• subi

Utrota bananflugor?

Hej! Nån som har ett bra tips på hur man får bort dessa pyttesmå irriterande blom-/banan-flugor som flyger runt krukväxter i blomfönstret? Flyger nu överallt, trots att vi har det rent och städat. Vet inte om namnet är rätt, men ni vet nog vad jag menar...
    Sussie

• Svar på tråden Utrota bananflugor?
  • Sofie75

Japp!!
    Detta fungerar jättebra.

Ta ett glas med vatten och häll i lite vinäger och några droppar diskmedel.
    Sen ställer du det där flugorna befinner sig.

Dom dras till syran i vinägern och diskmedlet gör så att ytspänningen försvinner och dom drunknar.

• Nightdriversgirl

Du även ta o fylla ett glad/burk med små kryddnejlikor (hela)
    Jag har försökt allt o då menar ja , t.o.m Anticimex , inte ens deras medel funkade ... Men flugorna minskade hos mig iaf (överlycklig) med nejlikorna....

• Nightdriversgirl

glas eller burk ska det stå =/

• firhilwen

Syrran kör med vitlöksklyftor som hon byter ut då de börjar slå rot i krukorna. Verkar funka hos henne i alla fall. Ett annat knep jag hört är att torka ut jorden ordentligt innan man vattnar igen...
    Men jag tror då mer på vitlöken då...

• subi

Tack, jag ska prova båda metoderna! Stor kram!

• Carmentis

Hej, det viktigaste är att man inte har vatten stående i någon kruka eller en jord som är blöt för länge. Det finns ett medel som man kan köpa i blomsteraffärer, Pyrex, som funkar jättebra. Det vattnar du med och/eller sprayar växten med. Hoppas det ordnar sig.

• Champagne

Det finns en liten flaska som heter Pyrex (finns i blomsterhyllan, där de har gödning och sånt i de större mataffärerna). Den blandar man med vatten och vattnar sen krukorna. Och då dör blomflugorna.

Väldigt effektivt!!!

• subi

Det funkade jättebra med vinägern, massor har dött!!! He he...

• Karpet

Man kan också lägga på snus ovanpå jorden.

• jenalsam

Dom bor överst i jorden, så om man vattnar på fater trivs de inte och försvinner..

• Skratt o tårar

De hatar potatis skal!!!

Täck jorden med potatis skal och plocka bort skalen när de blivit helt torra! Sen borde "de älskvärda husdjuren" inte störa er mera!

• Marlene

Blom och banan flugor är väl olika flugor, blomflugor lever bland blommorna och är svarta bananflugorna lever där det finns ruttnande frukt och sånt och är snäppet större och röda. Båda dras till vinäger blandningen tror jag.

• Anglatuss

vi kör med
    vatten, ättika och sirap

*luktar inte så gott*
    men de är bra

• L77

tänkte besserwissra lite.....

Blomflugor är inga flugor utan sorgmyggor (oviktigt egentligen och jag får skämmas mig blå om jag kommer ihåg fel).
    I vilket fall som helst så ska det även funka att sätta ner tändstickor med svavlet neråt i jorden och alltid se till att det inte blir för blött i jorden.

Hoppas du blir av med flygfäna!

• L77

tänkte besserwissra lite.....

Blomflugor är inga flugor utan sorgmyggor (oviktigt egentligen och jag får skämmas mig blå om jag kommer ihåg fel).
    I vilket fall som helst så ska det även funka att sätta ner tändstickor med svavlet neråt i jorden och alltid se till att det inte blir för blött i jorden.

Hoppas du blir av med flygfäna!

• L77

Inte meningen att besserwissra i två inlägg!

• subi

Helt okej att besserwissa lite L77!!! Måste säga att vinägern funkade perfekt!!!/Sussie

• Catzzy

Jag kör med att sänka ner hela blomman i en stor bunke fullt med kallt vatten. Blomman får stå så där ca 5 min.

Äggen överlever dydligen inte en massa vatten utan drunknar på något konstigt viss. Grannen berättade detta för mig och det funkar på alla mina växter.

• jojjsa

Jag brukar anfalla med grönsåpa-vatten-spray. Ganska svag blandning räcker, luktar dessutom jättegott!

Svar på tråden Utrota bananflugor?