• SilentStar

HJÄLP! Glasplattan i micron sprack på mitten! Farligt?

Skulle micra lite popcorn, hade micron på samma effekt som vanligt. Helt plötsligt här jag ett klirr från micron, stänger av direkt och ser att hela glasplattan (den som man sätter maten på) har spruckit rakt av!

Drog ut elkontakten och nu vågar jag inte använda den längre :-S Vad tusan kan detta ha berott på? Elfel? För mkt effekt?

• Svar på tråden HJÄLP! Glasplattan i micron sprack på mitten! Farligt?
  • Zimlis

Garanterat spänning i glaset

Nä jag skulle inte heller använt den när glasskivan spruckit.

Är den gammal el ny??

• SilentStar

Det är en jättegammal micro, hur gammal vet jag inte eftersom det är här på jobbet..typiskt också, och när alla är på semester...

Zimlis skrev 2008-06-10 14:01:17 följande:
    Garanterat spänning i glaset Nä jag skulle inte heller använt den när glasskivan spruckit.Är den gammal el ny??
  • Zimlis
    SilentStar skrev 2008-06-10 14:05:14 följande:
    Det är en jättegammal micro, hur gammal vet jag inte eftersom det är här på jobbet..typiskt också, och när alla är på semester...
    Hmm ja surt - men tur det inte va hemma iaf
  • SilentStar

jaa men popcornen blev lika goda ändå *mumsar

Zimlis skrev 2008-06-10 14:06:31 följande:
    Hmm ja surt - men tur det inte va hemma iaf
  • LindaB78

Det är nog ingen fara. Hade popcornen börjat poppa ännu när den sprack?
    Jag har två teorier om vad som kan ha hänt:
    - Det fanns en spricka i glaset (behöver inte ha varit väldigt synlig) när poppcornen började poppa blev det små minislag mot glaset som fick den att spricka.
    - Det fanns en spricka i glasplattan. Set fanns vatten i sprickan och när du satte igång micron så började vattnet i sprickan att kocka och därmed ta mer plats än valigt och därför sprack den. (tror inte riktigt på det själv, men fet borde junna hända i teorin.

Men annars så ta den spruckna glasskivan som en ursäkt att få köpa en ny fin pryl!

• SilentStar

ja popcornen hade hunnit poppa, hade väl poppat i två minuter kanske..

Nope inget vatten i micron såvitt ja gvet, inte använt micron på jättelänge :)

Tur för mig så stod micron på jobbet

LindaB78 skrev 2008-06-10 14:14:40 följande:
    Det är nog ingen fara. Hade popcornen börjat poppa ännu när den sprack? Jag har två teorier om vad som kan ha hänt:- Det fanns en spricka i glaset (behöver inte ha varit väldigt synlig) när poppcornen började poppa blev det små minislag mot glaset som fick den att spricka.- Det fanns en spricka i glasplattan. Set fanns vatten i sprickan och när du satte igång micron så började vattnet i sprickan att kocka och därmed ta mer plats än valigt och därför sprack den. (tror inte riktigt på det själv, men fet borde junna hända i teorin.Men annars så ta den spruckna glasskivan som en ursäkt att få köpa en ny fin pryl!
Svar på tråden HJÄLP! Glasplattan i micron sprack på mitten! Farligt?