Gör så stor bur som möjligt! Måtten är egentligen ganska dåligt tilltagna (120*70 för två tror jag, kolla på svj:s, jordbruksverkets, hemsida). Om ni har möjlighet, bygg en bolåda på ca 70*70 med tak och golv. Denna kan vara ganska låg (typ 40 cm), kaniner bor ju i hålor som dom diggar trånga utrymmen. Den ska vara isolerad så tillvida att det inte blir drag. Plywood med frigolit emellan funkar bra, vill man ha snygg utsida kan man panela den. Denna bolåda placerar man i en stoooor "hage", också med golv och tak. Jag har min bur på berg och har gjutit en form runt så dom inte kan gräva sig ut. Min stora hage är ca 6 m2. Man kan även ha golv av nät. Problemet är ju att dom gräver och hoppar, så rymningssäkert är viktigt! Jag har plasttak av typen man har på altaner och liknande på min hage. Vill man kan man bygga den med rejäl höjd så man kan stå/åtminstone huka sig i den. Då blir det trevligt att vara där inne och kela och dona.
Alltså, stor rymningssäker hage med mysig bolåda i
Så svårt att förklara i text, hoppas du fattar
Det finns ju många små tråkiga burar på ben men dom är alldeles för små tycker jag.