• destino

laktosintolerant

nu undrar jag lite hur är det med dem tabletter som aman kan köpa om man nu råkar äta nåt man inte vet vad det innehåller, dvs laktos???
    skall resa bort och tänkte ta många tabletter med, men så undrar jag det dtår inga biverkningar på tabletter?, kan det vara så?
    och i så fal vilka skall man använda?
    Någon som vet?
    Klarar av lite mjölk, men, sen i en främmande land vill man ju inte chansa.....

• Svar på tråden laktosintolerant
  • Michisen

Lactrase har inte några biverkningar nej. Det är ju samma enzym som finns naturligt i tarmen hos de som inte är laktosintoleranta.

Jag är laktosintolerant och har alltid med mig Lactrase så att jag kan ha ex. mjölk i kaffet när jag är bortbjuden utan att behöva ta med mig ett helt laktosfritt mjölkpaket.

• destino

men hur ofta tar du det? varje dag eller?
    jag skall vara borta i 4 veckor då blir det nästan dagligen,
    men det kanske är okey?
    va?

• Michisen

Ne, jag tar det bara när jag ska äta något som innehåller laktos eller om jag är osäker på om det jag ska äta innehåller laktos. I vardagen köper jag laktosfria produkter och undviker helst laktos helt och hållet om jag kan, även om Lactrase funkar så är det rätt dyrt att använda mycket.

En burk med hundra kapslar kostar ju ändå 289:- och jag brukar behöva två st innan jag äter ex en liten mjukglass - då kostar ju glassen helt plötsligt fem spänn extra!

Du kan äta det dagligen ja, helt okej. Det är som sagt var inga konstigheter i Lactrase.

• Michisen

Så lite så, hoppas semestern blir superfin!

Svar på tråden laktosintolerant