• Majamjau

Varannan vecka-syskon på samma dagis?

Vi ska söka förskoleplats till vår dotter (hon kommer att vara strax efter året när hon börjar.) och smidigast skulle ju vara att hon fick gå på samma förskola som sin storasyster. (Storasyster fyller fyra i sommar och bor varannan vecka hos oss.)
    Naturligtvis kan man ju bara spekulera i hur det blir i praktiken men det vi tänker är att fördelen om de går på samma dagis ju är att de får ses oftare än varannan vecka, och att de kan få kännna trygghet och samhörighet med varandra på förskolan. Men å andra sidan skulle det ju också kunna bli så att någon av dem/båda tycker att det är jobbigt att bli hämtade av olika föräldrar varannan vecka osv.

Någon som varit i en liknande situation och kan berätta något om hur det fungerade för er? Tacksam för alla svar..

• Svar på tråden Varannan vecka-syskon på samma dagis?
  • Yohanna85

vi kommer inte söka samma dagis som min sambos pojke. För det första, tycker vi inte om hans dagis i sin helhet, sen så är pojken 5 år och flyttar ändå till förskoleklass om ett år. Och våran son börjar dagis om ett halft år.

sen vill vi inte vara med om att hämta den minsta, och då när vi inte har bonusen hos oss den veckan ... att hämta lillen men INTE bonusen! jag vill inte möta min bonus i dörren, och säga nej jag hämtar inte dig den här veckan , du är ju hos mamma. Skulle ta väldigt hårt på mig, och säkert bonusen plus hans pappa

• Jenny70

Jag tror barnen lär sig det snabbt, vem som ska hämta dom. Ifall det är mamma el pappas vecka.

Jag tycker det verkar jättemysigt för barnen - att få ses varje dag som alla andra syskon. För att se´n tillbringa endast varannan vecka tillsammans även på fritiden.
    Tycker det verkar va en jättebra idé! Om ni känner att ni fixat gå på grillkvällar, föräldrarmöte osv med exet.

Lycka till!

• Jaylin

Jag tycker att det låter som en bra idé. Om det funkade i vårt fall så skulle jag välja det. Vi har haft lite samma funderingar när det gäller skolan - men bonusarna har så långt till skolan att vi valde annan för vårt barn som alltid bor hos oss.

• Teschty

Vi kommer inte söka till samma dagis eller skola. Inte ens i samma del av stan.
    Vi gillar inte bonusens dagis samt den skola han kommer gå på, plus att vi vill inte ha biomamman i närheten av våran gemensamma son pga många och allvarliga anledningar.

Alvin mammas hjärta
Svar på tråden Varannan vecka-syskon på samma dagis?