• ajnas

Nybliven två-åring tar två timmar att natta

Min dotter fyllde nyss två, och har på sistone blivit allt mer svårsövd. Hon kan vara jättetrött när hon går och lägger sig, men ligger sedan och pratar, sparkar med fötterna och grejar med sina nappar. Det tar runt två timmar innan hon till slut somnar!

Hon sover ca en och en halv timme på dagen. Vi har aldrig haft några direkta nattningsrutiner, men det har gått bra ändå tidigare. Hon sover i eget rum i juniorsäng, antingen jag eller pappa sitter alltid bredvid sängen tills hon somnar. Att lämna henne går inte, då skriker hon och kliver ur sängen.

Jag är gravid och har nyss gått upp på heltidsarbete, jag är så trött och frustrerad så jag går sönder snart Vad ska vi göra?

• Svar på tråden Nybliven två-åring tar två timmar att natta
  • frugan78

Hon kanske ska sova lite mindre på dagen, kanske bara vila en timme, eller 45 minuter, hade samma "problem" med mina pojkar runt 2-års åldern, men när vi drog ner på vilan så gick det mycket lättare på kvällen, men man får vara beredd på att de kan bli lite gnälligare under en period, speciellt runt 17-tiden. Lycka till!

• ElinOlsson

Oj, är det mitt liv du skrivit om , så hade jag det för 1,5 år sedan.
    Så var vår son också vid 2. Då tog vi bort middagssömnen för honom och vips så somnade han på 10 minuter eller så. Men barn är ju olika, er dotter kanske behöver sin dagssömn - men det kanske går att dra ner på den?
    Vår grabb klev också ur, men vi stod utanför dörren och lyfte tillbaka. Första kvällen trodde jag aldrig det skulle gå, höll nog på i närmare 2 timmar - det var ju skitkul tyckte han. Kvällen därpå gick det på 30 minuter knappt.

Lycka till med nattningen!

• blonde redhead

Dels tror jag att barn i den åldern bearbetar mycket på kvällarna innan dom somnar. Sedan tror jag att kvällsrutiner är viktigt för att få banren att komma till ro.
    Och kanske sover hon för mycket på dagen?

• malincha

Ingen tröst men du är inte ensam. Har en kille på snart två som alltid varit lätt att lägga men nu är det många kvällar ett rent helvete. Jag fasar nästan redan på eftermiddagen för jag vet att det snart är dags. Det är ofta jag som sköter nattningen eftersom pappa jobbar sent. Man blir toooookig på dem.
    Han är jättetrött och säger till och med att han vill sova. Men när det är dags ligger han och sjunger och babblar och snurrar runt i sängen. Jag märker att när han precis är på väg att somna in är det som om "han kommer på sig själv" och måste genast röra på sig eller sjunga för att INTE somna. Han har lixom svårt att koppla av verkar det som. Ibland, men inte alltid, går det bra att söva honom i vår säng, men vanligtvis somnar han i sin egen under tiden som vi sitter bredvid.
    Det har gått lite bättre de gånger vi prövat att lagt honom lite senare än vanligt. Alltså 20-20.30 istället för 19. Då är han lixom utmattad på ett annat sätt...
    Kanske vore nåt?

• Trulis78

Åh, jag har precis samma problem med min tjej som fyller två snart. Hon sover mellan tio och elva timmar på natten och en timme på dagen på dagis. Nu funderar vi på att ta bort dagsömnen helt men det känns som att det är så lite att sova tio till elva timmar per dygn när man är två och att det är tidigt att ta bort dagsömnen då. Vad tycker ni? Ser ju att en del har gjort så och fått det att funka och min tjej har aldrig haft något jätte stort sömnbehov om man jämför med jämnåriga så det kanske vore bra ändå?

• Scrumptious

Åh, vad skönt att höra fler i samma situation!

Vi har alltid haft det toppen med sovandet. Nattinatt, stänga dörren och de somnar (de delar rum)

Nu är det helt annat. Jag håller på att bli tokig.

