• Lisette84

Järnspis

Nån som vet lite om järnspisar??
    ska sätta in en i vårat hus. vet dock inte vad jag vill ha för nån. kan ju inget om järnspisar.
    finns ju jätte mkt snygga. men vill ändå ha en ganska liten och diskret.
    hmm.. nån som har nått tips?
    lr vet lite priser?

tack på förhand!

• Svar på tråden Järnspis
  • musli

Järnspis? Menar du en gammeldags ved-eldad liten typ Norrahammar eller menar du en nyare emaljerad variant? Vattenmantlad eller utan vatten? Ny eller begagnad?

• Lisette84

precis exakt!
    hmm.. ja vet inte..alls.. en gammal variat typ norrahammar.
    de e allt jag vet.
    vattenmantlad?

• Knytets mamma

Vattenmantlad, då har den en typ en vattentank som kan kopplas till befintligt vattenburetvärmesystem. På så sätt värmer den inte bara upp rummet den står i, utan även sänder ut värmen i elementen m.m

• Lisette84

nej, men det tror jag inte den ska va... ja vill mest ha den för mysighetens skull och för lite värme...

hur är det att renovera järnspisar? svårt? nått man kan göra själv lr måste man lämna bort den?

• musli
    Lisette84 skrev 2008-06-14 20:02:06 följande:
    nej, men det tror jag inte den ska va... ja vill mest ha den för mysighetens skull och för lite värme...hur är det att renovera järnspisar? svårt? nått man kan göra själv lr måste man lämna bort den?

Alltså, man kan ju göra det själv, men jag lämnar bort sånt... Ska själv hämta hem en gammal vedspis med vedluckor undertill och en kökspanna till vintern, måste ha skotern med kälke för att få hem den... Sitter i ett ödehus nedanför vårat berg men är i kanon-fint skick till det yttre!!!

Här har du ju en till ett bra pris! Då är det ju ok att lämna bort för renovering!

http://www.blocket.se/vi/16572935.htm?ca=17_s

• Lisette84

oh va gulligt av dig!
    jag har kikat på en norrahammar som ja tycker e fin. men kan inte riktgigt alla siffror och grejs...

hur bor du egentligen? låter riktigt "exklusivt" .

• Eofrysina

hmm först o främst vad söker du för mått på spisen?

Oftast med de vanligaste tillverkarna på de gamla vedspisarna så betyder slutsiffrorna ca mått.
    26 nästan 70 cm bredd
    27 nästan 60 cm bredd

28 och eller 29 är ännu smalare.

En emaljerad spis med dålig emalj kan lätt lämnas till blästring och bli som ny igen.

Det man ska vara försiktig med är sprickor. Särskilt sprickor kring eldstaden och uppe på hällen. Dessa är inte alltid lagningsbara. Om du köper en renoverad spis ska du kolla noga efter eventuella lagningar på just de ställena. Om du hittar lagningar så ta en rejäl koll på hur det gjorts.

Det går alldeles utmärkt att renovera en spis själv, såtillvida spisen inte har några skador. Men man får ändå räkna med en del kostnader vid utbyte av slitdetaljer ny spislera osv.

Ett hett tips är också att kolla upp om det går att få tag på reservdelar till spisen. Udda märken och modeller kan vara svårare.

• Lisette84

nån som vet nått ställa som säljer renoverade spisar då? lr spisar i bra skick?

en liten knasig fråga kanske... men på vissa är det som en behållare på vänstersidan i koppar med en liten kran på. vad är detta till? nån vattenbehållare? lr är det det som menas med vattenmantlad??

• musli
    Lisette84 skrev 2008-07-16 22:45:37 följande:
    nån som vet nått ställa som säljer renoverade spisar då? lr spisar i bra skick?en liten knasig fråga kanske... men på vissa är det som en behållare på vänstersidan i koppar med en liten kran på. vad är detta till? nån vattenbehållare? lr är det det som menas med vattenmantlad??
    Nä, den koppar-lådan användes för att värma vatten. En vatten-mantlad har en vatten-behållare i sig som man kopplar till element och expansions-kärl, sitter rör och element högre än spisen så behövs ingen pump, och sen fyller man systemet med vatten typ...

Kan inte det exakt, vi har sån vatten-mantlad spis i köket som värmer upp ett element som sitter högt upp på väggen i vardagsrummet.
  • Lisette84

ahaa.. men då är jag med.
    vattenmamtlad låter lite meckigt...

• Eofrysina

Om du ska renovera spis så kan det vara bra att veta att den lådan heter cistern (om du behöver beställa något)

Järnet inne i kammaren som vetter åt det hållet heter därför cisternjärn. det mot ugnen heter brännjärn. Gallret kallas roster och uppepå ugnen ligger spislera (lera plus järnfilsspån)

Det finns ett företag som heter Davidssons där man kan beställa delar till nästan alla gamla svenska vedspisar plus nya cisterner. Bra att kolla vad delarna kostar där också innan man söker upp någon firma som ska renovera, för då får man lite siffror att jämföra med.

• Lisette84

tack tack!

har kikat runt lite överallt. vill helst få tag på en som är renoverad.
    Inte lätt! Finns typ inga. Lr det finns ju men då får man åka sisådär 35 mil... liiite segt.

• Eofrysina

hmm jag hoppade in på din sida och såg att du bor i Jönköpingstrakten. Då har du ju inte mer än 11 mil till åtminstone en spisrenoverar-affär. Tror även du har några i Småland (vedspisens mecka) och Davidsons ligger någonstans mellan Värnamo och Svenljunga tror jag, men de har bara nytillverkade vedspisar... och så givetvis en massa reservdelar till gamla spisar.

• Lisette84

davidsons...? nån hemsida?

Svar på tråden Järnspis