• Trinity78

Sant eller falskt - Midsommarstången är en fallossymbol

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 12:56
    www.faktoider.nu/midsommar.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sant eller falskt - Midsommarstången är en fallossymbol
  • W W

sant

En kåtare värld är en bättre värld!
  • Trolltoka

Vad menas med fallosymbol?Fundersam

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • denna där

fallosymbol?

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Pormoicheia

Så sant som det är sagt

• presens konjunktiv

Alltså, det är klart att det är en fallossymbol, precis som Turning Torso och vattenverket (eller vad det nu var) i Barcelona. Men är den en rest från en uråldrig samlagsritual? Där är jag lite skeptisk, faktiskt.

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Trinity78

Läs gärna i länken som finns i trådstarten

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • uniMog

Vad ska man svara på det egentligen... Det finns ju inga 100%-iga bevis på endera sidan. Att det är en uråldrig fallossymbol.. tja alltså... majstången har ju inte sett ut såndär så jäkla länge. Men vårt midsommarfirande är ju säkerligen en blandning av fruktbarhetsriter, lite kristen inblandning och en massa annat...

Så jag säger mja. MidsommarFIRANDET har säkerligen rötter delvis i fruktbarhetsriter men personligen tror jag att den "moderna" utformningen är mer rotad i korset.

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Senap

Såklart!
    Vill du ta en svängom min midsommarstång?
    Då faller man ju som en fura direkt!

I Haven't Lost My Mind, It's Backed Up On Disk Somewhere
  • världens bästa mamma

Ja men herregud

• GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm

Läste i ett arkeologiforum för ett tag sedan om saken och nej det finns nog ingen helt godtagen sanning om saken

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Trinity78
    Shoegirl skrev 2008-06-11 14:10:09 följande:
    Såklart! Vill du ta en svängom min midsommarstång?Då faller man ju som en fura direkt!
    GudsMestOskuldsfullasteLillaLamm skrev 2008-06-11 14:15:14 följande:
    Läste i ett arkeologiforum för ett tag sedan om saken och nej det finns nog ingen helt godtagen sanning om saken
    Nej, det verkar vara folks önsketänkande snarare
  • Vaniljlatte
    Pejgan skrev 2008-06-11 13:37:13 följande:
    Vad ska man svara på det egentligen... Det finns ju inga 100%-iga bevis på endera sidan. Att det är en uråldrig fallossymbol.. tja alltså... majstången har ju inte sett ut såndär så jäkla länge. Men vårt midsommarfirande är ju säkerligen en blandning av fruktbarhetsriter, lite kristen inblandning och en massa annat...Så jag säger mja. MidsommarFIRANDET har säkerligen rötter delvis i fruktbarhetsriter men personligen tror jag att den "moderna" utformningen är mer rotad i korset.
    Har läst att man pga den kristna tron faktiskt gjorde om det till ett "kors". Men att man fortsatte fira den hedniska ritualen som hörde till
Svar på tråden Sant eller falskt - Midsommarstången är en fallossymbol