• Mammamuan

Kan man frysa vin??

Öppnade en bag in box-vin (eller vad det nu heter ) En sån där låda alltså.. i lördags.
    Nu undrar jag om jag kan frysa in hela lådan så att jag kan ha resten när jag ska ha en fest om några veckor. Det står på den att den bara håller 4 veckor när den är öppnad och jag kommer inte ha festen förrän om 5-6 veckor.

Så, kan man frysa det? Har ju hört att man kan frysa vin som man ska ha till matlagningen men aldrog hört om det går att frysa vin o tina upp och dricka det.

• Svar på tråden Kan man frysa vin??
  • piixelslyna

Har svårt att tro att man kan frysa det för att sen dricka det. Då hade jag mycket hellre köpt nytt vin.

• greeneyes

Nä, usch, det tror jag inte. Men jag har druckit vin ur en box som öppnats en månad tidigare, och det var inget fel på det. (Är ganska kräsen). Spara det hellre i boxen som det är i rumstemp, men mörkt i såna fall.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Birgitta2

Det skulle jag verkligen låta bli om jag var du. Den håller sig längre än så. Men ställ den i svalen så den håller sig bättre.

• Senap

Nej, dels behöver du ha ordentligt kallt för att frysa något med en alkoholhalt på 12%
    Sedan så påverkas vinet. Om du ska ha det i maten går det men inte som dricka.

Däremot kan det lagras längre i kylen enligt min ex-pojkväns pappa som är ordf en munskänkarna-grupp. Vet inte hur länge dock

I Haven't Lost My Mind, It's Backed Up On Disk Somewhere
Svar på tråden Kan man frysa vin??