• Jenka 74

Havandeskapsförgiftning efter förlossning

Hej,

Min dotter kom för snart åtta månader sedan och nu har jag +3 i äggvita i urinen och lite högre bt än vad jag brukar ha(125/85). Som jag förstod det på min läkare är det inte mycket annat att göra än att sätta in tillfällig medicin och hoppas att det går tillbaks av sig själv. Hon sade även att vi noga ska överväga om vi ska ha fler barn eftersom det kan bli komplicerat.

Jag känner mig väldigt ledsen över det här och samtidigt lite frågande eftersom jag aldrig har hört talas om att hf "stannar kvar" så lång tid efter förlossningen.

Ni som har haft HF - när gick det över för er? Finns det något man kan göra (vila extra mycket exempelvis)?

• Svar på tråden Havandeskapsförgiftning efter förlossning
  • Marlene

Högt blodtryck och äggvita i urinen kan man ju få av många olika orsaker, inte bara hf. Sjukdomen sambon har ger samma symptom tex Avvärdade dom det bara som hf eller har dom uteslutit andra saker?

• Pollygrip

Har precis samma som du! Har varit på en massa kontroller och dom hittar inget fel. Min dotter är 15 månader. Men till mig sa dom att vi kunde skaffa fler barn och det inte är säkert att jag läcker då, men det kommer bli tättare kontroller.

Föddes din dotter för tidigt pga av HF?

Felicia 070301
  • Älskade Ängel

Jag hade havandeskapsförgiftning och det enda som dom kollade på mej på BB var blodtrycket, som sjönk som en sten efter förlossningen.

Har inte hört ett pip om ytterligare prover
    eller att det kan bli problem om jag skulle bli gravid på nytt.
    Det enda jag fick höra var att dom vet inte riktigt vad HF är
    eller vad som orsakar det, bara att det gör över efter förlossningen.
    Och om man blir gravid med samme man igen så borde man inte få HF igen,
    utan det brukar bara drabba engång med samme man =)

När man läser detta blir man ju lite orolig. Har dom missat att ta prover på mej?

~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
  • Jenka 74

Pollygrip: Ja, de satte igång förlossningen i vecka 38+3 pga hf. Jag visade första tecknen på hf på tisdagen och fredagen samma vecka hade det blivit så dåligt att vi fick åka direkt från bm till förlossningen.

Marlene: De har tagits en massa blodprover så jag antar att de har uteslutit vissa saker. Jag har dock inte så stort förtroende för min dr. Har fått en ny... Får jag fråga vad din sambo lider av?

• Pollygrip

Jenka 74: Okej för dom satte igång mig i v.34+2 pga av HF och då hade jag vissat tecken i två veckor sedan blev jag dålig en dag och då fick jag åka ill sjukhuset direkt och stanna där en vecka och jag blev sämre och då blev det i gångsättning...

Felicia 070301
  • Jenka 74

Pollygrip: Vad jobbigt att det blev så tidigt för dig. Jag är glad att jag klarade mig ända till vecka 38. Men vad säger de om att du fortfarande har dåliga värden? 15 månader är ju ganska länge... Har du fått någon medicin?

Älskade ängel: Jag blev kallad till spec.mv för kontroll ca två månader efter förlossningen. Då upptäckte de att äggvitan fanns kvar. Sedan blev jag remitterad till min husläkare för vidare uppföljning. Bt var dåligt efter förlossningen så det har jag gått och kollat regelbundet.

• Älskade Ängel
    Jenka 74 skrev 2008-06-11 14:08:53 följande:
    Pollygrip: Vad jobbigt att det blev så tidigt för dig. Jag är glad att jag klarade mig ända till vecka 38. Men vad säger de om att du fortfarande har dåliga värden? 15 månader är ju ganska länge... Har du fått någon medicin? Älskade ängel: Jag blev kallad till spec.mv för kontroll ca två månader efter förlossningen. Då upptäckte de att äggvitan fanns kvar. Sedan blev jag remitterad till min husläkare för vidare uppföljning. Bt var dåligt efter förlossningen så det har jag gått och kollat regelbundet.
    Okey, tack för svaret.
    Blir ju lite orolig att dom missat något, men då var det för att mitt BT gick ner som jag inte fått någon extra koll.

Jag hade nog HF ca två månader innan förlossningen som blev v37+6 med igångsättning då mina värden krashat. (blev inskriven på förlossningen 2 dagar innan efter en kontroll)

När man har HF så vet jag att man skulle ta det lugnt, typ ligga i sängen, ingen TV inget alls som kan stressa.
    ~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
  • Pollygrip
    Jenka 74 skrev 2008-06-11 14:08:53 följande:
    Pollygrip: Vad jobbigt att det blev så tidigt för dig. Jag är glad att jag klarade mig ända till vecka 38. Men vad säger de om att du fortfarande har dåliga värden? 15 månader är ju ganska länge... Har du fått någon medicin? Älskade ängel: Jag blev kallad till spec.mv för kontroll ca två månader efter förlossningen. Då upptäckte de att äggvitan fanns kvar. Sedan blev jag remitterad till min husläkare för vidare uppföljning. Bt var dåligt efter förlossningen så det har jag gått och kollat regelbundet.
    dom säger inte så mycket har varit inlagd på njurmedicin på kontroll och så men som sagt hittar dom inget fel. Nej ingen medicin! Men min äggvita går ner ju längre tiden går så idag läcker jag inte lika mycket. 
    Har du samlat dygnsurin?
    Felicia 070301
  • Marabou07

Min HF upptäcktes inte förrän jag kom in på förlossningen. Hade då ett BT på 170/110. Hade påtalat för MVC 1½ vecka innan att jag inte mådde bra samt att jag hade klåda men fick inte så bra gehör. Har fortfarande förhöjt BT nu efter 5½ månad (140/85). Vet någon hur länge det tar innan BT normaliseras? Ingen har kollat äggvita på mig, borde jag kolla upp det?

• mamma på vift

Max blir 10 månader den 16 juni och jag har fortfarande högt blodtryck och läcker äggvita. Max kom i vecka 30+6 då mina njurar gav upp och de var tvungna att plocka ut honom. Då hade jag varit inlagd på sjukhus i 3 veckor.
    Jag äter blodtryckssänkande och går på kontroller på njuravdelningen på sjukhuset. Har gjort en massa olika tester, kontraströnken osv för att utesluta njursjukdom men de kan inte hitta något fel. Jag hoppas att det ska gå tillbaka men har ställt in mig på att jag kommer få äta medicin resten av livet. För oss blir det inte heller några fler barn. Fick HF även med stora pojken men då i vecka 36 och han föddes i vecka 38. Det är samma pappa till båda barnen. Med Max upptäcktes det i vecka 15 och medicinerades från vecka 22.

*Mamma till 1 prins och 1 groda*
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning efter förlossning