• Basses mamma

"Snälla" barn, i motsats till vad... elaka?

Vet inte hur många gånger jag fått frågan, "är han snäll?". Vad är det för fråga egentligen? Finns det någon som svarar "nej" på denna fråga? Tydligen så menar man att ett snällt barn är ett barn som inte skriker och som sover nätterna igenom. Fick nämligen följdfrågan när jag svarade på frågan om han var snäll (och ja, jag svarade ja...), "så han skriker inte då?". Jo det gör han, på rent jävelskap då kanske? Är inte min son ett "snällt" barn då? Och inte sover han nätterna igenom heller, vaknar alltid en, ibland två gånger och vill äta. Så han kanske rentav är ond då? Nä, men ärligt talat, varför talar man överhuvudtaget om "snälla" barn? Till och med en som sa att "ja, han ser ju jättesnäll ut". Han är 7 månader... Fler som reagerat på detta eller är jag ensam?

• Svar på tråden "Snälla" barn, i motsats till vad... elaka?
  • Miss Love

Ja, reagerade på det jag med. Konstig fråga alla bebisar är väl snälla?

• mamma till Alexander

Håller med. En väldigt konstig fråga faktiskt...

• Palsternacka

Du är inte ensam. Jag avskyr ordet "snäll". Men jag tror att det är en generationsgrej till viss del. Det bygger väl på att man förr såg barn som varelser som bara skulle synas, inte höras. Och som skulle ställa till så lite besvär som möjligt och inte ha några egna idéer. Det är den definitionen av snäll som jag inte gillar.

Annars är det ju bra att vara snäll - om det betyder att bry sig om andra. Men det gör ju knappast ett nyfött barn.

• Basses mamma

Ja, det är väl oftast äldre som säger så, men har även träffat flera yngre som använt uttrycket. Träffade en tjej som fått barn nyligen och frågade hur gick. Fick svaret "joo, han är sååå snäll". Var så nära att jag svarade "ja vilken tur att han inte är elak då", men jag var snäll ( ) och bet mig i tungan...

• Babusjka

Ja, jag tycker det är skitfånigt.

Min äldsta var en "snäll" baby, en sån som åt, sov, sket och aldrig skrek.

Sån är inte min andra, om någon frågar om hon är snäll så säger jag "Nej, hon är världens elakaste unge. Hon skriker för jämnan, sover skitdåligt och jävlas mest dygnet runt".

Då brukar de flesta tänka till lite.

• dubbelmamma

Jag brukar säga att min bebis är glad och nöjd. Snäll känns helt fel i sammanhanget.

• Basses mamma

Ok, så det är inte bara jag som reagerar på detta då! Det sjuka är att jag själv ställt frågan en gång till en kusin som just fått barn. Men då var jag 15 och visste inget om småbarn, så jag skyller det på ungdomligt oförstånd!

Svar på tråden "Snälla" barn, i motsats till vad... elaka?