• Angel73

Recept på en kaka jag ätit ?? Vet ej vad den heter !! HJÄLP!!

Åt en kaka på en av sönernas fotbolls match som var hembakad. Bakad i långpanna och skuren i rutor. Det var choklad botten (ej som kärleksmums) lite kladdigare ungerfär som kladdkaka (nästan bara) ovanpå så var det någon ljusbrun "gegga" mycket cokos på, tror att det var pålagt innan kakan skulle in i ugnen för att på vissa ställen var den lite knaprig och även på kanten annars var smeten ovanpå lite seg. Kan tänka mig att smeten ovanpå görs i gryta först eller bara blandas ihop innan den läggs på.
    Snurrigt inlägg Men är det någon som har en aning om vad det är jag ätit....den var suuuper god vill gärna ha receptet.

• Svar på tråden Recept på en kaka jag ätit ?? Vet ej vad den heter !! HJÄLP!!
  • Vilmas Mamma

Kladd kaka med tosca ovanpå?

*~Vilma & Edvin~*
  • raspberryrevolution

brownies? fast de brukar man inte ha cocos på

• Angel73

Nä jag tror inte det var tosca är inte det med några flarn på ??
    På denna såg man endast kokos blandat i nån ljusbrun smet.

• Angel73

Botten kan kanske varit brownies men vad var då det ovanpå ??
    Hmm skulle aldrig åkt därifrån utan att kräva receptet

• Tess76

Kan det ha varit samma smet ovanpå som en silviakaka? Alltså kladdkaka med "silviakaka-glacyr"?

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Champagne

Chokladkokosrutor
    Antal portioner
    1 långpanna

Ingredienser
    Chokladbotten:
    4 ägg
    6 dl socker
    180 g smält avsvalnat smör/margarin
    8 msk kakao (siktad)
    2 tsk vaniljsocker
    3 dl vetemjöl

Kokosöverdrag:
    2 dl socker
    1 dl ljus sirap
    1 1/2 dl grädde
    75 g smält smör/margarin
    200 g kokos

Gör så här:
    Chokladbotten:
    Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner övriga ingredienser och häll i bakplåtspappersklädd långpanna. Förgrädda i 15 minuter i 200 grader.

Kokosöverdrag:
    Rör ihop alla ingredienser.

Ta ut den förgräddade kakan och häll över kokossmeten. Bred ut den över hela.
    Grädda ytterligare 10 minuter i 200 grader.

Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • Angel73

Tack......det låter som denna....ska jag prova i morgon
    La Grande Dame skrev 2008-06-10 20:39:10 följande:

ChokladkokosrutorAntal portioner1 långpannaIngredienserChokladbotten:4 ägg6 dl socker180 g smält avsvalnat smör/margarin8 msk kakao (siktad)2 tsk vaniljsocker3 dl vetemjölKokosöverdrag:2 dl socker1 dl ljus sirap1 1/2 dl grädde75 g smält smör/margarin200 g kokosGör så här:Chokladbotten:Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner övriga ingredienser och häll i bakplåtspappersklädd långpanna. Förgrädda i 15 minuter i 200 grader.Kokosöverdrag:Rör ihop alla ingredienser.Ta ut den förgräddade kakan och häll över kokossmeten. Bred ut den över hela.Grädda ytterligare 10 minuter i 200 grader.
  • Champagne
    Angel73 skrev 2008-06-10 20:45:48 följande:
    Tack......det låter som denna....ska jag prova i morgon La Grande Dame skrev 2008-06-10 20:39:10 följande:
    Den är vansinnigt god! Och utmärkt att frysa
    Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • Mate
    La Grande Dame skrev 2008-06-10 20:39:10 följande:
    ChokladkokosrutorAntal portioner1 långpannaIngredienserChokladbotten:4 ägg6 dl socker180 g smält avsvalnat smör/margarin8 msk kakao (siktad)2 tsk vaniljsocker3 dl vetemjölKokosöverdrag:2 dl socker1 dl ljus sirap1 1/2 dl grädde75 g smält smör/margarin200 g kokosGör så här:Chokladbotten:Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner övriga ingredienser och häll i bakplåtspappersklädd långpanna. Förgrädda i 15 minuter i 200 grader.Kokosöverdrag:Rör ihop alla ingredienser.Ta ut den förgräddade kakan och häll över kokossmeten. Bred ut den över hela.Grädda ytterligare 10 minuter i 200 grader.
    Ska kakan gå att äta som bitar eller är det tallrik och sked som gäller?
    Jag bakade den i dag, men måste äta den på tallrik för den var så lös. Ska det va så eller skulle jag gräddat den längre?
    Det heter negerboll för tusan!!!
  • Angel73

