• MrsQ

Dagis/Barnehage: Bara smörgåsar till lunch...

Min son ska börja dagis här i Norge i augusti.
    Och vi har varit på möte med fröken!
    Allt är ok men man reagerar ju på att de inte får nån mat till lunch.

Vi visste dock att de inte äter varm mat till lunch men nu är det på riktigt.
    Min son äter inte speciellt mycket utan måste få i sig bra mat på det lilla han äter.
    Känner att mackor inte är så bra.

De kommer att ha olika bröd o olika pålägg (vanliga, ost,skinka, leverpastej...)

Till frukost så får man skicka med mat.
    Och då vill man ju inte skicka med mackor!
    Funderar på gröt.  Nån som har förslag på smidig frukost att skicka med!?

Mellis blir en frukt vill man ge barnet nåt mer så får man skicka med det.

Madrass o vila på får man ta med själv. Helst en sån tunn dragspelsmadrass...

Tänkte jag bara skulle skriva av mig lite här. Känns som man saknar dagis i Sverige mer o mer

• Svar på tråden Dagis/Barnehage: Bara smörgåsar till lunch...
  • Lottis Pottis

Säger bara va? E de sant? Ingen mat till lunch? Skicka med egen frukost och madrass? Tur att man bor i sverige då *s*

Leksing tills ja dör !
  • Mammaijuli

Kan förstå att det känns annorlunda.. vi är ju vana vid den svenska lyxen som det trots allt är. Visste inte att skillnaderna var så stora mellan sv och norge.
    Hoppas han kommer trivas iaf.
    Förslag till frukost.. gröt, skicka med pulver så kan väl dem värma och blanda.
    Pannkakor kanske?? Fil och flingor.. ägg. Sådant som min son älskar iaf.
    Lycka till!!

Jag älskar mina killar!!!
  • MrsQ
    Lottis Pottis skrev 2008-06-11 08:32:02 följande:
    Säger bara va? E de sant? Ingen mat till lunch? Skicka med egen frukost och madrass? Tur att man bor i sverige då *s*
    Japp var glad att du bor i lyxlandet Sverige
  • MrsQ
    Mammaijuli skrev 2008-06-11 08:33:07 följande:
    Kan förstå att det känns annorlunda.. vi är ju vana vid den svenska lyxen som det trots allt är. Visste inte att skillnaderna var så stora mellan sv och norge.Hoppas han kommer trivas iaf.Förslag till frukost.. gröt, skicka med pulver så kan väl dem värma och blanda.Pannkakor kanske?? Fil och flingor.. ägg. Sådant som min son älskar iaf.Lycka till!!
    Ägg...tänkte inte på det. Min son älskar ägg

Vet nån var man kan köpa en mattermos så man kan skicka med varm gröt!?

I Sverige då mannen åker hem i veckan...
  • Mammaijuli

Kanke på typ babyproffsen eller liknande affär.
    Där brukar det finnas det mesta .. eller kanske i ngn sportaffär.

Jag älskar mina killar!!!
  • Koffie

Vilken förvånansvärt stor skillnad det var mellan Norge och Sverige!

Det låter något det, att man ska skicka med både frukost och madrass! Fast jag tyckte det var lite konstigt att barnen inte hade egna sängar och fick blöjor av dagis när vi flyttade från Nederländerna till Sverige

Och ja, varm lunch...Det är något som verkar vara ingrott svenskt. Inte heller i Holland äter man något annat till lunch än mackor. Vårt dagis hade som policy att barnen först var tvungna att äta en nyttig macka (korv/ost/leverpastej/jordnötssmör) innan de fick en söt macka (marmelad/påläggsströssel/chokopasta/påläggssirap...). Ack ja, man vänjer sig. Jag är numera också helt OK med att jordnötssmör är ett nyttigt pålägg

Jag tycker nog inte det är så farligt heller med mackor till både frukost och lunch (tänk på socialstyrelsen rekommendation - för handen på hjärtat: vem klarar att få i sig 6-8 brödskivor per dag??). Sedan kan du ju som sagt skicka med fil och flingor, ägg, fruktsallad, pannkakor, gröt, varm vuxenvälling i termos,....

• Skosa

Jag köpte en mattermos på ica för några år sen.

• Ammi

Fast...då är det nog olika från dagis till dagis. Jag har erfarenhet av tre olika och på två av de hade de sängar till barnen som sov på dagen och på det tredje sov barnen ute i vagn.

När vi har skickat med frukost har det varit fil och müsli i olka burkar, annars blir det lätt grötigt. Jag vet att många norska barn äter bröd till frukost också, men jag tycker det blir för lite variation. Vi skickar alltid med youghurt som de har i tillägg till frukten på eftermiddagen.

Visst är det svårt att vänja sig, Norge ligger långt efter på en del områden. Det är lite jobbigt att man måste tänka på att ha rejäl middag varje dag. Både jag och min man äter varm lunch, så det hade ju egentligen inte varit nödvändigt. Lycka till med dagisstart!

