Matpaj till midsommar-recept tack!
Inget fisk eller skaljdjur då jag är allergisk. Ös på, älskar matpajer och recept!
Inget fisk eller skaljdjur då jag är allergisk. Ös på, älskar matpajer och recept!
Hej !
Lägger in detta recept här oxå. Har inte hunnit testa den, men den låter himla god ! Har nog fått receptet av nån vänlig själ här på fl tror jag, så delar med mej lite
Paj med soltorkade tomater och vitlök
Gör en vanlig pajbotten och baka den på vanligt sätt.
Fyllning
1 brk crème fraiche
3-4 ägg
Marinerade soltorkade tomater i bitar
Marinerade vitlöksklyftor
Rejält med riven ost med kraftig smak, ex lagrad Grevé eller Prästost
Ev lite tärnad fetaost om man har det hemma!
Rökt skinka i tärningar (kan uteslutas)
Blanda ägg och crème fraiche. Skär tomaterna i bitar och dela vitlöksklyftorna en gång på längden. Tärna skinkan och riv osten.
Fördela tomater, vitlöksklyftor, skinka och ost jämnt över pajbottnen. ugnstemperatur i 15-20 minuter.Häll på äggblandningen sist. Grädda i ca 200 Täck med bakplåtspapper om den verkar bli mörk.
helt klart i stil med vad jag var inne på att göra...låter toppen god!
men flera recept...gärna kyckling och eller mycke grönsaker...
Kycklingpaj.
Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 gr margarin/smör
2 msk vatten
Blanda ihop och låt stå kallt en stund. Tryck ut pajdegen i formen, nagga och förgrädda i 200 grader längst ner i ugnen
Fyllning:
1/2 purjolök
1 liten röd paprika
200 gr färska champinjoner el. 1 stor burk
smör/olja
1 grillad kyckling ( jag stekte ca 1/2 kg kycklingfile istället)
2 1/2 dl matlagningsgrädde 15% (ta INTE den magrare)
1 1/2 msk vatten + 1/2 dl vatten
Salt, svartpeppar
Riven ost
Strimla grönsakerna+ svampen. Fräs allt i lite smör. Finfördela kycklingen och blanda i, tillsätt grädde & mjölet (utrört i vattnet). Låt puttra ca 5 min. Krydda och salt efter smak. Slå i röran i pajskalet och strö riven ost över. Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min. (200grader)
Tacopaj
Skink o broccolipaj
grekisk paj
Västerbottenspaj (ska jag göra)
kyklingpaj med paprika chili creme fresh :) och en grön sallad