• cokie

"Silverpäronträd"?

Hej är det någon som kan något om det trädet? Kan man ha det i zon 5? tips?

• Svar på tråden "Silverpäronträd"?
  • sanna77

Annars kan du kanske sätta en silverpil istället, den är härdig. Nackdelen är att den blir stor, men det går att beskära alternativt såga ner den och sätta ett nytt träd.

• cokie

Tyckte trädet verkade så fint, jag ska ringa runt och höra bland trädgårdsfolket häromkring! Tack för svaren!

Vi har ju iallafall sol precis hela dagen där jag vill ha träden så det kanske går..

• cokie
    sanna77 skrev 2008-06-10 14:09:00 följande:
    Annars kan du kanske sätta en silverpil istället, den är härdig. Nackdelen är att den blir stor, men det går att beskära alternativt såga ner den och sätta ett nytt träd.
    Jag vill inte ha så speciellt stora träd, vi tänkte ha 2 prydnasträd el nåt på framsidan.. Men vi funderar på en finskpil, eller bollpil tror jag den kallas, på baksidan.
  • VIXIE

Så här står det i Splendorkatalogen: pyrus salicifolia zon 1-4 höjd 4-6 m(beror på om det är ympat eller inte) Ett gracilt träd med överhängande grenar och silverglänsande ,smala elliptiska blad.Vita blommor på våren.Får 2-3 cm breda hårda päron.Solitär.Lämplig för formklippning.Nordens olivträd.Soligt tål torrra varma lägen.

Det går ju att göra egna microklimat i trädgården,gör det lite läigt och köp ett träd som inte är toppympat(det är där det brukar frysa) så ska det nog gå bra. Har nog en bild på mitt silverpäronträd i mitt galleri tror jag.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • cokie

Oh, tack för svaret! Då kanske det går iallfall

• cokie

Fint träd du har! ÅH jag vill också ha ett sånt, hoppas det går här..

Där jag tänkte ha träden är det väl inte så mycket lä, det är inget hörn el nåt, men vi håller på och sätter häck runt om så det kanske hjälper till mot vinden..

• Scraptroll

i zon 4 funkar det...har sett två jätte fina silverpäronträd i Furuvik strax nedanför Gävle

• cokie

jag har beställt 2 st nu. Jag ringde till en handelsträdgård i närheten och dom hade hemmma och sa att det funkade här! Trodde inte dom såldes här..!! Men hoppas det blir bra!

Svar på tråden "Silverpäronträd"?