• 68an

FSH, LH, Östradiol-referensvärden???

Jag hoppas att det är ok att jag kliver in till er som har svårigheter med att få barn men jag tänkte att många av er är duktiga på referensvärden då det gäller dessa 3 hormonvärden på kvinnor.
    Jag skulle vilja veta vad man ska ligga som fertil eller icke fertil då det gäller FSH, LH och Östradiol. Tror att fsh står för follikelstimulerande och ls för luteiniserande.

Om det kan vara någon hjälp så kan man utgå från dessa värden...
    FSH 7u/l
    LH 3u/l
    Östradiol 454pmol/l

Inget svar är nedslående då jag redan fått barn och inte är ute efter att bli gravid.

Tacksam för hjälp och lycka till för er som behöver det.

• Svar på tråden FSH, LH, Östradiol-referensvärden???
  • Pimpinellan

FSH är helt normalt,om än lite i övre kanten. Jag har drygt 7 och är nästan 40 så det brukar betyda att man är lite äldre. Ska ligga på högst 9. LH måste jag kolla-kommer inte ihåg. Östradiol var lågt,men det beror ju på när i cykeln det är taget. Det ska vara högre vid äl.
    Ett normalt FSH behöver dock inte alls betyda att man verkligen är fertil,men det betyder att man får göra IVF -och har chans att lyckas där-om det skulle gå så långt. Då är gränsen 11.

• 68an

Tack!

Jag har läst endel på nätet och tror jag fick ett hum om det hela. Jag blir 40 i år oxå och det har talas om för mig att jag är i förklimakteriet från flera läkares håll då jag har så typiska symptom men detta visade ju inte det. Jag tolka det som att jag är rätt fertil än.

Har barn så detta kollades bara för att få belägg för att jag var i förklimakteriet och det skrotades ju totalt.

Jag vet inte var i cykeln jag var då det togs men när jag får mens nästa gång kan jag räkna ut det och jag ville veta mer exakt om jag var nära att bli postmenopausal eller långt där i från ännu.

Svar på tråden FSH, LH, Östradiol-referensvärden???