Det har gått så långt att 2åringen slog storasyster som sov sött i ansiktet för att han vägra sova. Hon vaknade såklart chockad, blodig och jätteledsen. Nu kör jag visserligen den softa sidan men jag har varit arg, även fast man inte ska.

1,5 timme tog det här om kvällen. 45 min igår. Vad säger psykologerna - någon som vet. Vilken approach skall man ha?

• Lisabettan

Vi hade läggningar från hell ett tag under våren med vår 2-åring. Jag ritade en teckning där det var en gröttallrik, en tandborste, en toalett, ett nattlinne, en napp och en säng. Allt var uppradat. Sen satte jag upp den på kylskåpet i dotterns höjd. Gjorde det hela till en lek genom att fråga "Nu är det läggdags, vad gör man då?" Så sprang vi till köket och tittade på lappen. "javisstja, man äter gröt" osv. Då blev läggningarna helt plötsligt roliga och det har funkat jättebra.

• Mamma till bröderna bus

hej på er! min son är 20 mån och svårsövd, kan tilläggas att han har/haft en grav sömnstörning vilket gör att vissa nätter är han mer vaken än vad han sover. nattningen tar om man har tur 1 timme.. men så var jag på öf häromdagen och en gång i månaden så kommer en rörelseterapeut dit och ger tips på olika saker som kan hjälpa barnens utveckling. Jag har inte träffat henne sen sonen bara var 8 månader, men hon mindes oss.. eftersom sonen sover så taskigt+ att han är prematur.. så när vi kommer in så sitter hon och förklarar för en mamma som har ett barn som dregglar massa att man kan massera handflatan för att stimulera barnet att svälja istället.. vet ej hur, men så är det visst, så vänder hon sig om till mig och sa, det är något för dig oxå, det är nämligen "lugnochro punkten". ok tänkte jag.. och fortsatte busa med sonen.. sen när sonen skulle sova middag så satte jag mig brevid och massera handen.. tog 10 minuter att söva.. tänkte att det var en tillfällighet och testade på kvällen.. tog ca 30 min, idag tog det 15 min... kanske är en tillfällighet, men just nu verkar det funka.. helt sjukt..

Hoppas ni orkar läsa, för det funkade för oss..

• Elsa1987

Vi hade ett helvete med vår tvååring (2 år tre månader) två timmar minst nattning och att hon sprang ut osv. 

1. ser till att magen fungerar och bajsar annars katrinplommon 
    2. är mätt
    3. att huden inte är torr 
    4. sova max 40 min på föris. Helst 30 min. På helger ibland inte alls men då nattar vi 18. 
    5. LADE NATTNING TIDIGARE. Det här gjorde mest skillnad. kl 19.30 hade sömntåget redan gått. Nu när vi påbörjar nattning 18.30 och släcker 19 sover hon 20. förut kunde vi natta 19.30/20 och hon var vaken till 22. Så nu sover hon sina timmar och vi får en vuxen-kväll. 

• Anonym (18 år)
    Elsa1987 skrev 2025-09-27 20:21:15 följande:

Vi hade ett helvete med vår tvååring (2 år tre månader) två timmar minst nattning och att hon sprang ut osv. 

1. ser till att magen fungerar och bajsar annars katrinplommon 
    2. är mätt
    3. att huden inte är torr 
    4. sova max 40 min på föris. Helst 30 min. På helger ibland inte alls men då nattar vi 18. 
    5. LADE NATTNING TIDIGARE. Det här gjorde mest skillnad. kl 19.30 hade sömntåget redan gått. Nu när vi påbörjar nattning 18.30 och släcker 19 sover hon 20. förut kunde vi natta 19.30/20 och hon var vaken till 22. Så nu sover hon sina timmar och vi får en vuxen-kväll. 

Alltså jag tror det är lite försent att var präkig nu. Ungen är 18 år idag och sover nog utan problem utan vare sig så kallade sömntåg eller annat. Ungen är garanterat med på vuxen-kvällarna också nu och snackar med sina föräldrar... 

Syskonet är väl 16-17 år så det är nog kört där med... 
Svar på tråden Nybliven två-åring tar två timmar att natta