• mia maria

Utomlands ensam med barn?

Någon mer än jag som ska åka utomlands ensam med barn i sommar (av er som är ensamstående alltså!)?

Jag o min 4-åring ska åka i slutet av aug, så jag är bara nyfiken om nå'n mer ensamstående åker utomlands med sina små?

• Svar på tråden Utomlands ensam med barn?
  • Lojsan 1978

Jag åker till Alcudia med min lilla tjej nu i slutet av juni, ska bli så mysigt så!

• Erloel

Hur ska ni bo ni som reser ensamma? Vill så gärna åka med min lilla tjej, men hur löser man boendet? Tar man en 1 rumslägenhet? Det är väl tänkt att det ska vara 2 betalande per lägenhet eller jag snurrar till det rejält nu . Hur ska ni bo?

• mia maria
    Lojsan 1978 skrev 2008-06-12 19:59:35 följande:
    Jag åker till Alcudia med min lilla tjej nu i slutet av juni, ska bli så mysigt så!
    Åh vad härligt, jag önskar att vi hade bokat vår resa tidigare med - nu får vi vänta ända tills slutet av aug!
    Vilket hotell ska ni bo på?
  • mia maria
    Erloel skrev 2008-06-12 20:54:04 följande:
    Hur ska ni bo ni som reser ensamma? Vill så gärna åka med min lilla tjej, men hur löser man boendet? Tar man en 1 rumslägenhet? Det är väl tänkt att det ska vara 2 betalande per lägenhet eller jag snurrar till det rejält nu . Hur ska ni bo?
    Alltså man betalar ju för barnen med; oftast fullpris tyvärr om man är ensam vuxen som åker.
    Fritidsresor har dock s.k Solo-med-barn-rabatt, där man betalar endast ca halva priset för barnet. Sen beror det nog på vilket hotell man väljer, ifall det är 1-rums eller 2-rums lgh. Förra året bodde vi i 1-rums, men i år har vi bokat 2-rums - det var t.o.m billigare än 1-rums!
    Ving har oxå rabatt, o deras heter "Lilla Familjen", men den gällde bara på vissa enstaka datum verkade det som
  • Dadindacity
    Erloel skrev 2008-06-12 20:54:04 följande:
    Jag tyckte det var jättesvårt att hitta boende för rimligt pris när man är en stor och en liten, så jag hyrde en stuga som egentligen är för fler personer, men som ändå blev billigare än vad hotell hade varit.

Fast det funkar ju förstås bara om man åker till länder där man kan hyra stugor vet inte hur det är med det utanför Norden.
  • Urcellen Ellen

Jag åkte till Grekland med min son när han var drygt ett år. Jag bokade allt separat. Flyg och boende. Om man kollar på nätet och själv ringer och bokar går det att hitta billiga boende. Och då går det också att hitta mycket mysigare och personligare boende!

• mia maria
    Dadindacity skrev 2008-06-13 09:41:04 följande:
    Jag tyckte det var jättesvårt att hitta boende för rimligt pris när man är en stor och en liten, så jag hyrde en stuga som egentligen är för fler personer, men som ändå blev billigare än vad hotell hade varit.Fast det funkar ju förstås bara om man åker till länder där man kan hyra stugor vet inte hur det är med det utanför Norden.
    Ja Fritidsresor har som sagt Solo-med-barn-priser innan högsäsong o efter. Billigare priser under högsäsong har de tagit bort.
    Apollo hade halva priset för barn hela sommaren om man reste ensam vuxen med barn, men det har de tagit bort.
    Ving har en rabatt som heter "Lilla familjen", men det gäller bara på riktigt usla datum (typ i april), så det är inte mkt till alternativ.
    Men ett tips är att ha is i magen o vänta tills lite närmare sommaren o boka, för då sänker de ofta en del priser, o då blir det ungefär samma pris som med rabatt ändå.

Men tycker oxå att det är helt värdelöst att man inte får ngn barnrabatt bara för att man reser ensam med barn...
  • mia maria
    Caffreys skrev 2008-06-14 23:08:53 följande:
    Har rest massor med min dotter som nu är 4½. Senast till Thailand.
    Åh vad spännande att resa iväg så långt! Har du varit helt själv, eller har du haft ngn annan vuxen med?

Jag o sonen var till Turkiet förra sommaren, o dit bär det av i år igen - nå't längre har vi inte kommit iväg.
    Vilka bolkag brukar du resa med när du åker - något speciellt eller är det olika? Bokar du hotell o flyg separat, eller åker ni charter?
  • FrökenKanSjälv

Jag åkte med mina tre döttrar till en storstad i södra europa en vecka förra sommaren. Hotellet bokades för två vuxna och två barn, det gav bästa priset.

Nu i sommar ska vi åka till Tyskland. Coop har något slags medlemserbjudande med bra priser på några olika hotell.

Nästa sommar blir det medelhavet på något vis, vilket land är vi inte riktigt överens om ännu.

Mina barn är i skolåldern så det är inte några problem att resa ensam vuxen och de får ut rätt mycket av sevärdheter och sånt. Men det blir mycket McDonalds!

Svar på tråden Utomlands ensam med barn?