• Kruts

Polis

Hej, Jag har planer på att söka in till polisutbildningen nu i höst. Undrar om det finns någon här på fl som studerar till polis nu och kan ge lite tips om hur man ska gå till väga? eller finns det kanske någon som jag som också har drömmar om polisyrket?
    verkar vara en hel del tester som man ska skicka med i ansökningen. Undrar också om det finns någon som har erfarenhet av att studera till polis på distans? hur funkar det? Jag har två relativt små barn hemma och vill inte pendla upp till polishögskolan. Funkar det så då att man åker upp till skolan några gånger per termin?
    herregud har säkert tusen frågor till men just nu står det still i huvude

• Svar på tråden Polis
  • Kruts

Tack för länktipset! har varit inne där och läst men skulle tycka att det var intressant att få lite mer fakta från nån som gått igenom utbildningen.

• Jessie74

Min sambo ska söka till våren. Jag tycker det känns sådär kul för här i Norrköping där vi bor kan man tydligen inte läsa på distans. Jag är inte så sugen på att ha honom studerandes på annan ort när vi har småbarn Men jag vill ju samtidigt att han ska följa sina drömmar så det är svårt...

• Kruts

Jessie74
    Jaha jag trodde att man kunde söka till distansutbildningen var helst man bodde i Sverige? Är det bara vissa utvalda städer?

• Kruts

Michisen
    tack för alla tips! ska genast gå in och kolla länkarna!

• Michisen

De brukar anse att bor man i Norrköping så kan man läsa utbildningen i Sthlm utan problem. Ska man läsa på distans så ser de helst att man kommer från glesbygd och verkligen har problem med att flytta för utbildningens skull.

• Michisen

Så lite så - tipsar gärna. Har sökt själv och kom vidare, men fick lunginflammation samma vecka som fystesterna och efter det så blev det liksom en liten bebis i magen och då kändes det avlägset att söka igen just då i alla fall! :)
    Får se hur det känns sen när man varit föräldraledig och kommit tillbaka i gängorna fysiskt - för närvarande känns löpträning väldigt avlägset med tanke på sjukskrivning för foglossningen...

• Jessie74

Ja det är tydligen så. Så här står det på på polisens hemsida.

Distansutbildningar finns på sammanlagt elva polismyndigheter. De övriga utbildningsorterna är: Söderhamn, Ludvika, Säffle, Torsby, Köping, Hallsberg, Gimo, Katrineholm, Åmål, Lidköping, Hörby, Ystad och Västervik.

Om jag har förstått det hela rätt så kan enbart de som bor på de orterna söka men jag kan ha fel. Och tydligen är det bara 3-12 personer som utbildas på varje ort.

• Kruts

Michisen
    aha jag bor ju i Kungsbacka (drygt 2,5 mil söder om Göteborg) ska kolla upp om jag har möjlighet att läsa på distans.....Hade passat mig bra eftersom jag har två små barn (2 och 4 år).

• Michisen

Det borde du kunna göra i så fall - det är långt till Jönköping för dig, som ju är närmsta utbildningsort i ditt fall.
    Önskar dig som sagt all lycka till och håller tummarna för dig! :)

• Jessi19

Tror dessvärre inte du kan läsa på distans..Jag kunde inte det i alla fall och jag bor i Göteborg. De rekryterar främst folk från glesbygdsområden. Att man har barn är inget som de tar hänsyn till. Det sa dom till mig i alla fall när jag frågade. De anser att vill du detta tillräckligt mycket så är du beredd o flytta eller pendla. Jag har själv tänkt vecko pendla när jag kommer in...hoppas komma in i växjö. Men sen kan man ju alltid drömma vidare att Borås ska öppna polis skola för då kan man ju till och med dags pendla.

ps. har en son på 2 år.

Svar på tråden Polis