• njalla1

Hej! Jag bor också i Norge och dagis här är verkligen ingen höjdare när det gäller mat. Ingen mat i skolan sen heller. Många barn äter bröd både till frukost och lunch, och tyvärr inspirerar det våran dotter att inte äta det vi sänder med, vi får alltid lägga i lite extra bröd. Men hus som helst. Vi kan sända med havregryn elelr t.e.x. hiolles pulvergröt så gör dom det där i micron. vi kan också sända med varm mat till andra målet. (Vårat dagis har satsat på gratis frukt och grönsaker samt ett varmt mål mat i veckan istället för bröd en gång per dag. Så vi sänder med två mål mat)

• njalla1

Förresten ni som bor i sverige, Sverige har världens bästa dagis skola föräldrapengssystem och man fattar det itne förrän men flyttar. välfärden i Sverige är värd varenda skattekrona, om du inte tror mig, flytta till norge med några barn : )

• MrsQ
    njalla1 skrev 2008-06-14 00:52:28 följande:
    Hej! Jag bor också i Norge och dagis här är verkligen ingen höjdare när det gäller mat. Ingen mat i skolan sen heller. Många barn äter bröd både till frukost och lunch, och tyvärr inspirerar det våran dotter att inte äta det vi sänder med, vi får alltid lägga i lite extra bröd. Men hus som helst. Vi kan sända med havregryn elelr t.e.x. hiolles pulvergröt så gör dom det där i micron. vi kan också sända med varm mat till andra målet. (Vårat dagis har satsat på gratis frukt och grönsaker samt ett varmt mål mat i veckan istället för bröd en gång per dag. Så vi sänder med två mål mat)
    Hmmm blir lite orolig med att min son kommer att vilja äta bara mackor, han vill ju gärna ha mycket av det redan nu. (vilket han inte får )

Men man får väl bli bättre på att göra nyttiga middagar
  • 3 barn i familjen

MrQ - skicka med barnmatsburkar som personalen kan varma i micron! Har en kompis i Norge som gjorde sa till sitt barn.
    Har i Bulgarien pa dagis far barnen alltid treratters lunch - soppa, varmratt och efterratt... Alla sover middag, 2 timmar med pjamas i sang med kudde och filt, tom 6-aringar...
    Att dagis kan vara sa olika i olika lander!

• maudmor

Jag jobbar på en privat barnehage, och vi har varm mat 2 ggr i veckan. De andra dagarna har barnen själva med matpacke till lunch och mellamnål.
    Vi har inte frukost på vårat dagis eftersom vi inte öppnar föränn kl 08. Vi har även frukt på eftermiddagen.
    Jag hade väldigt svårt för deras matrutiner i början men även jag vande mej vid matpacke till slut:)
    Men när jag blev gravid så hade jag med mat som jag lagade på dagen.
    Vi har en pojk som har svensk pappa och han har alltid med mat istället för smörgåsar. Oftast pastasallad eller pannkakor, stekta ägg mm.

• MrsQ
    maudmor skrev 2008-07-21 19:32:00 följande:
    Jag jobbar på en privat barnehage, och vi har varm mat 2 ggr i veckan. De andra dagarna har barnen själva med matpacke till lunch och mellamnål.Vi har inte frukost på vårat dagis eftersom vi inte öppnar föränn kl 08. Vi har även frukt på eftermiddagen.Jag hade väldigt svårt för deras matrutiner i början men även jag vande mej vid matpacke till slut:)Men när jag blev gravid så hade jag med mat som jag lagade på dagen. Vi har en pojk som har svensk pappa och han har alltid med mat istället för smörgåsar. Oftast pastasallad eller pannkakor, stekta ägg mm.
    Fick han ha det? Känns som det inte skulle va ok att ta med sig specialmat...
  • maudmor
    Svar på #14
    Alla barn får ha med sej det dom vill äta. Men eftersom norrmännen föredrar brödskivor så var det bara han som hade annan mat, och jag då förstås=)
    Men de flesta barnen hade med yogurt nästan varje dag.
    MrsQ skrev 2008-07-21 22:35:07 följande:
    Fick han ha det? Känns som det inte skulle va ok att ta med sig specialmat...
  • Maggis Nervis
    3 barn i familjen skrev 2008-06-14 20:49:15 följande:
    MrQ - skicka med barnmatsburkar som personalen kan varma i micron! Har en kompis i Norge som gjorde sa till sitt barn. Har i Bulgarien pa dagis far barnen alltid treratters lunch - soppa, varmratt och efterratt... Alla sover middag, 2 timmar med pjamas i sang med kudde och filt, tom 6-aringar... Att dagis kan vara sa olika i olika lander!
    jisses! Jag trodde vi hade lyx med frukost, frukt, lunch och mellanmål
    Fuck Google, ask me
  • campanilla

Vad förvánad jag blir, jag hade inte aning om att Norge och Sverige var sá olika med sána saker. Här i Spanien fár man heller ingen varm mat pá dagis eller i skolan. Man fár ta med sig matsäck hemifrán som de äter ca kl 11.30, sen pá mánga ställen fár man betala om man vill ha barnen kvar när skolan stänger kl 14 för att äta mat. I byn där vi bor var det nytt from förra hösten men det verkar funka bra, fast det är ju inte billigt...

Svar på tråden Dagis/Barnehage: Bara smörgåsar till lunch...