• Fröken Effie

När börjar barn leka med varandra?

Vänder mig här till er med lite större barn då ni har lite mer erfarenhet;
    Jag har en pojke som är snart 2 år och går på dagis sedan ½ år. Dagisstarten var lite trög för honom men nu går det bra och vi tycker att han verkar trivas bra även om han alltid vill protestera lite när vi lämnar honom på morgonen. Han har börjat prata nu i 3-4 ords meningar och vi pratar mycket om dagis hemma. På utv-samtal säger pedagogerna att han mest vill vara för sig själv eller tillsammans med någon vuxen på dagis och är inte intresserad av att ta kontakt med de andra barnen. Jag har frågat om vi bör vara oroliga men de tycker de inte. När vi har barnvakt av mor- och farföräldrar tycker sonen det är jättespännande och är oerhört social. Jag märker att han tycker större barn är mer spännande men tycker att barn i sin egen ålder är ointressanta.
    När kan man förvänta sig att barn börjar ta kontakt och vilja leka med varandra på dagis? Kommer ni ihåg hur det var när era var runt 2 år?

• Svar på tråden När börjar barn leka med varandra?
  • UnderbaraSöner

mina pojkar är snart 22 mån och idag såg jag första tecknet på sammarbete och lek ihop.

• Tygtiiger

Jag har en treåring och han leker bra med jämnåriga barn om de bara är två tillsammans, i grupp hänger han mest med eller leker bredvid.
    Däremot så dyrkar han ju äldre barn och gör allt vad de säger till honom oavsett om han förstår leken eller inte. Han har precis börjat kunna leka med yngre barn, visa och förklara osv.
    Rätt normalt vad jag förstår.

Först kommer förmågan att leka/härma de som är äldre, som kan hjälpa och styra, och sedan kommer förmågan att leka själv och sist förmågan att leka med andra (vilket ju faktiskt är rätt komplicerat - man måste hålla ordning på turtagning, regler och skilja på lek och allvar).

• Annielara

Jag har tvillingkillar på 22 månader som leker tillsammans "på riktigt" för första gången nu denna månaden. Jag ser att de söker upp varandra för att starta en lek, talar med varandra och har ett speciellt mottagande/lyssnade sätt, tidigare "sände" de bara. För någon månad sedan lekte de gärna bredvid varandra och kunde le mot varandra och byta leksaker, men detta är annorlunda. Tidigare behövde de storasyster (36 månader) som "medlare" för att förstå varandra och kunna leka riktigt i tregrupp.

Att inte ta kontakt och bara vilja leka bredvid mindre eller jämstora barn - att föredra äldre barn är ju bara "supernormalt", säkert över tre års ålder. Kan tänka mig att enäggstvillingpar möjligen interagerar något tidigare, även om det säkert skiljer mellan olika tvillingpar.

• Veladis

Det är väldigt olika.
    Rent generellt brukar barn börja kunna intressera sig för och samordna sig i lekar,som t ex rollekar med andra barn någon gång mellan 2-3½ års ålder. Tidigare kan de ändå ha kul med kompisar genom att te x läsa en bok tillsammans eller klä ut sig tillsammans. Det beror också på hurdant barnen är, om de är blyga, om det är utåtriktat eller trivs bäst för sig själv. Det hänger också mycket på språket och att man ska hitta en kompis som man kommer bra överens med. Så det är ju väldigt olika. jag tycker inte du ska vara orolig.

Min dotter var tidig med språket och väldigt social och utåtriktad, Hon lekta lekar som "bygga och köra tåg" med dagiskompisarna vid 2 års ålder. Nu är hon 4½, och pesonalen på förskolan brukar kalla henne för en riktig lekmotor för de andra barnen som har svårare att komma igång. Min son har nyss fyllt två och han har precis börjat intressera sig för andra barns förehavanden. Han kan busa med andra barn, men leker helst själv och är långt ifrån samarbets- och rollekar.

• Tant Green

Runt 2,5 år började många på min dotters dagis (de är nästan exakt lika gamla allihop) själva hitta på lekar ihop.

• Fröken Effie

Tack för svar! Verkar alltså lite tidigt att man ska förvänta sig att en 2-åring ska vara social med andra barn. Sen måste det ju ligga i personligheten också, alla barn är ju så olika.

Svar på tråden När börjar barn leka med varandra?