• mistierioso

Kan man bli utbränd som förälder?

Har en son på 2 år och en liten en på 4 månader.

I 2 års tid har jag inte sovit en hel natt. När vi fick äldsta sonen att sova hela natten var jag höggravid och kunde inte sova hela natten ändå pga foglossning och ryggvärk och sammandragningar.
    Och nu, jag är trött, virrig, blir rastlös lätt, känner mig helt förstörd om jag somnar 2 min på dagen.. förr kunde jag ta en vila på dagen men nu nej.

Vi har haft en helgs barnvakt när jag var gravid med minstingen.

rörigt att läsa kanske.. men kan man bli utbränd som förälder? Känner mig helt förstörd.. kroppen känns sliten, ont i huvudet.. blir så lätt rastlös..

• Svar på tråden Kan man bli utbränd som förälder?
  • Lakrits

Självklart kan man bli utbränd av att vara förälder, det är ju trots allt det jobbigaste yrket man kan ha.. 24 tim om dygnet, helg som vardag. Jag fick en utmattningsdepression av att vara mamma när mina äldre barn var små..
    Jag är själv en slut och trött mamma. Med en 1 åring och ett gäng äldre barn. Ibland funderar jag allvarligt om man kan dö av sömnbrist

• mistierioso

Man kan nog dö av sömnbrist.
    Min man är otroligt hjälpsam när det gäller barnen.
    Han har varit föräldraledig ett tag nu för äldsta när minstingen föddes. Men nu vilken dag som helst kan han få jobb. Och jag har sån ångest, det vrider i hela mig. Att han ska ut, och jobba en hel dag.
    Jag orkar inte, jag vet inte längre vad jag ska göra med min äldsta. Tiden är hemsk. Får panik av att vara hemma själv med en trotsande 2 åring och inte kunna göra nåt vettigt.
    Med minstingen kan man ju bara promenera och promenera och slippa tänka. Det är skönt.

Vi har funderat på dagis men man får ju bara ha han 15 timmar i veckan där. Känns som om jag bara hinner lämna och hämta och bli mer utmattad av det.

Det är ett dilemma och det är så på mig..
  • HelenaMaria

Kan din man och du få någon typ av avlastning, t.ex. någon eller några helger så att du kan koppla av? Familj, släkt, vänner?

• HelenaMaria

Men du, det är väl möjligt att du kan ha det stora barnet på dagis fem timmar åt gången, tre dagar i veckan? Det är ju ganska lång tid på en dag.

• JacksMamma

Jag är så slut så jag gråter...

Så jag vet hur det är.

• mistierioso

Har pratat med min mamma men hon kan inte, hon har jämt så mycket att göra. Har inte pratat, har tjatat nästan kanske..

Och min mans familj, ja du. Hans pappa har operat knä och går på kryckor. Och hans mamma veckopenglar. Och på helgerna kan han vara där någon timme ibland, om de orkar.

Jo, jag vet att han kan vara på dagis 3 ggr i veckan. Är bara rädd det inte skulle räcka.

Har lidit av panikångest, blev bra för 3 år sedan. Men nu har det smått börja komma tillbaka.

Jag visste att det skulle bli tufft med barn men aldrig att man skulle må så här.

Saknar att göra saker tillsammans med min man..

Vet inte vad det är för dag knappt längre, glömemr bort saker jättelätt..

• mistierioso
    JacksMamma skrev 2008-06-10 14:47:29 följande:
    Jag är så slut så jag gråter...Så jag vet hur det är.
    En kram till dig

Fy, det värsta är att det känns som en cirkel, runt runt och ingen väg ut..
  • HelenaMaria

Du behöver verkligen avlastning. Är din man lika slutkörd som du är? Kan han ta det tyngre lasset ett tag kanske eller vad tror du? Att du kanske kan gå och lägga dig tidigare, gå upp senare på dagarna etc. en period?

• HelenaMaria

Låter jobbigt att era föräldrar inte kan hjälpa till så mycket..

• SaramedM

sjukskriv dig så kan mannen vara hemma ett tag

mistierioso skrev 2008-06-10 14:41:57 följande:
    Man kan nog dö av sömnbrist.Min man är otroligt hjälpsam när det gäller barnen.Han har varit föräldraledig ett tag nu för äldsta när minstingen föddes. Men nu vilken dag som helst kan han få jobb. Och jag har sån ångest, det vrider i hela mig. Att han ska ut, och jobba en hel dag.Jag orkar inte, jag vet inte längre vad jag ska göra med min äldsta. Tiden är hemsk. Får panik av att vara hemma själv med en trotsande 2 åring och inte kunna göra nåt vettigt. Med minstingen kan man ju bara promenera och promenera och slippa tänka. Det är skönt.Vi har funderat på dagis men man får ju bara ha han 15 timmar i veckan där. Känns som om jag bara hinner lämna och hämta och bli mer utmattad av det.Det är ett dilemma och det är så på mig..
  • Nillinsimim

sonen 2 år och dottern 4 mån..verkar rätt likt min sit.
    Jag har sonen 15 timmar och jag trodde det skulle bara bli hämta lämna hela tiden, men det är det värt, dessutom så leker sig sonen slut med de andra så han sover bättre under natten....men de örsta 3 veckorna vaknade han på natten med mardrömmar eller vad det nu var....tjatar varje morron om han får fara på förskolan idag, även under helgen =)

• mistierioso
    HelenaMaria skrev 2008-06-10 14:52:32 följande:
    Du behöver verkligen avlastning. Är din man lika slutkörd som du är? Kan han ta det tyngre lasset ett tag kanske eller vad tror du? Att du kanske kan gå och lägga dig tidigare, gå upp senare på dagarna etc. en period?
    Min man som också varit hemma ett tag till oc från.. han känner sig också slut, han har huvudvärk och är trött.
    Vi har pratat jättemycket men kommer inte fram till något alls..

Vi brukar ge varandra sovmorgon när nån av oss verkligen inte kan gå upp.. för vi är så trötta..
  • HelenaMaria

Som någon skrev så tror jag att det är en bra idé att söka barnomsorg för äldsta barnet. De fem timmarna som han är där kommer att göra dig gott tror jag och som sagt, han springer av sig..

• guldplutt

men om ni säker hjälp, kanske mha din BM eller så för att du/ni verkligen håller på att gå in i väggen, kan man inte få dispens för längre dagistider etc då..? kan vara värt att kolla upp. måste säga att vården aldrig varit så angelägen om att man ska må bra som under graviditet och som nybakad mamma, så kanske att ni kan få hjälp på så vis?

• mistierioso

Vi ska titta närmare på barnomsorg.
    Kan nog vara bra, då äldsta sonen har så mycket spring i benen.

Kan man ta upp det med bvc eller ska man ta någon annan?

• JacksMamma
    Svar på #7
    Min äldsta börjar på dagis i augusti, det ska bli skönt. Alla dagar är inte såhär hemska som tur är...

I min kommun ställer man sig i kö i skolportalen på nätet. Kolla om det finns nått liknande där du bor!
  • guldplutt
    mistierioso skrev 2008-06-10 15:05:08 följande:
    Vi ska titta närmare på barnomsorg.Kan nog vara bra, då äldsta sonen har så mycket spring i benen.Kan man ta upp det med bvc eller ska man ta någon annan?
    jag tycker du ska ta upp det både på BVC, kanske hos din BM, och även söka hjälp hos läkare. markera tydligt hur dåligt du mår, det kanske kan få dem att i sin tur hjälpa dig till att hos rätt instans få ett beslut om utökade dagistider.
Svar på tråden Kan man bli utbränd som förälder?