• Timjan2

Intensiv tyngdkänsla, fortfarande 10 dagar efter vaginalförlossning

Hur lång tid tog det för smärtan att försvinna/minska, för alla er andra som fött vaginalt? Jag tänker inte på den svidande känslan efter stygnen, utan den "tyngdkänsla" (känns som att hela underlivet vill rasa i golvet..) som infinner sig så fort jag stått upp mer än 5 minuter...
    Jag födde mitt första barn (4200 gram) för 11 dagar sedan, och kan än inte gå på någon längre promenad eller ens på ICA och handla under mer än 10 minuter.
    NU har jag börjat fundera på om det kanske är i själva bäckenbotten jag har ont (alltså i benstrukturen), och inte i underlivet.
    Någon som har erfarenhet av detta?? När försvinner/minskar denna "tyngdkänsla"? Kan något vara fel?
    Jag tänkte höra mig för här innan jag bokar tid för en undersökning, inte speciellt sugen på att lägga mig i gynposition så här nära efter förlossningen...Tack på förhand!

• Svar på tråden Intensiv tyngdkänsla, fortfarande 10 dagar efter vaginalförlossning
  • Kristallklar

i tre veckor hade ja så in i helvete ont.. könner an än idag då o då han e 1 år idag

• little mommy

det tog nog två till tre veckor innan jag kände mig normal och kunde röra mig utan att det vart för jobbigt. så ha lite is i magen och ta det lugnt om det gör ont och ligg ner och massera livmodern på magen. när livmodern blivit liten igen försvinner tyngd känslan

• Timjan2

Oh, det låter bra! Jag ska genast lägga mig och massera =)
    Längtar efter att kunna gå på långa promenader med lillkillen i vagnen...
    Tack!

• elene84

hej! jag kände oxå av en "tyngdkänsla" efter min förlossning, hade svårt att sitta och gå längre sträckor, jag tror jag kände av det i ungefär 2-3 veckor sedan började det kännas mer och mer normalt där nere, så håll ut ett litet tag till det blir snart bättre! men är du orolig så ska du självklart ringa din bm och be om råd. mvh

• Trasan0606

Jag kan fortfarande känna av denna tyngdkänsla om jag tar långa långa promenader eller bär mycket i bärsele och då är skrutten snart 6 månader. Men det är väldigt sällan som jag känner av det nuförtiden.

• Southern Belle

Min BM sa att det tar ca 2 månader för muskulaturen att återhämta sej så ge det lite tid!

little mommy skrev 2008-06-10 16:08:34 följande:
    det tog nog två till tre veckor innan jag kände mig normal och kunde röra mig utan att det vart för jobbigt. så ha lite is i magen och ta det lugnt om det gör ont och ligg ner och massera livmodern på magen. när livmodern blivit liten igen försvinner tyngd känslan
    Men livmodern drar väl ihop sej på några dagar. Eller?
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • little mommy

Southern Belle skrev 2008-06-10 16:41:46 följande:

Min BM sa att det tar ca 2 månader för muskulaturen att återhämta sej så ge det lite tid! Men livmodern drar väl ihop sej på några dagar. Eller?
    inte min. jag tror det tog ca tre veckor innan min vart liten igen men jag hade en lång och krånglig förlossning så livmodern orkade inte dra sig tillbaka snabbt. men dom på mvc sa ca 2 veckor är normalt.
  • Southern Belle
    little mommy skrev 2008-06-10 18:44:15 följande:
    Southern Belle skrev 2008-06-10 16:41:46 följande: inte min. jag tror det tog ca tre veckor innan min vart liten igen men jag hade en lång och krånglig förlossning så livmodern orkade inte dra sig tillbaka snabbt. men dom på mvc sa ca 2 veckor är normalt.
    Aha! Nu har jag lärt mej nåt nytt! Min har dragit ihop sej väldigt snabbt, redan medan jag låg kvar på BB. Trodde att livmodern var återställd när eftervärkarna försvann men det kan alltså ta längre tid!
    a balanced diet is Chocolate in both hands
  • måntroll

fick barn för 10 veckor sen,, får ont när jag går speciellt när jag bär på tjejen,, så känns det som det trycker neråt

• little mommy

så här står det i stockholms vård guide om livmodern

Träning

Precis efter att du fått barn ser du ut ungefär som du gjorde i femte månaden. Det tar några dagar till några veckor för livmodern att dra ihop sig. Det är väldigt individuellt hur lång tid det tar för magen att bli platt och för kroppen i övrigt att återhämta sig. Börja med enkla magövningar. Var försiktig om du haft besvär av bäckenuppluckring då ligamenten fortfarande är sköra. Promenader är bra. När du kommer hem kan du gå några kvarter med vagnen för att sedan öka på allt eftersom du orkar.

• ann0rlunda

alltså min pojk är 13 veckor och jag kan fortfarande få tillbaka den där tyngdkänslan ibland.. så jag måste sätta mig ner. skitjobbigt!

Svar på tråden Intensiv tyngdkänsla, fortfarande 10 dagar efter vaginalförlossning