• snart dubbelmamma

Namn med betydelse som passar med "Stella"

Hej!
    Behöver hjälp med namnförslag till Stellas syskon som ska komma i augusti. Vi valde "Stella" för att vi tyckte det var fint och inte jättevanligt. Att det dessutom betyder "stjärna" har blivit en extra bonus, hon samlar såklart på stjärnor och vi köper gärna kläder och inredningsprylar med stjärnor på till henne. Nu har vi lite ångest för att syskonets namn också måste ha en liknande betydelse. Är inne på blomnamn till tjejer, t ex Iris, Malva eller Lilly. Killnamn är svårare. Vi behöver hjälp med både kill- och tjejnamn!

• Svar på tråden Namn med betydelse som passar med "Stella"
  • Torvald

www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/

En bra sajt att kolla betydelse med!
    Alla namn betyder ju något! Pojknamn är oftast lite svårare, eftersom de gärna betyder nåt med krigare och sådär... Kanske man inte är så sugen på att ha överallt i inredningen! Men Filip, kanske?

• johannaringer

Luna (Måne) men det kanske blir för "likt" Stella.
    Mona
    Linnea (blomma)

Björn
    Ulv (Ulf)

• BymBym

Ester-betyder också stjärna
    Beatrice- den lyckliga

Milo- min kärlek
    Benjamin-lyckan son

• BymBym
    BymBym skrev 2008-06-11 19:33:41 följande:
    Ester-betyder också stjärnaBeatrice- den lyckligaMilo- min kärlekBenjamin-lyckan son
    Lyckans son ska det vara
  • Dody

Skilla, som blomman, blå otroligt fin på våren.

• MammaHela

Nova, också stjärna =)

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Nova, Viggo & Liv ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • lia76

En tråd för mej ser jag
    Min dotter (född 23 sep 2006) heter Stella efter sin morfar (Stellan).
    Har varit inne på astrologiska namn och hade tänkte Luna, Nova och Mira men min sambo gillar inget av dem.
    Så jag spanar gärna här inne för att få förslag som passar

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Molly i Skåne
    Svar på #7
    Lyra, Malva, Theodora är tre namn jag tycker är fina- och förstås Saga!
  • snart dubbelmamma
    Svar på #8
    Tack så mycket för alla tips!
    Kom på "Leo", lite för vanligt kanske (18:e plats 2007), men blir det dessutom ett lejon i augusti så passar det ju rätt bra...

lia76, vi får väl spåna vidare... Har också varit inne på Luna, men våra respektive verkar eniga...
  • Kaldorei

Nova betyder också stjärna. =) jag tog hand om en råtta som hette stella då jag fick henne, det var bara det att min förra råtta hette stella, så då döptes den ny om till Nova istället =)

Svar på tråden Namn med betydelse som passar med "Stella"