• Anonym (hoppfull)

Tror ni vi någonsin kommer få chans hos bankerna..? (bolån)

Hej!

För ett år sen försökte vi få ett bolån på olika banker eftersom vi vill köpa hus, alla nekade pga att vi hade lån och då var det bara en som jobbade och jag hade själv inget jobb utan studerade och var gravid.

Nu till hösten ser allt annorlunda ut, sambon har fått löneförhöjning och får ut 20-21.000kr EFTER skatt varje månad, jag får fp, uh och 1½ barnbidrag på visserligen bara totalt: 6383kr efter skatt, men nu till hösten har vi nästan inga skulder kvar alls, det enda som kommer finnas kvar är 20.000kr av ett banklån på Swedbank, thats it.
    Jag kommer vara mammaledig till våren09 och sen söka lite jobb, men hösten09 kommer jag börja studera på komvux.

Tror ni vi kommer ha någon chans att få ett lån i höst eller tror ni det är kört fram tills dess att jag får ett fast jobb? :-/

(Vi är alltså två vuxna och 1bebis och 1 3åring som bor varannan vecka)

• Svar på tråden Tror ni vi någonsin kommer få chans hos bankerna..? (bolån)
  • Anonym

När ni nu har en annorlund situation så tycker jag absolut ni kan kontakta banken. Börja med att göra en egen kalkyl på bankernas hemsidor. Där får ni en hint om det kommer fungera. Tänk på att vara beredda att spara samtidigt som man lånar. Självklart beror det på hur mkt ni behöver. Kankse kan det vara vettigt att vänta lite till och bo billigt/trångt under en period för att spara ihop lite.

Vi bodde två (plus bebis på slutet) i en etta på 34 kvm under ganska lång tid för att kunna spara så mkt som möjligt. det var absolut värt det.

• Miss Lau

Det beror ju helt på hur mycket ni behöver låna.

Vi har köpt hus med bara en inkomst och att det bara är en som tjänar pengar är inget problem om man klarar bankens krav ändå.

• Anonym (hoppfull)

De hus vi gillar ligger på 1-1,2milj, bor i Sthlmslän så det är dyrt här trots att det är flera mil till staden :-/

Jo vi tänkte spara så mkt som möjligt så vi har någon handpenning, vårtid är ju skönast att flytta också så väntar vi tills dess och sparar så mkt som möjligt så har vi iaf något att komma med

Vart kan man göra en sådan kalkyl?

Mvh

• Miss Lau

Jag tror att de flesta (alla?) banker har kalkyler på deras hemsidor. Gå in och gör en kalkyl där. Och jag tror inte att det blir omöjligt för er, särskillt inte om ni visar banken på att ni kan spara undan pengar nu.

• Anonym (hoppfull)

Jag gjorde en fördjupad kalkyl på Swedbank nyss och använde ett hus på hemnet som hjälp Gjorde även hushållskalkylen som man kunde inkludera, där överdrev jag vissa kostnader.

Vårat överskott efter lån, driftkostnad, mat, bensin, tele osv osv var 5350kr, bankerna vill att man ska ha runt 9000kr i överskott har jag för mig..? (hushållets kostnader vart 13.900kr)

:-/ Det är nog kört iaf

• Anonym (hoppfull)

Jag mejlade faktiskt till Bluestep nyss och frågade om de trodde vi kunde ha en chans i höst hos dom

• lillaälgfrun

Har ni inga betalnings anmärkingar så skit i bluestep. De har hyfsat höga räntor om man vill låna 1,1 milj. Hör er för. Själv har jag taskiga erfarenheter av swedbank och rekomenderar inte dem alls, inte de i min kommun iallfall. Prova andra banker. Vi gick till Nordea, efter att blivit total förnedrade hos swedbank, och hos dem var det inga problem och har aldrig varit efter det heller.

• Anonym (hoppfull)

Okej, ja Nordea var vi på förra sommaren, jätte trevliga var de men nekade oss eftersom vi hade skulder och då hade jag heller ingen föräldrapenning och sambon en lägre lön, så det var nog bra att de nekade oss så vi inte stått där sen med räkningar man inte kan betala

Bluestep svarade nyss iaf och skev att om vi inte har någon handpenning så kan de antagligen inte bevilja något lån åt oss, så vi får börja spara helt enkelt Och nä, vi tar hellre en vanlig bank än bluestep faktiskt

• Linlugg

Vi fick vårt huslån när jag studerade och var gravid men maken jobbade, det var inga som helst problem. De räknade in att vi var två akademiker varav den ena hade jobb och sen att jag skulle få en god inkomst på längre sikt.

Vårt huslån tog vi på 2 milj hos Landshypotek.

.¸¸.·´¯)Linlugg
  • lillaälgfrun

Okej, lycka till iallafall =)

• Indianica

När vi var i er situation fick vi nej före jag började studera och vi kunde räkna med studiebidraget som inkomst, men fick fick då max låna 300 000 och då krävde de även kontantinsats på 200 000 kr utöver den summan. Iofs hade vi 2 barn på heltid och då ville de vi skulle ha 20 000 kr kvar/mån efter att boendet var betalt...

Vi sparade pengar i ungefär ett år till kontantinsatsen...(konstigt tat vi klarade det så utfattiga som banken påstod att vi var) sedan lånade vi alltså ungefär 200 000 kr och det räckte ju till ett hus i norr.

Svar på tråden Tror ni vi någonsin kommer få chans hos bankerna..? (bolån)