• Anonym

Hur mycket betala barnvakt i timlön?

Jag och min sambo funderar på att söka hjälp med barnvakt genom att sätta ut lite lappar på den lokala ica-butiken.
    Vi hade tänkt oss lite avlastning några kvällar i månaden så att vi kan gå ut och äta middag eller dylikt ibland.
    Vi vänder oss till 16-19 åringar och min fråga är nu,
    vilken timlön tycker ni är rimlig?
    Man får ju tänka på att de får betalt, svart i handen...
    Är 50:- / timmen alldeles för lite eller är det helt okej?

Jag minns att en kompis till mig fick 50:- i timmen när vi var 16 och hon jobbade svart. Det tyckte jag då var JÄTTEmycket... men det var ju tio år sedan. Men så var vi ju unga då och då är ju 50:- i timmen mycket pengar i slutändan...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hur mycket betala barnvakt i timlön?
  • Anonym

tycker att man borde ge mer på kvällar eftersom man som tonåring oftast vill vara ute på kvällarna med sina kompisar.speciellt om det är helg.tycker nästan 70 i timmen är mer rimligt.

• Anonym

Ja, vi pratade oxkså om det, men så resonerade vi som så att barnen är så små att när klockan är 20.00 så sover de och barnvakten behöver endast sitta där. Hon kan kolla film/tv, surfa på internet eller vad som helst.
    Så själva jobbet kommer inte särdeles ansträngande i sig.
    Tycker du ändå att 70:- är mer rimligt?
    Sedan täntke vi att den som vill sitta barnvakt någorlunda "regelbundet" kanske ändå inte har de där "vara-ute-behoven" som många tonårstjejer har.

Anonym skrev 2008-06-10 13:16:26 följande:
    tycker att man borde ge mer på kvällar eftersom man som tonåring oftast vill vara ute på kvällarna med sina kompisar.speciellt om det är helg.tycker nästan 70 i timmen är mer rimligt.
  • Anonym

joho tro mig så kul är det inte att sitta inne en tex fredagskväll och vackta ungar när kompisarna ringer.

Jag har själv varit barnvakt mycket i mina unga år och jag hadde inte tyckt att det var värt det för 50 kr timmen.

Då tyckte jag det var roligare att vara med barnen på dagen och leka i parken.

Anonym skrev 2008-06-10 13:20:00 följande:
    Ja, vi pratade oxkså om det, men så resonerade vi som så att barnen är så små att när klockan är 20.00 så sover de och barnvakten behöver endast sitta där. Hon kan kolla film/tv, surfa på internet eller vad som helst.Så själva jobbet kommer inte särdeles ansträngande i sig.Tycker du ändå att 70:- är mer rimligt?Sedan täntke vi att den som vill sitta barnvakt någorlunda "regelbundet" kanske ändå inte har de där "vara-ute-behoven" som många tonårstjejer har.
  • MollyN

Humm... jag vet faktiskt inte..

Jag tycker nog att det e lite lågt.. Iaf 60 i timmen tycker jag.. sen beror det ju på om det är en lördag kväll eller en måndags eftermiddag...

Men man kan ju ge andra erbjudanden typ om det är sent att erbjuda skjuss hem o sånna saker! Middag och sånt.. man kan ju kompensera lönen med sånt..

När ja var 19 hade jag inte jobbat för 50 kr i timmen iaf. det gjorde jag när jag va 15.

Sen är det ju kanske skillnad om det är passning när erat barn har somnat eller om det är läggning o sånna där grejjer.

Testa och sätt upp lappar med 50 i timmen o se om nån nappar, annars kan ni ju alltid sätta upp nya lappar med annan lön. Eller så skriver ni inte ut nån lön, utan att det diskuteras så märker ni vad folk vill ha osv..

Lycka till=)

• Anonym

Okej, ja.
    Vår tanke är kvällar, främst. I stort sett alltid när barnen somnat. KANSKE läggning också ibland. Men man vill ju att barnen ska känna barnvakten och vara trygg med denne, så därför tänker vi oss läggning, iallafall emellanåt.
    Men jag ska ta upp detta med sambon. Han tyckte att 60:- var för mycket när barnen ändå sover (trots att det är fre-lördagskvällar vi tänkt oss).
    Men då kanske han (vi) får tänka om

MollyN skrev 2008-06-10 13:24:23 följande:
    Humm... jag vet faktiskt inte..Jag tycker nog att det e lite lågt.. Iaf 60 i timmen tycker jag.. sen beror det ju på om det är en lördag kväll eller en måndags eftermiddag...Men man kan ju ge andra erbjudanden typ om det är sent att erbjuda skjuss hem o sånna saker! Middag och sånt.. man kan ju kompensera lönen med sånt..När ja var 19 hade jag inte jobbat för 50 kr i timmen iaf. det gjorde jag när jag va 15.Sen är det ju kanske skillnad om det är passning när erat barn har somnat eller om det är läggning o sånna där grejjer.Testa och sätt upp lappar med 50 i timmen o se om nån nappar, annars kan ni ju alltid sätta upp nya lappar med annan lön. Eller så skriver ni inte ut nån lön, utan att det diskuteras så märker ni vad folk vill ha osv..Lycka till=)
  • MollyN

Har ni ingen vän eller familjemedlem som också har barn så ni kan byta lite barnvakts tid med varandra då?
    Att ni är barnvakter nån kväll i månaden och att ni sedan byter.. det blir billigare =)

• Anonym

Nej, det är just det...
    Vi har inte det

MollyN skrev 2008-06-10 13:32:24 följande:
    Har ni ingen vän eller familjemedlem som också har barn så ni kan byta lite barnvakts tid med varandra då? Att ni är barnvakter nån kväll i månaden och att ni sedan byter.. det blir billigare =)
  • Anonym

jo men om du tänker tillbaka på när du var 18-19 år.skulle du då sitta barnvackt en fredagskväll för 50kr i timmen medans kompisarna kanske är ute och har skoj och ringer dig?

Anonym skrev 2008-06-10 13:30:13 följande:
    Okej, ja.Vår tanke är kvällar, främst. I stort sett alltid när barnen somnat. KANSKE läggning också ibland. Men man vill ju att barnen ska känna barnvakten och vara trygg med denne, så därför tänker vi oss läggning, iallafall emellanåt.Men jag ska ta upp detta med sambon. Han tyckte att 60:- var för mycket när barnen ändå sover (trots att det är fre-lördagskvällar vi tänkt oss). Men då kanske han (vi) får tänka om
  • Agapi

Jag tycker 50kr/timmen är för lite absolut. 70 är mer okej.

• Anonym

Skillnaden för mig är att jag pluggade när jag var 19 och fredagkvällarna satt jag faktiskt mestadels hemma, även om det låter trisst.
    Sedan handlar ju inte det här om varje fredagkväll, utan om någon gång i månaden. Har man planer på annat håll så behöver man ju inte sitta barnvakt.

Anonym skrev 2008-06-10 13:35:15 följande:
    jo men om du tänker tillbaka på när du var 18-19 år.skulle du då sitta barnvackt en fredagskväll för 50kr i timmen medans kompisarna kanske är ute och har skoj och ringer dig?
  • Anonym

men då vet jag att majoriteten tycker att 50:- är för lite iallafall...
    Det är ju svårt det där med lön, tycker jag...

• Anonym

Åh, vad bra!!
    Tack tack

Anonym (mia) skrev 2008-06-10 13:48:12 följande:

ett tips.. www.grannar.se där kan man skaffa barnvakt m,m
Svar på tråden Hur mycket betala barnvakt i timlön?