• amomentlikethis

Vad ger ni era hundar som har känsliga magar att äta?

vi har en vovve som har en lite känslig mage. förra året då han var 1 år och ca 3 månader så började han få diareé och kräktes väldigt mycket. fick råd att svälta honom i ett dygn och sedan börja ge honom mat på nytt. det slutade att han fick läggas in på djursjukhuset över en natt för att få dropp.

sedan fick han medicin i några veckor efter det.

besvären kom tillbaka i september samma år (alltså förra året) och likadant då, svalt honom i ett dygn men det hjälpte inte så han fick åka in igen. Som tur var var han inte lika uttorkad utan det räckte med att få vätska innanför skinnet (i nacken).
    han fick medicin igen och blev bra efter ett tag.

Nu märkte jag på honom för nån vecka sen att han var lösare i magen igen och han spydde för nån dag sen bara.
    Vill inte att han ska bli så dålig igen så han får åka in...

Han äter royal canin sensitive och med veterinärs inrådan så äter han lite av våran mat som ris, kyckling, fisk m.m.

Han är VÄLDIGT kräsen med maten så sensitiven är den enda han äter, men finns det något annat man kan göra?
    (har provat hills, ekanuba m.fl.)

vet hittade inga fel på honom någon av gångerna...

fler som har hundar med känslig mage?
    Vad äter dom och hur fungerar det?

• Svar på tråden Vad ger ni era hundar som har känsliga magar att äta?
  • Birgitta2

Inte hund med känslig mage, däremot katt. Hon fick diarré av allt foder av RC. Även Sensitive. Vi provade Hills i/d och sen dess funkar det. Det verkar som om du har provat Hills också.

Kanske köra 50/50 med hundfoder och ris ex.vis. Ris är ju skonkost. Likaså 50/50 med hundfoder/kokt torsk osv. Kolla och se om skonkosten kan hjälpa i kombination med fodret.

• Viskans

Har du provat med färskfoder? Många hundar med känsliga magar fungerar på färskfoder.
    Min valp fick sluta med valpfoder efter att hon var lös i magen till och från på både Nutros och Hills valpfoder, på Fodax färskfoder (som inte ens är ett valpfoder) så har magen funkat kanon.

• amomentlikethis
    Viskans skrev 2008-06-11 20:04:01 följande:
    Har du provat med färskfoder? Många hundar med känsliga magar fungerar på färskfoder. Min valp fick sluta med valpfoder efter att hon var lös i magen till och från på både Nutros och Hills valpfoder, på Fodax färskfoder (som inte ens är ett valpfoder) så har magen funkat kanon.
    japp, han ratar det Ledsen

vissa dagar är till å med kyckling äckligt enligt honom...
  • amomentlikethis
    Birgitta2 skrev 2008-06-11 17:33:41 följande:
    Inte hund med känslig mage, däremot katt. Hon fick diarré av allt foder av RC. Även Sensitive. Vi provade Hills i/d och sen dess funkar det. Det verkar som om du har provat Hills också.Kanske köra 50/50 med hundfoder och ris ex.vis. Ris är ju skonkost. Likaså 50/50 med hundfoder/kokt torsk osv. Kolla och se om skonkosten kan hjälpa i kombination med fodret.
    visserligen har vi bara provat 1 sort från hills för att se om han ville äta det, så kanske skulle ta hem lite olika prover och se om det är någon speciell han gillar.

royals mat har vi provat de flesta...

ris äter han inte om det ligger i hans mat men går bra bredvid, men det går ju ge 50/50 på det viset då.
  • Viskans
    amomentlikethis skrev 2008-06-11 20:27:15 följande:
    japp, han ratar det vissa dagar är till å med kyckling äckligt enligt honom...
    Vilken sorts färskfoder har du provat, det finns ju många olika sorter (Fodax, Bravo, Priima, Klass och Nordic är väl de vanligaste) och olika hundar har ju olika smak.
  • amomentlikethis
    Viskans skrev 2008-06-11 20:32:04 följande:
    Vilken sorts färskfoder har du provat, det finns ju många olika sorter (Fodax, Bravo, Priima, Klass och Nordic är väl de vanligaste) och olika hundar har ju olika smak.
    bravo, någon annan av de sorterna som finns i mataffären samt id heter den väl...
    svärmor försökte också med nån sort men kommer inte ihåg vilken.

han äter inte lever kan jag ju passa på att säga.

