• Bellsam

Hjälp! Hunden skäller när någon kommer!

Någon som vet hur jag ska göra med min 2 år gamla hund. Känns som att jag har försökt med allt. Varje gång som hon hör någon i trapphuset eller som det ringer på dörren så skäller hon som en galning. När jag sedan ska släppa in dom så vill hon gärna springa fram och hoppa på dom. Har lärt henne att hon får sitta och vänta till jag säger till om hon ska hälsa, men hon är väldigt stirrig och skäller som en tok, trots att hon sitter på sin plats.
    Tidigare har det mest varit irriterande än ett problem. Men nu ska jag ha barn i augusti, och det skulle vara skönt om hon kunde lugna ner sig så att hon inte väcker bebisen så snart som det kommer någon.

(Spelar ingen roll om besökande knackar eller ringer på dörren. Det räcker med att personen står utanför och hon hört dom!)

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hjälp! Hunden skäller när någon kommer!
  • Zitrus

Träna hunden själv, ha någon som hjälper dig!

Gå ut och gå i trapphuset och ring på dörren så många gånger du kan.(helst någon annan då du är gravid och säkert lika slut som jag). Efter nog många gånger så kommer hunden inte att orka skälla längre och då berömmer du den jätte mycket.

Tillrättavisa hunden för varje gång den skäller!

Det fungerade på våran hund, har man bara tålamod så lovar jag dig att du kommer få ordning på din unghund :)

• LiindaE

min hund skäller bara om vi är hemma....dvs han vaktar åt oss...vilket vi INTE vill så jag kan inte gå ut o ringa på själv,för då skäller han ändå inte

• Bellsam

Samma med min hund. Den skäller bara om man är hemma.
    Det där med att någon ska ringa på dörren och sen berömma när den är tyst är en bra sak, men den saken har vi testat och tyvärr väldigt resultatlöst :(

• Zitrus

Men stanna du inne då och be någon annan ringa på dörren åt dig!
    Det är oftast det som ger bästa resultat. För då blir det en "naturlig" situation.

• Bellsam

Jo men det har vi testat och utan resultat. Det hjälper inte alls för min hund. Har försökt många gånger!

• LiindaE

kan ju testa ,men min terrier kommer nog ALDRIG ge sej

• Bellsam

Inte min hund heller. Jag vet att det tipset har fungerat för andra hundar, men inte för min.

• Zitrus

LiindaE:
    Har man en terrier så får man ha huvudet på skaft, dom är oftast så envisa så att man vet redan i förväg att det inte kommer att ge upp.
    Men våran Saarlos Wolf Hond som vi hade var jätte jätte jobbig och det var oftast lättare att få en tegelvägg att sitta än att få honom att sätta sig ner när han hade bestämt sig.

Men se bara till att du själv är positiv till övningen! Lycka till.

Bellsam: Du kan inte prova med en vatten spruta? OM du vet att någon kommer så förbereder du dig och så fort hunden är "påväg" att skälla så sprutar du en LITEN skvätt. Bara så att den blir förvånad och avledd?
    Jag har lärt mig en massa bra tips från en jätte duktig tjej som jobbade på hunddagis, och tro mig där behövs det många knep!

• Bellsam
    Zitrus skrev 2008-06-10 15:09:49 följande:
    Bellsam: Du kan inte prova med en vatten spruta? OM du vet att någon kommer så förbereder du dig och så fort hunden är "påväg" att skälla så sprutar du en LITEN skvätt. Bara så att den blir förvånad och avledd? Jag har lärt mig en massa bra tips från en jätte duktig tjej som jobbade på hunddagis, och tro mig där behövs det många knep!
    Sorry, har försökt det med. Min hund är nog för dum för att fatta det här med vattensprutan, för hon verkar inte förstå när man sprutar vatten på henne. Som max så tittar hon upp i en halv sekund (samtidigt som hon skäller) med en blick som betyder "vad sysslar du med egentligen" och sen är det inte mycket mer än så :(
  • Zitrus

Okej :) ja, jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på då :-P Det är en hel vetenskap, sen är det ju lite beroende på vad det är för ras också.

Jag hoppas att det löser sig iallafall på något sätt, och att ni hittar något sätt bägge två!

Tack för mig! :)

• Ullabellablond

Ja, alltså... hehe... hur kan ni tro att ni kan lära er hund nånting med den där attituden... "det går aldrig på min hund"!!!

Fundera på det ett tag...

• FavvoJonna

HAde samma problem med min hund förut, vi bodde i lägenhet o han skällde så fort det gick förbi nån i trappuppgången.
    Efter att ha provat det mesta (vattenspruta triggade bara upp honom ännu mer) så tog jag bara helt lugnt hunden o ledde in honom i sovrummet varje gång han skällde. Lite som att hamna i skamvrån. Stängde dörren de första två-tre gångerna o lät honom sitta tills han tystnade, sen behövde jag inte stänga dörren utan han visste vad som gällde. Efter ett tag så behövde jag bara humma lite när han började skälla så slutade han, o nu skäller han inte alls. Jag sa ingenting till honom under den här tiden, bara ledde in honom. Kanske funkar för er med!

