• Anonym (frisk?)

Vad krävs för några få veckors sjukskrivning?

Min dotters läkare på BUP, läkaren på akuten samt min psykolog är rörande överens.
    Jag bör sjukskrivas några veckor, främst för dotterns skull men självklart även för min egen skull.

Trots remiss från BUP, uttalanden från psykakuten samt från min psykolog vägrar min behandlande läkare på psykmottagningen göra något.
    Han säger: "Du är inte sjuk, jag är läkare och sjukskriver inte friska personer"

Jag sover 4 h/natt, har stressmage med täta toabesök, kräks, tappat aptiten, impulsiv, aggressiv, "smockan i luften", gråter ofta, klarar inte av att sköta mitt jobb osv
    Min dotter har nyss diagnosticerats med dubbeldiagnos från BUP och hennes överläkare säger tydligt att en sjukskrivning för mig behövs för positiv progress för dottern.
    Hon är inte min läkare annars skulle hon sjukskriva.
    Det rör sig om 4-5 v, så jag får landa, kunna sova igen, börja äta. Stressa av helt enkelt.

Har åkt in på psykakuten, fick mediciner mot ångest, men de får inte sjukskriva därifrån. Läkaren var ledsen, men sa att han inte fick och skulle skicka en skrivelse till min läkare för att "stöta på".

Det enda min läkare gör är att håna och nedvärdera mig.
    Han undrar t ex om jag vill bli en som lever på bidrag....
    Han ifrågasätter min dotters diagnos(har aldrig träffat min dotter), han tycker jag borde byta jobb istället för att ta en brejk från det osv osv...

I min kommun finns det 2 läkare inom psyk, båda på samma mottagning.
    De har tillsammans snackat ihop sig.
    Jag kan inte byta bara.

Husläkaren kan inget göra eftersom detta inte är hans bord.

Vad göra???

Hur dålig måste jag vara för att få hjälp?

Min dotter då??

Har inte hon rätt till en mamma som orkar med henne??

Vill inte ge upp........

• Svar på tråden Vad krävs för några få veckors sjukskrivning?
  • FrökenR

Kan inte överläkaren på BUP eller en kollega till honom/henne sjukskriva dig?

• Anonym (frisk?)
    FrökenR skrev 2008-06-10 15:57:57 följande:
    Kan inte överläkaren på BUP eller en kollega till honom/henne sjukskriva dig?

Hon är på semester denna vecka, men ska försöka nå henne på måndag.

Hoppas verkligen det går.

Men eftersom hon är barnläkare så undrar jag mest om hon får sjukskriva en förälder??

Det är visserligen mitt enda hopp.

• Jiji

Pröva annan läkare!
    Vilken hemsk människa, ingen ska behandlas som du har beskrivit!
    Nej boka tid hos annan läkare, och gå INTE tillbaka till den du varit till!

• Anonym

Gå privat, kostar ca 500 kr för ett besök.

• Längtareftermagen

du får ju vara sjukskriven 7 dagar utan intyg

(¯`°?.¸ ღ♥ Nu E de DAGS ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (vis)

Kan inte läkaren på BUP skriva ett VAB intyg då, att du behöver vara hemma med dottern en tid?

• Anonym

Kan du inte ansöka om en kontaktperson till din dotter genom kommunen? Uppenbarligen klarar du inte dagsläget inte av att vara förälder och innan något allvarligt händer skulle i alla fall jag övervägt att skaffa avlastning några dagar i veckan..

• Anonym

Du kan få ett intyg om VAB från dotterns läkare. Min dotter som är 15 år fick ett sådant intyg när hon var svårt deprimerad och behövde ha en förälder hemma i en månad.

• Anonym

ta ut semester? Jag kan förstå läkaren på ett sätt.. Det är för många okynnes sjukskrivningar, men med rätta intyg så borde det gå.. Att inte bup ringer till din läkare?

• Anonym

Visst kan din husläkare sjukskriva! Så länge du mår dåligt är det hans/hennes bord. Det är bara att gå dit och beskriva hur du mår. Det är som bekant Försäkringskassan som bedömer om du sen har rätt till sjukpenning och det hänger på om du är arbetsförmögen eller inte. Det låter inte som att du är det just nu och du bör därför ha rätt till sjukpenning.

/f d FK-handläggare

Svar på tråden Vad krävs för några få veckors sjukskrivning?