• Anna81

nån som har eller ska föda ensam?

Hejsan!
    Jag ska få barn i Juli och det är tänkt att jag ska vara ensam på förlossningen. Är det nån mer som ska vara det eller som har varit det och vill berätta hur det var?

Jag tycker det känns lite skrämmande men ändå inte på nåt konstigt sätt.

• Svar på tråden nån som har eller ska föda ensam?
  • Majuni

Jag tänkte föda ensam, men när det var dags ringde jag min mamma som var med och glad är jag för det idag.. man kommer nästan inte ihåg någonting efteråt och jag älskar att "älta" min förlossning

Är det någon speciell anledning varför du inte vill ha någon med?

• Ännuenprick

Jag kommer sannolikt vara ensam. Min mamma bor flera timmar härifrån och det gick fort förra gången. Fast helt ensam...det finns ju underbara USK och BM. Det kanske går jättesnabbt den här gången så det blir hemma i hallen, då blir det ju ensamt såklart...
    Tycker inte det är ssk skrämmande!

• ALisaE

Jag hade mamma med mig första förlossningen och det var helt underbart att ha med henne. Så om du har bra kontakt med din mamma och hon har möjlighet att vara med så rekomenderar jag verkligen att ha med henne.

• Anna81

jag och pappan till barnet är inte tillsammans längre så det känns helt fel att ha honom där, det var inte alls meningen att vi skulle ha barn, jag har 2 barn sen innan med en annan kille.

Jag har tänkt om jag skulle ha min syster med, för vi står varann jätte nära, men det är ändå nåt som tar emot när jag tänker på det.
    Usch jag vet inte hur jag ska göra.

När jag födde mina andra barn så märkte jag inte av att pappan var med inne i rummet, så det känns som att jag ska kunna fixa det själv, men som du säger så komer man inte riktigt ihåg allt så jag kanske kände av att han var där ändå men inte tänkte på det.

Han har erbjudit sig att vara med på den här förlossningen också, vi var tillsammans 12 år innan vi gjorde slut, skulle ju vara skönt att ha honom där, men tror det skulle kännas jätte skumt när det inte är hans barn, oj oj vad jag funderar nu, sorry att det blev så långt

• ALisaE
    Anna81 skrev 2008-06-10 14:00:36 följande:
    jag och pappan till barnet är inte tillsammans längre så det känns helt fel att ha honom där, det var inte alls meningen att vi skulle ha barn, jag har 2 barn sen innan med en annan kille.Jag har tänkt om jag skulle ha min syster med, för vi står varann jätte nära, men det är ändå nåt som tar emot när jag tänker på det.Usch jag vet inte hur jag ska göra. När jag födde mina andra barn så märkte jag inte av att pappan var med inne i rummet, så det känns som att jag ska kunna fixa det själv, men som du säger så komer man inte riktigt ihåg allt så jag kanske kände av att han var där ändå men inte tänkte på det.Han har erbjudit sig att vara med på den här förlossningen också, vi var tillsammans 12 år innan vi gjorde slut, skulle ju vara skönt att ha honom där, men tror det skulle kännas jätte skumt när det inte är hans barn, oj oj vad jag funderar nu, sorry att det blev så långt
    Innan jag verkligen hade bestämt mig för att ha med mamma så kändes det jätteskumt. Men sen när beslutet var taget så kändes det bättre och det blev en fantastisk upplevelse. Så prata med din syster/fundera varför det tar emot. Jag tror inte du ångrar dig om hon följer med.
  • Anna81

Emre o Leo skrev 2008-06-10 13:57:52 följande:

Jag hade mamma med mig första förlossningen och det var helt underbart att ha med henne. Så om du har bra kontakt med din mamma och hon har möjlighet att vara med så rekomenderar jag verkligen att ha med henne.
    Jag har jätte bra kontakt med min mamma, men hon är jätte sjuk, så jag vet inte om hon skulle fixa att följa med, hon skulle säkert säga ja om jag frågade men då skulle jag oroa mig för henne så inte hon ramlar ihop.
    Mina andra förlossningar har gått jätte fort, var bara på förlossningen i 1 tim med första och 20 min med andra, men man vet ju inte om den här förlossningen drar ut på tiden.
  • Ännuenprick