• Bellsam
    Ullabellablond skrev 2008-06-10 15:19:58 följande:
    Ja, alltså... hehe... hur kan ni tro att ni kan lära er hund nånting med den där attituden... "det går aldrig på min hund"!!!Fundera på det ett tag...
    Kan låta som att man kommer med en viss attityd, men min hund är 2 år och eftersom jag redan har testat dom råden så vet jag att det inte fungerar med min hund. Har testat en massa olika saker. Är ju inte så att jag skulle skriva in här och fråga om jag var negativ till alla saker. Det är bara rent fakta. Alla tips fungerar inte på alla hundar eftersom alla är så olika. Jag har testat de där (verkligen TESTAT) och det har inte fungerat på min hund. Men jag vet och har hört att det gett goda resultat på andra hundar.
  • Bellsam
    FavvoJonna skrev 2008-06-10 15:20:36 följande:
    HAde samma problem med min hund förut, vi bodde i lägenhet o han skällde så fort det gick förbi nån i trappuppgången. Efter att ha provat det mesta (vattenspruta triggade bara upp honom ännu mer) så tog jag bara helt lugnt hunden o ledde in honom i sovrummet varje gång han skällde. Lite som att hamna i skamvrån. Stängde dörren de första två-tre gångerna o lät honom sitta tills han tystnade, sen behövde jag inte stänga dörren utan han visste vad som gällde. Efter ett tag så behövde jag bara humma lite när han började skälla så slutade han, o nu skäller han inte alls. Jag sa ingenting till honom under den här tiden, bara ledde in honom. Kanske funkar för er med!
    Får testa det.. Men gjorde du något speciellt ljud när du tog in han i sovrummet, så han kände igen ljudet som en "varning" sen när det var dags. Svårt att förklara, men du kanske förstår vad jag menar :)
    Vad gjorde du när hunden slutat skälla och den fick komma ut. Var den inte väldigt ivrig och ville fram och hoppa och hälsa på alla då, istället för att "hälsa fint"?
  • FavvoJonna

Nej jag var helt tyst när jag gjorde det, reste mig bara o ledde in honom. Var riktigt roligt i början, han såg så himla förvånad ut ;) Han kom på ganska snabbt att om han skällde så fick han gå in där så ibland när han hade lärt sig men "glömde bort sig" så pekade jag mot sovrummet o så lommade han ditåt ;)

Han fick alltid sitta innan han fick komma ur sovrummet o vänta på att jag sa varsågod. När jag sa det blev han så glad glad o ivrig att hälsa på de som kommit. Men han skällde inte. O skulle han gjort det så skulle han fått gå in o satt sig i sovrummet o vänta på mitt varsågod igen.

Jag tror att man bara triggar hundarna med att skrika, ryta, prata med dom eller skvätta vatten, ta dom i nackskinnet osv när de redan börjat skälla. Det är bättre att vara lugn, tyst o konsekvent. Det är det som hjälpt på Love iaf.

• JewelGirl

Tror jag själv ska testa det FavvoJonna skrev, att leda in hunden i ett närbeläget rum utan att säga något för det hon skrev om att man triggar hundar med att ryta, ta i dom osv är ju sant. I en flock när hundar skäller på något så står de gärna nära och "buffar" på varandra och liksom uppmuntrar varandra och det blir ju samma känsla när vi kommer och härjar och även tar tag i dom. De hör ju inte "nej", "fy" och "sluta" utan bara en massa skällande så de tror ju att matte och husse kommer för att hjälpa till och vakta.

• Bellsam

Ska testa det. Men är det någon som har något mer tips så får ni gärna komma med förslag! Man kan aldrig vara 100% säker på vad som fungerar på sin hund :)

Någon som testat eller hört något om "skällhalsband"? Om dom ger bra resultat. Hur de fungerar.

• JewelGirl
    Bellsam: Skulle själv inte välja använda skällhalsband på min hund. Metoden kanske är effektiv men skulle själv inte vilja ha en stöt i halsregionen Fundersam
    Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • FavvoJonna

ooh, det har jag oxå provat, sa ju att jag provat allt ;)

Vi hade ett som duschade citrondoft på nosen. Visst skällde han inte då men han visste ju att han kunde när det inte satt där. Och meningen är ju itne att de ska ha på sig det jämt! Dessutom fick han ångest varje gång han såg det där halsbandet o började gnälla o gömma sig när vi kom med det. Då slutade vi, kändes inte riktigt värt det.

Men det kan vara värt ett försök!

Svar på tråden Hjälp! Hunden skäller när någon kommer!