• trollslända 1

Förlänga bilbälte i volvo 855?

Vi är inne på att köpa en ny bil, eller alltså en begagnad. Min sambo är inne på Volvo 850/855 (combin) men jag tycker att det alltid brukar vara så korta bälten i volvobilar. Idag var vi och provkörde en och mycket riktigt. Jag får på mig det men det är inte mycket mer än så, riktigt obekvämt. Värre bak än fram. Visst, jag är överviktigt men det här är ju löjligt! Varför har volvo så korta bälten för? Är det någon som vet om man kan byta ut bältena mot längre och hur man isåfall gör det och var kan man köpa längre bälten? Eller finns det någon typ av bältesförlängare?

• Svar på tråden Förlänga bilbälte i volvo 855?
  • Wilmis07

Vad jag har hört så får man inte sätta bältesförlängare i en bil utan man måste byta hela anordningen.Vet inte om detta stämmer i och försig.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • UmmAlina

Jag tycker det är sjukt att de gör så korta bälten i bilarna nuförtiden. Helt otroligt. Hoppas du hittar något sätt...=)

• trollslända 1

Jag har nu googlat och det verkar som om man inte får ha bältesförlängare utan att man då måste byta ut hela bältet. Ska ringa imorgon till vår närmaste volvoverkstad och fråga OM dom gör det och vad det skulle gå på. Vill ju inte betala hur mycket som helst eftersom vitsen för oss att byta bil var att vi ville komma ner i utgifter ("byta ner" oss, vi har en bra bil som vi gillar nu men den kostar så mycket i försäkring samt så kan man inte meka med den själv= blir dyrt). Kanske får vi isfåall titta på ett annat märke...

• Avon2

Ju längre bälte bilen har desto sämre blir säkerheten och just säkerheten ligger Volvo varmt om hjärtat.

Då de flesta människor har normalformat så tillverkas bälten därefter o lite extra kort i Volvo som vill vara lite extra säkra bilar.

När Volvo säljs i USA där människor överlag är rundare så har också bilarna längre bälten.

Enklaste sättet är alltså att köpa USA-bälten och byta hela bältessystemet, inklusive bältesförsträckare och bältesbegränsare.

Alternativet är att köra utan bälte men det kräver ett läkarintyg för att vara lagligt i Sverige och numera brukar man i första hand begära att bilen handikappsanpassas istället.

Svar på tråden Förlänga bilbälte i volvo 855?