• pelagonia

När började era barn äta med bestick ?

Hej

Nyfiken när era barn började äta själv med bestick ?

Våran Viktor kom den 3/1 till Världen !!
  • Svar på tråden När började era barn äta med bestick ?
  • miss kitty

jadu..det är nog lite svårt att säga. Vi har ju alltid haft en sked till hands sen min son började få fast föda, men sen om den används eller ej varierar ju. Han kan ju äta med både sked och gaffel sedan han var runt året eller så, men han föredrar ofta att äta med händerna så ibland påminner vi honom om att gaffeln ju faktiskt ligger där om han verkar tycka att det blir kladdigt. Å andra sidan får man ta av honom besticken ibland också för att han sitter och bankar i tallriken. hehe..
    Fyller två gör han i Augusti.

• Busbellan

Min dotter började äta med sked vid 8 mån ungefär. Men då fick hon inte upp maten själv utan jag tog mat på skeden och la den på tallriken sen stoppade hon in den i munnen.
    Vid ca 10 mån kom hon på hur man fick upp maten på skeden.
    Men hon använder fortfarande den lediga handen också och äter med fingrarna.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Butterscotch

Min dotter har inte visat intresse för att försöka med sked själv förrän nyligen, hon är snart 14 månader. Jag lägger fram en sked vid varje måltid så får hon kladda lite, vänja sig liksom. Det vore skönt om hon lärde sig snart

• UnderbaraSöner

mina barn var över året då deras intresse för bestick kom, försökte tidigare med de ville helst plocka med maten eller bli matade. inte förrän kring 1,5 år åt de någorlunda med bestick..

• pelagonia

Tack..vår son är 17 månader.

Han äter med sked på dagis när det är fil/yougurth. Hemma vill han INTE äta med sked..Fundersam.
    Med kniv och gaffel vill han inte heller..han äter med händerna..är det ok vid 17 mån ålder ? Hoppas det inte påverkar så mycket..

• Lady Bling
    pelagonia skrev 2008-06-11 11:34:44 följande:
    Tack..vår son är 17 månader.Han äter med sked på dagis när det är fil/yougurth. Hemma vill han INTE äta med sked...Med kniv och gaffel vill han inte heller..han äter med händerna..är det ok vid 17 mån ålder ? Hoppas det inte påverkar så mycket..
    Min dotter började äta rätt bra med gaffel eller sked när hon började på dagis vid 1 år och 9 månader. Innan var det mest med händerna, även om hon fick gaffel eller sked. Gaffel och kniv använder kan hon fortfarande inte använda tillsammans, och hon är 3 ½ år nu. Tror att det tar rätt lång tid innan dom korrekt kan äta med gaffel och kniv.
  • pelagonia

En sak..

Vilka bestick/skedar har ni köpt ?

• Busbellan
    pelagonia skrev 2008-06-11 11:56:33 följande:
    En sak..Vilka bestick/skedar har ni köpt ?
    Dotter äter med en vanlig tesked
    Mamma till Nora, August och Ella
  • miss kitty

Vi blandar lite hej friskt med olika bestick, oftast har han samma gafflar som vi fast på sistone har han börjat gilla sina egna (typ lite olika skedar i plast och mumingrejer mm). Jag tror det här med bordskick är rätt lönlöst för barn under 5. Vi brukar låta honom hållas så länge han verkar hungrig och äter och då är ju bordskicket helt acceptabelt (med eller utan bestick). När han sen börjar leka med maten eller kasta omkring mat, bestick och annat så att man märker att han busar får han gå från bordet. Är han mer hungrig får han förstås sätta sig igen.
    Vi försöker att inte göra så stor sak av matstunden även om vi egentligen tycker det är påfrestande med kladd för ju mer han märker att han kan retas desto värre blir det ju - som med mycket annat för barn i 2-årsåldern som så smått börjar testa mammas och pappas gränser.
    Bestick känns helt enkelt som överkurs just nu. Han får gärna använda dom så mycket han vill till att äta och det gör han också ofta, men varken jag eller sambon tycker det är något han absolut måste göra nu utan vill han äta tex potatis och fiskpinnar med händerna så går ju det lika bra det!

• Älskade Ängel

Min son blev intresserad av skeden när han var 5,5 månader.
    Läs: han rycker den ur handen på en och använder den själv.

Nu har jag löst det så att han får en egen sked att använda medans jag matar så gott det går samtidigt som han får äta själv.
    Han kan inte lägga mta på skeden själv men föra den till munnen utan problem.

~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
Svar på tråden När började era barn äta med bestick ?