Kan man göra puré av majs på konservburk?
Till en 6 månaders? När det finns salt i? Enligt BVC är den lilla saltmängd i t ex smör inget farligt alls, tänkte om samma gällde för konserver...?
Till en 6 månaders? När det finns salt i? Enligt BVC är den lilla saltmängd i t ex smör inget farligt alls, tänkte om samma gällde för konserver...?
Köp fryst majs.
om du nu ska gora pa brukmajs, hall upp majsen i ett durkslag och skolj av ordentligt, och koka sen majsen. Da borde allt salt forsvunnit!
Med tanke på hur jäkla svårt det verkar vara att göra majspuré så skulle jag köpa en färdig puré istället.
Nej burkmajs innehåller för mycket salt. Den är inlagd i lagen som är salt så saltet finns inne i majset och kan inte sköljas bort och salt försvinner inte vid kokning
OM man vill få bort saltet är det lägga i vatten som gäller - länge. Och byta vatten emellanåt.
Köp fryst majs. Koka, mixa och kör genom sil.
Mkt jobb för lite pure
Det var mest så att jag hade en burk hemma och undrade om det gick.. Men det verkar inte som att det skulle vara så bra.
För övrigt köper jag inga burkar med färdigmat.
i en bok jag fick på bvc angående mat. så stod där att konserverad majs går jättebra. och där står att det inte behövs kokas innan
Till mig sa dom på bvc att konserver ska man INTE använda...då det är för salt! men, dom verkar säga olika på alal bvc...så, man får nog göra som man tror själv är det bästa:)
och det där med att det är så svårt att pureea majs...det har gått jättebra för mig, har gjort det med min handmixer, och då har jag itne tagit bort något skal osv...det har gått jättebra iafall! men, det beror väll lite på vad man har för mixer osv oxå kanske?!
Miniigirl: Håller med, inga problem att puréa majs alls. Fast jag mosar för hand i en sil och skrapar på undersidan.
Im Fabulous skrev 2008-06-10 18:07:26 följande: