• Nala80

Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)

Hej!
    Någon mer som jobbar som SSK och försöker att undvika att behöva tala om på jobbet att ni är gravida?

Jag har lyckats än så länge att få en kollega att sätta ett speciellt AB-dropp som gravida inte ska sätta utan att behöva säga ngt. Varje dag är en ny utmaning!!!

• Svar på tråden Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)
  • Babylove84

Vilken vecka är du i =)

• Majsan71

Haha, ja det måste ju vara en utmaning

Själv jobbar jag också som ssk men arbetar på en vårdcentral och där finns inga "farliga" arbetsuppgifter så jag lyckades hålla det hela hemligt ända fram till v18 då jag stolt kunde visa upp ul-bilderna på liten i magen.

• Nala80

Här om kvällen hade jag en ssk med mig istället för usk, frågade henne om hon kunde hjälpa mig att sätta AB-droppet (som jag ej ska hantera som gravid) medan jag hämtade blod. När det 1 timme senare skulle kopplas bort såg jag till att vara upptagen hos en annan pat. så hon blev tvungen att ta bort det oxå

• Babylove84
    Nala80 skrev 2008-06-11 18:52:11 följande:
    babylove84-vilken v är du i?
    Har inte plussat än och är bara usk =) Var bara nyfiken =)=) Vad är det för ämnen i AB droppet som är farligt?
  • twistedtofit

Hej
    JAg är ssk, i v 37 och jobbar fortfarande heltid. Mina kollegor fick reda på min graviditet ca i va 18-20.
    Det var aldrig ett problem med mig med tex AB dropp då vi alltid handskas med slutna system. Som gravid ska man ju eg vara försiktig med all slags AB.
    JAg jobbar på akuten och det har funka bra för mig. Jag arbetade på "golvet" fram till för ca 2 v sen och nu jobbar jag 1 v till innan det är semester o bebisdags ;)

Lycka till

• Nala80

Vi jobbar oxå med slutna system, men viss AB ska vi iallafall inte ge som tex geavir. Men vill ju inte riskera något. Sen händer det att vi har pat. som får cytostatika, dem får man inte gå in till alls. Ja det är inte lätt alla gånger

• tok

halloj.. jobbar oxå som syrra.. bara undrar vilka AB som man inte ska hantera??! shit, har ju kontakt med AB nästan varje dag...

• Nala80

Jag vet inte på rak arm, men enl vår instruktion ska vi ej blanda och ge Geavir när man är gravid. Hade även en pat. med cymvene det ska man oxå vara försiktig med. Annars blandar jag och ger AB som vanligt, för vi har oxå mkt. Men är jätte noga med handskar och rock.
    Tok - använder ni slutet system??

Svar på tråden Någon mer som jobbar som SSK och gör allt för att slippa avslöja graviditeten på jobbet :-)