• privatepersonality

Hur tina köttfärssås? I rumstemp?

Hade en låda köttfärssås i frysen. Händer ju ingenting om man har den i kylen nu som jag haft den i några timmar. Kan jag ha den på diskbänken istället och isf hur länge?

• Svar på tråden Hur tina köttfärssås? I rumstemp?
  • Atta

du kan läggat i vatten eller micra om du ska äta snart

• familyfour

kör på upptiningsläget i micron om du har en micro. hur länge beror på ugnen.

• Birgitta2

Om du skall ha den i köttfärssås kan du tina i mikron. I kylskåpet tar det ca 2 dygn. Man kan också ställa den i ugnen på lägsta tempen och kolla den då och då med sticka eller gaffel. Annars är det luft-tining som gäller vilket tar tid ibland.

• privatepersonality

Man kan inte ha den stående framme? Har ingen micro.

• Hägris

varmt vatten? stå framme tar evigheter... eller tina direkt i grytan under uppvärmningen (det skulle jag göra)

Men SUUUUUUUG!
  • Zezana

Låt den stå på diskbänken några timmar, eller häll varmt vatten i diskhon & ställ burken i..

• gravid

jag har precis gått en kurs i livsmedels-hygien och man ska ALDRIG tina något framme eller i micro utan det ska tinas i kylen!! Det bildas massor med bakterier annars.

• Smulu

Ska ni äta den idag? Isåfall, värm den i burken i mikron.

• Underbara ungar

I med färsen utan kartong i en påse o släng den i vasken med varmtvatten så tinar den ganska fort. Färsen alltså

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • Birgitta2

Eller så lägger du den i gryta med olja eller smör och steker på svag värme med locket på. Den är ju tydligen redan färdiglagad och skall bara tinas.

• hink o spade
    Svar på #10

Jag lägger färsen i en plastpåse och sedan i KALLT vatten. Jag lovar att den tinar av det kalla vattnet också.
  • privatepersonality

den hade tinat tillräckligt i kylen (under flera timmar) för att kunna hackas sönder i en kastrull och värmas.

• Mejk

jag har hört att man inte ska tina saker i varmt vatten.. vet inte om det är rätt eller fel.
    Men jag lägger alltid sakerna i kallt vatten, tinar bra då med!

Svar på tråden Hur tina köttfärssås? I rumstemp?