• skånetös78

Söker recept på fluffig ,hög chokladkaka!

Tänkte baka chokladkaka till mig och gubben ikväll men hittar inget bra recept! Det ska vara en kaka som blir hög och luftig, gärna med chokladglasyr ovanpå! Jag vill inte ha kladdkakerecpt för det har vi ätit oss trötta på nu!

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Söker recept på fluffig ,hög chokladkaka!
  • Kaos i köket

Hmm, jag har ett bra som min mamma alltid gjorde. Världens godaste chokladkaka! Ingredienserna är nästan som i kladdkaka, fast den blir hög och luftig. Det bästa är att den bara är att röra ihop, inget vispande hit och dit :o) Jag kan leta fram receptet om du vill.

• skånetös78
    Kaos i köket skrev 2008-06-11 16:12:40 följande:
    Hmm, jag har ett bra som min mamma alltid gjorde. Världens godaste chokladkaka! Ingredienserna är nästan som i kladdkaka, fast den blir hög och luftig. Det bästa är att den bara är att röra ihop, inget vispande hit och dit :o) Jag kan leta fram receptet om du vill.
    Det verkar perfekt! Bara den inte blir kladdig så vill jag hemskt gärna ha receptet
  • Kaos i köket

Gittans chokladkaka

3 dl socker
    2½ dlvetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    3 msk kakao
    150 g margarin, smält
    2 ägg
    1½ dl hett vatten

Blanda alla torra ingredienser först. Häll i margarin, lätt uppvispade ägg och sist vattnet. Häll i en bröad form och grädda i 175 grader i ca 40-45 minuter.

Det är ingen glasyr på men det kan man ju alltid fixa till. En med lite kaffe i tror jag blir kanon!

Jag ska nog också röra ihop en ikväll :o)

Hoppas det smakar!

• skånetös78
    Kaos i köket skrev 2008-06-11 16:22:57 följande:
    Gittans chokladkaka3 dl socker2½ dlvetemjöl2 tsk bakpulver1 tsk vaniljsocker3 msk kakao150 g margarin, smält2 ägg1½ dl hett vattenBlanda alla torra ingredienser först. Häll i margarin, lätt uppvispade ägg och sist vattnet. Häll i en bröad form och grädda i 175 grader i ca 40-45 minuter.Det är ingen glasyr på men det kan man ju alltid fixa till. En med lite kaffe i tror jag blir kanon!Jag ska nog också röra ihop en ikväll :o)Hoppas det smakar!
    Den blir det! Ska ta med datorn till köket och sätta igång direkt! Tackar!
  • skånetös78

Den blev hur god som helst kan jag meddela! Precis sådär fluffig och hög som vi ville ha den! Kanske att vi har i lite mer cacao nästa gång eller hackar ner lite mörk choklad, men annars helt perfekt

• Kaos i köket

Kul att ni gillade den! :o)

Svar på tråden Söker recept på fluffig ,hög chokladkaka!