• 1Blomma

Vad tjänar jag på? Ta ut semester i dagar eller i pengar?

Hej,

Jag är föräldraledig just nu, men kommer börja jobba och byta jobb i september. Jag har 26 sparade semesterdagar kvar. Vad tjänar jag på; att ta ut dem i pengar efter att jag sagt upp mig - eller ta ut dem i dagar, nu medans jag ännu är anställd?

• Svar på tråden Vad tjänar jag på? Ta ut semester i dagar eller i pengar?
  • FruMähler

du tjänar kanske inte så mycket i pengar för då måste du skatta också...kanske ta ut dem i dagar innan nya jobbet? kan ju va skönt å ladda lite

• 1Blomma

Det jag kommer göra om jag tar ut dem i dagar, är i så fall att jag tar dem i ställer för förädrapenning. Så jag är ledig i båda fallen. Vet du vad jag "pengamässigt" tjänar mest på?

• Pussmamma

På ett tjänstemannaavtal ska det inte vara någon skillnad i rena pengar men om du tar ut ledigheten i ledighet så tjänar du in ny semester vilket ger pengar och de får du så vitt jag vet inte om du tar ut det i rena pengar.

Skatten tycker inte jag ska fälla avgörandet då den ska betalas förr eller senare. Engångsskatten är ju till för att du ska slippa restskatt vilket inte är kul.

En fördel till med att ta ut dagarna i ledighet är att du kan spara dina FL-dagar till det nya jobbet med ledighet där. Lite ledigt brukar ju behövas även under hösten med ex. studiedagar.

Lycka till med det nya jobbet

• 1Blomma

Vad bra!!! Tack snälla för utförligt svar!!
    Så om jag förstått det rätt, så blir skatten densamma och de pengar jag får detsamma. Skillnaden är bara när jag betalar skatten, så att säga?

I så fall, så tar jag ut semestern nu medans jag ännu är anställd och skjuter på föräldradagarna.

Stort tack!!

Svar på tråden Vad tjänar jag på? Ta ut semester i dagar eller i pengar?