Border Collie som familjehund?
Funkar det överhuvudtaget eller blir det helt fel med en border collie som familjehund?
Funkar det överhuvudtaget eller blir det helt fel med en border collie som familjehund?
BC är en underbar ras och kan bli en jättebra familjehund. Men man får vara beredd att arbeta mycket med dem, valla och agility och sådant. De behöver mycket motion och att få tänka mycket!
Ring och prata med en uppfödare eller titta på http://www.svak.se/_Sidor/hundarna/ras.html där står det om rasen.
Var mest bara nyfiken . Räcker det med att man "bara" tränar lydnad, eller kräver dom att få valla och träna agility?
Jag hade nog inte skaffat en så krävande hund om man inte har ett sådant liv att den får jobba dagtid ( t ex om man jobbar utomhus och kan ha med hunden och låta den jobba). Det är mest hundens bästa jag tänker på, för den rasen blir så grymt uttråkad om den inte får jobba ordentligt och det kan vara svårt att hinna med både familjen och en sådan hund.
skulle inte rekomendera den rasen som familje hund..krävande o mycket vakt o ofta misstänksam mot främlingar..känslig o lyhörd ras som det lätt blir fel med...
Jo är sånt jag funderar på. Är en sån där drömras för mig men jag har aldrig skaffat en. Bara drömt. Har känt att det är för "stor" ras för mig att kunna orka/hinna med. Men det verkar ju lite som om vissa linjer är mer för vallning och vissa linjer mer "vanliga" hundar. Men det kanske inte stämmer...?
Hm, har träffat många border collie men aldrig någon som varit misstänksam mot främlingar. Visst varnar dom när det kommer främlingar till tomten men inte mer än det. Vaktar ju de flesta hundar mer eller mindre.
Haha.. jag förstår vad du menar... Man chansar lite även om de är framavlade utan den extrema vallinstinkten... Ibland slår den igenom ibland inte...
Har alltid varit en sån där ras man trånar efter och älskar att titta på... Hade en blandras med BC i sig förut och har nu en till med BC i sig, har aldrig vågat mig på en renrasig BC...
Denna diskussionen var uppe på www.vovve.net för ett tag sedan.
vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp
har en bc och det är en underbar familjehund.. lugn sansad. vaktar inte alls mycke utan bara om de kommer någon som knackar på dörren. visst skulle de komma någon full ranglig sak emot så vaktar hon men de gör dem flesta hundar..
hon är underbar med barn. Vi kan göra allt med henne hon godtar ALLT. vallade allt i början men de fick vi bort så nu vallar hon barnvagnen bara i uppförsbackar.. har fått valla men ah hon tycker mest om att ligga å valla med ögonen..
har jobbat med agility med henne men nu på senare åren så har hon fått ta de lungt.. men mycke träningslekar och allt som hör till hudnlivet!! Hon e våran lilla potatis