• EvilBetty

Vad gör en ekonomiassistent?

Jag läste just en annons på Platsbanken att de söker en ekonomiassistent där jag bor.
    Vad gör en sådan?
    I annonsen nämns ingenting om utbildning utan endast erfarenhet, är detta något man bör avstå att söka till om man ej är utbildad?

• Svar på tråden Vad gör en ekonomiassistent?
  • Minikatt

Ekonomiassistent kan innebära allt möjligt, fakturering, bokföring, redovisning, avstämningar, lönehantering, orderhantering, budgetering, bokslut och en massa annat =)

Har du erfarenhet så är det klart du ska söka även om du inte har utbildningen!

• sommartorpet

Ekonomiassisten är bara en finare titel på det som tidigare hette bokföringsontorist. Lite beroende på storleken på företaget så får du endera (i ett litet bolag) sköta den löpande bokföringen, faktureringen, lägga fakturor till betalning, hålla koll på inbetalningen av kunfakturor och skriva påminnelser mm + en massa allmänna kontorsgöromål. I ett större bolag så får du antagligen bara syssla med ett enda konto, ex leverantörsreskontran.

Att man söker en assistent säger ju att det finns en överordnad som kommer att vara den som ansvarar för såat som ex bokslut och skatteredovisningar

• Minikatt
    sommartorpet skrev 2008-06-10 23:33:10 följande:
    Att man söker en assistent säger ju att det finns en överordnad som kommer att vara den som ansvarar för såat som ex bokslut och skatteredovisningar
    Fast jag har sett annonsen där det står att både bokslut och skatteredovisning ingår verkar vara ett väldigt vitt begrepp!
  • sommartorpet

Visst, et är ett vitt begrepp och själva oret "ingår" är också väligt vitt. Jag har en assisstent på ett företag, i hennes arbetsuppgifter ingår också bokslutsarbeten och skattereovisningar. För hennes del innebär bokslutet i praktiken att hon plockar fram och kopierar upp de unerlag jag vill ha fram, typ "kopiera upp försäkringsbeviset och fakturan som kom en 17 december kopiera upp alla fakturor vi skickat i januari, skriv ut en etaljera utbetalningslista från januari osv. Visst hae et varit skönt med någon som det räckt att säga till "kopiera upp alla interimer" men nu är et som et är och som sagt bokslutsarbete ingår i arbetsuppgifterna.
    När det gäller skattereovisning så får hon en lista på alla bolag i koncernen och hur mycket som ska betalas på var och en efter att jag upprättat skattedeklarationerna. visst också en del av skattereovisningen att faktiskt också betala, men kanske inte riktigt vad man i första hand lägger i ordets betydels.

• Elli47

Det beror naturligtvis på var du jobbar! Jag har varit ekonomiassistent och jobbade mest med omföringar, leverantörsreskontra och avstämning.

• Dires
    Svar på #5
    Jag arbetar som ek. assistent och gör i princip allt som rör en ek.avdelning.
    Mina arbetsuppgifter är; kontering o bokföring, kund- och levreskontra, fakturering, löner, avstämning, moms och skattedeklarationer (allt), bokslut, upprättande av årsredovisningar (kan dock inte helt på egen hand utan får stöd då jag behöver), plus mkt annat....

Jag skulle nog vilja kalla mig själv 50%ek.assistent o 50% redovisningsekonom.
Svar på tråden Vad gör en ekonomiassistent?