oj da...jag hann inte prova den ska baka den i morgon förmiddag, den jag åt ska man inte äta med sked....får testa ha den lite längre än vad som står då. När den kallnade var den lika lös då Mate ??

• Mate
    Angel73 skrev 2008-06-11 21:20:56 följande:
    oj da...jag hann inte prova den ska baka den i morgon förmiddag, den jag åt ska man inte äta med sked....får testa ha den lite längre än vad som står då. När den kallnade var den lika lös då Mate ??
    Ja, den blev jättelös. Om du tänker riktigt kladdig kladdkaka.

Men det kanske inte räckte att grädda den den angivna tiden.
    Det heter negerboll för tusan!!!
  • Angel73

återkommer i morgon med hur min blev och hur lång tid jag hade den inne

• Wilmis07

Jag brukar baka cocostosca kaka och den blir inte "lös".Har inte receptet här men kan lägga in det sen om jag kommer ihåg det

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • cillae

Den här är supergod och verkar vara som du beskriver, åt den hos min svägerska som hade fått receptet på en av barnens hockeyavslutning el nåt.

Fantomenkaka

4 ägg
    6 dl socker
    150 g smör
    6 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2krm salt
    3 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker och blanda i resten. Grädda i en långpanna i 200 grader ca 15-20 min

Glasyr

200 g kokos
    2 dl socker
    1 dl sirap
    1,5 dl grädde
    75 g smör

Blanda glasyren i en kastrull, sjud på svag värme i ca 5 min. Bred på kakan och in i ugnen i ca 10 min.

• Angel73

Åhhh....tack nu måste jag ju baka båda kakorna för att se vilken det var

cillae skrev 2008-06-12 08:28:07 följande:
    Den här är supergod och verkar vara som du beskriver, åt den hos min svägerska som hade fått receptet på en av barnens hockeyavslutning el nåt.Fantomenkaka4 ägg6 dl socker150 g smör6 msk kakao2 tsk vaniljsocker2krm salt3 dl vetemjölVispa ägg och socker och blanda i resten. Grädda i en långpanna i 200 grader ca 15-20 minGlasyr200 g kokos2 dl socker1 dl sirap1,5 dl grädde75 g smörBlanda glasyren i en kastrull, sjud på svag värme i ca 5 min. Bred på kakan och in i ugnen i ca 10 min.
  • Angel73

jämförde dem.....de är nästan identiska ju

• Jopphejdi

Det där låter som "Malins kokoskaka" som jag har recept på.. nånstans!
    Den är våldsgod!

Ska se om jag hittar receptet!

• Jopphejdi

Nu hade jag tur! Hade lagt in receptet på Tasteline

Det här behövs till en långpanna 35 x 40 cm.

4 ägg
    5 dl strösocker
    150 gr rumsvarm margarin
    6 msk kakao
    2 tsk vaniljsocker
    2 krm salt
    3 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker, rör i resterande ingredienser. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna, dock inte ända ut i kanterna. För högre kaka tag mindre form.
    Grädda i ugnen 200 grader ca 15-20 min, den ska fortfarande vara geggig.
    Gör under tiden glasyren:

200 gr kokosflingor
    2 dl strösocker
    1 dl sirap
    1 1/2 dl vispgrädde
    75 gr margarin

Blanda allt i en kastrull och koka i 5 min.

Bred glasyren på kakan och grädda ytterligare 10 min eller tills kakan blivit ljusbrun.
    Låt kakan kallna innan den skärs i bitar

• Angel73

Nu är den bakad TACK alla för receptet, den är supergod, hade den 20 min först i ugnen och sen 10 precis lagom kladdig. Verkligen att rekommendera. MUMS

Svar på tråden Recept på en kaka jag ätit ?? Vet ej vad den heter !! HJÄLP!!