Men om han erbjuder sig att vara med så är det ju för DIN skull! Låter jättegulligt! Tänk på vad som skulle kännas tryggast för dig. Även om du inte riktigt märker att han är där, kanske det är en fördel i alla fall. Eller din syster.
    Sedan kan det vara bra att ha med någon som du kan köra ut utan att de tar illa upp.
    Pappan till min etta var med ett tag för att han ville och för att jag hade lovat. Var egentligen inte överförtjust i det, men när jag väl låg där hade det kunnat vara 20 pers till utan att jag hade tänkt på det. Han gjorde ingen nytta men förstörde inte någonting heller. Och jag hade gjort mycket klart innan att man vet inte hur man reagerar, så om jag skulle köra ut honom var det bara att acceptera utan diskussion.
    Det fungerade bra.

• Anna81

Emre o Leo skrev 2008-06-10 14:02:47 följande:

Innan jag verkligen hade bestämt mig för att ha med mamma så kändes det jätteskumt. Men sen när beslutet var taget så kändes det bättre och det blev en fantastisk upplevelse. Så prata med din syster/fundera varför det tar emot. Jag tror inte du ångrar dig om hon följer med.
    Ja jag och min syrra har pratat om ifall hon ska vara med, hon har sagt att hon självklart ställer upp och ifall jag inte vill ha henne i rummet så väntar hon gärna utanför, men att hon iaf följer med så jag vet att hon finns där.
    Ska kanske prata med henne lite till så kanske det får bli så.

Jag vet inte alls varför det tar emot, det finns inget som jag inte skulle göra för henne och jag vet att hon känner så med, men ändå. hmm får försöka tänka lite på det.
  • Anna81
    Ännuenprick skrev 2008-06-10 14:06:52 följande:
    Men om han erbjuder sig att vara med så är det ju för DIN skull! Låter jättegulligt! Tänk på vad som skulle kännas tryggast för dig. Även om du inte riktigt märker att han är där, kanske det är en fördel i alla fall. Eller din syster. Sedan kan det vara bra att ha med någon som du kan köra ut utan att de tar illa upp. Pappan till min etta var med ett tag för att han ville och för att jag hade lovat. Var egentligen inte överförtjust i det, men när jag väl låg där hade det kunnat vara 20 pers till utan att jag hade tänkt på det. Han gjorde ingen nytta men förstörde inte någonting heller. Och jag hade gjort mycket klart innan att man vet inte hur man reagerar, så om jag skulle köra ut honom var det bara att acceptera utan diskussion.Det fungerade bra.
    Jo det är sant, jag blev jätte glad när han erbjöds sig, för det började med att han erbjöd sig att köra in mig, sen sa han att han kan vara med om jag inte vill vara själv, och jag är verkligen jätte glad för erbjudandet.

Vi håller på att försöka lappa ihop allt mellan oss igen så det skulle vara skönt att ha honom där, jag menar han har sätt mig på alla sätt som går och se nån på och han har varit med mig 2 gånger innan.
  • Babblis

Jag var ensam när jag skulle föda för pappan och jag hade separerat och läget var sånt att jag absolut inte ville ha honom där...hade nog klubbat ner honom med ungen halvvägs ute om han hade dykt upp...hihi!

Jag hade istället en av mina bästa väninnor med mig, det hade vi bestämt långt innan. Det som var bra med det var att hon själv hade fött barn innan så hon hade ju en susning om hur man kan bli. Sen kändes det bra också för att jag visste att även om jag skulle bli helt bortkollrad eller medtagen och kanske inte hänga med i svängen riktigt vid förlossningen, så hade vi pratat så mycket innan om hur jag ville ha det på min förlossning, så att jag visste att är jag dimmig så ser hon till mitt bästa och kan se till att jag får det så som jag ville ha det ändå. Funkade jättebra för mig och är så tacksam att hon var där! =)

Svar på tråden nån som har eller ska föda ensam?