så mat med kyckling eller andra köttsmaker ska det vara om herrn ska bli nöjd.
  • Viskans
    amomentlikethis skrev 2008-06-11 20:47:17 följande:
    bravo, någon annan av de sorterna som finns i mataffären samt id heter den väl...svärmor försökte också med nån sort men kommer inte ihåg vilken.han äter inte lever kan jag ju passa på att säga.så mat med kyckling eller andra köttsmaker ska det vara om herrn ska bli nöjd.
    Färskfoder och burkmat är inte samma sak, nurkmat är mest vatten.
    Kolla innehållet i de olika färskfodren, det finns absolut sorter med mycket kyckling. Mina funkade inte helt bra på Bravo för övrigt.
  • Rottis77

Min ena hund har haft problem med sin mage i ca 1 år och nu ger jag honom Hill´s i/d och ett tillskott med fibrer som heter Vi.siblin som man köper på apoteket och det fungerar jätte bra. Men vi gjorde först en massa utredningar på honom, som bla visade att han hade B12 brist, så det fick vi först åtgärda med injektioner. men nu fungerar han bra på maten och tillskottet.

• ChristineK

Vi kör med ANF holistic (den lila)till våran staffe tik som har haft problem med magen,hon har ätit det i över tre år och mår JÄTTE BRA.

• CanisLupus

Har haft hund ihela mitt liv o min mamma gav alltid hundarna kokt korngryn utblandat med nått slags blötfoder. Min sista hund som jag fick ta bort nu i feb. tålde inte torrfoder o åt bara korngryn+ te.x vov. Lycka till!

• Lillajag1979

Hallå!

Min vovve har haft MYCKET problem med magen. Han får Royal Canin Hypoallergenic. Han fixar inte så mycket annat. Dessutom får han ganska ofta rå köttfärs. Nöt. Han är toååen i magen av det. :)

• kaffekatten

Jag gav an av mina hundar (hon finns inte mer men blev 13,5)viltfärs och korngryn. Det går bra att koka ett storkok och frysa in. Jag lade till vitaminer och mineraler som jag köpte av veterinären. Hon hade jättedåliga levervärden (höll på att dö), foderallergier och blev vattnig i avföringen, men efter vi bytte till kokt foder ett tag och sedan D/D med ägg och ris (finns hos veterinären) levde hon länge till.

Om han inte äter kan det ju också vara att han inte hunnit bli tillräckligt hungrig? Jag har alltid plockat bort maten om de inte äter, och så får de vänta till nästa mål. En hund som är frisk svälter sig inte någon längre tid. Men om din hund är dålig och inte äter, så märker du ju det efter några dagar. De dör inte av att hoppa över maten en dag eller så. Det var min uppfödare som sade det till mig när mina hundar var valpar och i början tyckte jag det var svårt. Men det har funkat - mina hundar har aldrig matvägrat eller varit kräsna, även om de gillar viss mat mer än annan. När mina hund inte äter så har det alltid berott på att de varit dåliga.

Lycka till!

• Anette Olsson

Hej!
    Jag kan "allt" om detta med magar tyvärr.
    Vår riesen Loke var dålig i magen till och från under en lång period.
    Till slut en morgon klarade han inte att resa sig upp.
    Det var inte pga uttorkning utan pga smärta.
    Det blev akut färd till Blå Stjärnan och röntgen visade tarminflammation.
    För att göra en lång historia kort så har vi behadlat så här -

Hills sensitive stomach
    www.veterinarhuset.se/butik.asp&ID=2775

Bifolac 2 kapslar ggr 2 i början och nu ger vi 2 kapslar ggr 1.
    www.lakemedelsverket.se/Tpl/NormalPage____717.aspx

Canicur

Ris som vi kokade med dubbelt så mycket vatten.
    Kokt fisk.

Sakta övergick vi till Standart Mild
    www.standardt.se/sidor/sp/hund/hundfoder/diagnos/standardtdiagnosmild.html

Vi ger Standart ph och Standart Mage som är superbra på "maghundar"!

Han fick inget godis, matrester eller liknande under den akuta fasen och nu är vi väldigt försiktiga när vi ger något.
    Det tar lång tid och man får räkna med återfall.

Idag har vi en helt annan hund - han är piggare än någonsin och avföringen är helt bra nu tack och lov.
    Men det tog tid och det var jättejobbigt!

Hälsningar Anette

• iii

Det finns specialfoder att köpa hos veterinären, tex Hills i/d eller Royal Canins Intestinal. De fungerar väldigt bra för min hund iallafall

• Danna80

Vi har alltid gett våran hund A-fil på kvällen han hade mycket diareér slemmiga det 1:a året men sen började vi med A-fil och idag är han 10 men har nu andra krämpor....

Svar på tråden Vad ger ni era hundar som har känsliga magar att äta?