• Turkisk peppar

Turkiska maträtter..

Hej!

Undrar ifall det är någon som har recept på turkiska maträtter?

• Svar på tråden Turkiska maträtter..
  • Turkisk peppar

Ingen som har ngt gott recept att bjuda på?

• Queequeg

Dolma
    ca 4-6 port.

1kg kött av lamm väldigt finhackat(går bra med färs)
    ca 2-3 vitlöksklyftor
    1-2 gula lökar
    ca 2 msk tomatpuré
    ca 1 tsk pulbiber
    1 burk krossade tomater
    1/2 dl blad perilja
    4 koppar ris
    ca 6 koppar vatten
    salt
    vinblad, aubergin, paprika, tomat

Skölj och lägg riset i blöt ca en halvtimme.
    HAcka lök, vitlök och fräs i olja tillsätt det finhackade lammköttet. häll över lite vatten så det inte bränns. krydda med pulbiber persilja och salt samt tomatpuré låt små koka en stund.

häll ut och spara spadet om detharbildats något.
    blanda köttblandningenmed riset och fyll vinblad,urgröpt paprika, aubergine, tomat med blandningen.
    Lägg de fyllda grönsakerna i botten på en stor gryta häll över spadet samt vatten, tyng ner med en tallrik så att allt hålla på plats och låt sjuda sakta i ca 40 min. servera med turkisk youghurt och sallad.

Lahmacun:
    deg:
    200g mjöl
    1msk olja
    1/2 tsk socker
    1 tsk salt
    ca 2 dl vatten

Fyllning:
    200g lammfärs
    2 st lökar
    ca 1 vitlöksklyfta
    1 msk tomatpuré
    1 msk pulbiber (strakt paprikapulver) eller chilipulver
    1 tomat
    1 knippe persilja
    1 grön paprika
    salt och mald peppar

häll mjölet i en bunke och för en grop i mitten. Häll i gropen salt socker och olja och knåda fram en jämn deg genom att lite i taget tillsätta vatten. Låt degen vila ca 30min under fuktig duk.

Fin hacka persilja lök och vitlök. skala tomaten och skär i små tärningar. Skölj paprikan och skär i små tärningar.
    Lägg lammfärsen i en skål. Blanda med persiljan löken vitlöken tomaten och paprikan. Tillsätt tomatpuré och pulbiber. bearbeta det hela till en jämn smet.
    Strö mjöl på ett bakbord. dela degen till jämnstora klumpar. Platta gtill degklumpen och kavla sedanut till runda kakor.
    Fördela färsblandningen över kakan. Baka i förvärms ugn 200grader. i ca 10 min.

lammgryta med bönor
    4 port.
    1,5 kg mangold
    250g lammfärs, eller finhackat lammkött
    150g vita bönor eller ögonbönor
    1 lök
    1msk tomatpuré
    1msk paprikapuré
    2g paprikapulver
    1dl olja
    salt och peppar

blöttlägg bönorna i minst en timme i kallt vatten. Låt rinna av, lägg i dem i en gruta med kokande vatten och låt koka i 35-40 min.
    Skölj mangolden skär bort stjälkarna och skär bladen i fina strimlor.
    Skala löken och finhacka. Hetta upp oljan i en gryta och brun köttet på alla sidor i ca 5 min. Tillsätt löken och fräs i 20 min under omrörning.
    Tillsätt tomat och paprikapurén. Salta och peppra. Fräs på stark värme några min under omrörning.
    Tillsätt de kokta och avrunna bönorna och lått puttra i ytterligare 5-10 min. Tillsätt mangold, paprikapulver och 2 dl vatten och låt grytan puttra i ytterligare 5 min

• Queequeg

Köfte (lamfärsbiffar)

lammfärs
    lite fin riven lök
    färsk bladpersilja
    vitlök
    pulbiber, eller chilipulver
    salt peppar

hacka bladpersiljan coh ecentuellt lite myta om man vill, fin riv lite lök och blanda tillsammans med lammfärsen, blanda i de torra kryddorna. Forma färsen till små biffar, sen är det bara att grilla elller steka dem. servera med turkisk yoghurt sallad och bulgur.

Bulgur
    fräs lite tomatpure i olivolja häll i bulgurn och låt den bli glansig koka bulguren sedan i kycklingbuljong tills sen är färdig ha därefter i salt och peppar och kryddor efter smak.

• Turkisk peppar

Tack så jätte mkt för dina goda recept!

Svar på tråden Turkiska maträtter..