• Maddizen

basilika te, torkad eller färsk?

När man ska dricka basilika te för att pröva att få igång förlossningen ska det va färsk eller torkad basilika då?

(¯`°?.¸ ღ♥ Våran prins Karl-Casper ska bli storebror i Juli ♥ღ¸.?°¯)
  • Svar på tråden basilika te, torkad eller färsk?
  • Maddizen
    Childrenoflove skrev 2008-06-10 13:18:15 följande:
    tror det ska vara torkad oh att det ska kokas i vatten sen ska du nog dricka 2-3 koppar om dagen...
    ja det låter ju mest vettigt med torkad för att få färsk att dra i kokande vatten kan väl inte funka...eller?
     3-4 minuter ska den dra vet jag
  • Sencha

Medicinskt sett kan jag inte tänka mig att det skulle göra någon som helst skillnad. Möjligen borde koncentrationen av aktiva ämnen vara högre i färsk basilika.

(Varför skulle det inte funka att låta färsk dra i kokande vatten?)

Son född 2004; BF 11 juli
  • Maddizen
    Sencha skrev 2008-06-10 13:21:50 följande:
    Medicinskt sett kan jag inte tänka mig att det skulle göra någon som helst skillnad. Möjligen borde koncentrationen av aktiva ämnen vara högre i färsk basilika.(Varför skulle det inte funka att låta färsk dra i kokande vatten?)
    nä jag vet inte, vanligt te är ju torkat... vet faktiskt inte
  • Sencha
    Maddizen skrev 2008-06-10 13:24:03 följande:
    nä jag vet inte, vanligt te är ju torkat... vet faktiskt inte
    Te från tebusken är inte bara torkat utan i olika grad fermenterat.

Men när det gäller örtteer så brukar det i alla fall generellt sett funka lika bra med färska produkter. Torkningen är mer en fråga om att kunna bevara/konservera.

Jag gör myntate på färsk mynta som jag nyss plockat i trädgården.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Childrenoflove

Har läst på lite nu...

Det ska vara 3 st torkade basilika blad till varje kopp!!Och du ska dricka mellan 7-10 dl om dagen...det ska stå och dra i 10-20 minuter och vattnet ska inte koka utan värmas...kokar det så åker alla verksamma ämnen med ångan!!

Good luck!!

• Theres

men ja har bara torkad basilika, typ hackad elel rnåt på påse.. funkar det lika bra? vet inte om ja orkar dricka 7 dl.. men kanske 2 koppar.. tror ni det räcker?

• Maddizen

jag är inne på andra koppen nu och det kommer att bli betydligt fler ikväll tillsammans med fotboll och chips. Tycker faktiskt att det va rätt gott. Nu håller vi bara tummarna för att det funkar också

Svar på tråden basilika te, torkad eller färsk?