mer???
  • Qurren

Jag har zinkbrist ( pga magsäcksoperation ) och tyvärr mår jag så fruktansvärt illa av de där solvezink-brustabletterna så jag kan inte äta dem. Jag ska till doktorn nästa vecka och hoppas det finns ett annat piller att ta.

zink finns, om jag minns rätt, i kött, en del nötter samt gröna grönsaker. Brist på zink kan bla ge munsår, sår som inte riktigt läker eftersom zink behövs för cellbildningen. skulle man gå vidare med att hitta orsaken till din brist?

• Niinis
    Qurren skrev 2008-06-10 17:41:04 följande:
    Jag har zinkbrist ( pga magsäcksoperation ) och tyvärr mår jag så fruktansvärt illa av de där solvezink-brustabletterna så jag kan inte äta dem. Jag ska till doktorn nästa vecka och hoppas det finns ett annat piller att ta.zink finns, om jag minns rätt, i kött, en del nötter samt gröna grönsaker. Brist på zink kan bla ge munsår, sår som inte riktigt läker eftersom zink behövs för cellbildningen. skulle man gå vidare med att hitta orsaken till din brist?
    ja de kollar så jag inte har gluten allergi men det första testet (blodprov) var negativt. så jag vet inte... verkar lite konstigt hur som helst att jag har zink brist då de inte hittat en anledning till varför. jag menar jag äter varierat. vet du hur mycket zinkbrist du hade? normala är ju 12, jag hade 9,9.
  • Qurren

Hmm, jag var tvungen att kolla mina labbsvar, förra året var min zink på 9 och då sa doktorn att det var bättre än förut, vilket jag tolkade som att det var okej att skippa medicinen

• mini79

Jag hade zinkbrist för några år sen (kommer inte alls ihåg värdet nu). Jag hade varit i Asien och luffat i 4 månader och när jag kom hem så började jag tappa MASSOR av hår. Min läkare sa att man kan få Zinkbrist efter en maginfektion. Jag åt zinktabletter och har sen dess inte haft mer problem. Brukar passa på att be om ett zinkprov om jag ändå tar andra blodprov.

• Niinis
    Qurren skrev 2008-06-11 14:58:47 följande:
    Hmm, jag var tvungen att kolla mina labbsvar, förra året var min zink på 9 och då sa doktorn att det var bättre än förut, vilket jag tolkade som att det var okej att skippa medicinen
    jahaa ok då kanske det inte är så farligt lågt mitt på 9,9?
    har börjar äta zink brustabletterna och det funkar bra. är bara oroad över vad som kan orsaka bristen, då jag haft från och till i över 1 år.
  • alfa73

hur märker man att man har zink brist??? har aldrig hört talas om nåt sånt.

• anza

Jag har det också. Mitt hänger troligtvis ihop med hypotyreosen. äter också solvezink brustabletter. Hade ett värde på 7.

• Niinis
    anza skrev 2008-06-18 23:38:11 följande:
    Jag har det också. Mitt hänger troligtvis ihop med hypotyreosen. äter också solvezink brustabletter. Hade ett värde på 7.
    det är just det här jag menar, alla som har zinkbrist verkar ha det av en anledning/sjukdom. undrar om jag också har det, läkaren funderar på om jag kanske har någon allergi som gluten som kan hänga ihop med zinkbrist.
  • anza

Ja, det vanligaste är glutenintolerans. Det utredde de på mig fast jag haft hypotyreos i många år. Det är det första man måste utesluta. Man kan ha det utan att blodprov visar det. Oftast får man göra en gastroskopi för att kolla tarmluddet.

• Niinis
    anza skrev 2008-06-19 19:57:25 följande:
    Ja, det vanligaste är glutenintolerans. Det utredde de på mig fast jag haft hypotyreos i många år. Det är det första man måste utesluta. Man kan ha det utan att blodprov visar det. Oftast får man göra en gastroskopi för att kolla tarmluddet.
    ush och det är just det jag är mest rädd för:/ har hört att det inte är trevligt alls:(
  • Miss Maya

Jag hade också hört en massa skräckhistorier om det, men jag minns inte ett skvatt från min gastroskopi... De satte t o m en sådan nål i handen på mig och så fick jag lugnande/avslappnande den vägen. Jag var lagom lullig och och go efteråt.

Niinis skrev 2008-06-19 20:54:49 följande:
    alltså gastroskopin!
Svar på tråden Zinkbrist! hjälp någon mer???