• marial82

Vad göra med falukorven?

Vi ska äta falukorv till middag i morgon. Men jag vet inte vad jag ska hitta på, vill göra något nytt.
    Detta brukar jag göra:

*ungsbakad

*stekt

*korvstroganoff

Vad brukar ni göra med korven?

Skulle gärna vilja ha lite nya tips!

• Svar på tråden Vad göra med falukorven?
  • J W

korvgryta...
    Med rotsaker, red den med lite rotmos
    Mums

• J W
    z86a skrev 2008-06-11 21:37:37 följande:
    korvstroganoff det bästa jag vet !! :D
    Å det brukade ts göra... hon ville ha andra recept
  • Spicy woman

Kokt falukorv med senaps eller pepparrotssås och potatis.
    Falukorvswok

• marial82

Spicy woman skrev 2008-06-11 21:37:01 följande:

Falukorvsburgare
    Vad är det??
  • marial82

Spicy woman skrev 2008-06-11 21:43:23 följande:

Kokt falukorv med senaps eller pepparrotssås och potatis.Falukorvswok
    Hur kokar man falikorv???

Är ganska kass på matlagning så punkter på hur man går till väga hade varit bra, då kan man väl inte misslyckas =)
  • Spicy woman
    marial82 skrev 2008-06-11 21:50:11 följande:
    Spicy woman skrev 2008-06-11 21:37:01 följande: Vad är det??
    Ingredienser 2 portioner:
    ca 200 g falukorv, skuren i skivor 2 ägg 2 hamburgerbröd alternativ källarfranska 2 ostskivor, gärna cheddar 1 tomat, skuren i skivor 2 salladsblad 6 kokta potatisar, skivade 1 tsk smör lite salt och svartpeppar Tillbehör Senap och ketchup  Så här gör du:
    Stek falukorvsskivorna och äggen tills korven får en fin stekyta och äggen har fast konsistens.
    Placera ut korv och ägg på brödet. Lägg på ost- och tomatskivor och sallad.
    Stek potatisen i lite smör. Krydda med salt och svartpeppar och servera tillsammans med falukorvsburgaren.

Det var ett exempel på falukorvsburgare. Annars kan du steka några skivor lägg dessa mellan hamburgarebröd. Sen är det väl att ha på sådant man har när man äter vanliga burgare.
  • leabus

En ny variant av ugnsbakad: ha tacosås i formen och strö krossade tacochips ovanpå korven. Ost och tomat emellan.

En ny variant av korv stroganoff: Gör såsen på kokosmjölk och smaksätt med thai chilisås.

• antonia73

Kokt falukorv med kokt potatis och pepparrotssås

• Spicy woman
    marial82 skrev 2008-06-11 21:51:21 följande:
    Spicy woman skrev 2008-06-11 21:43:23 följande: Hur kokar man falikorv???Är ganska kass på matlagning så punkter på hur man går till väga hade varit bra, då kan man väl inte misslyckas =)
    Låt falukorvskivor sjuda i vattnet tillsammans med lagerblad och kryddpepparkorn.  Det ska sjuda i fem minuter.
  • 2barnsmamma87

vi brukar blanda krossade tomater basilika o häller det över korven sedan in i ungen o gratängost uppe på o in i ungen på 175-200 grader blir jätte gott

• EowynAurora

koka potatis o morrötter i buljong,svartpeppar o senap när det nästan e färdigt blandar du i purjolök o lägger sen strimlad falukorv ovan på allt i grytan. låt koka ihop en stund.sen klart *MUMS*

• malla

Falurisotto (4 pers) Gott o enkelt!

Fräs 3 dl ris och 1 hackad lök i lite olja i en traktörpanna. Späd med 5½ dl vatten, 1 buljongtärning och salt. Koka på svag värme under lock i ca 20 min. Under tiden: skiva och strimla ca 4-5 hg falukorv o stek på stekjärn.
    När riset är färdig kokt, blanda ner frysta gröna ärter, rör om så att de blir varma. Blanda sedan i den stekta korven samt hackad röd paprika.
    Smaklig måltid!

• QuteCat
    Lilla ruffset skrev 2008-06-11 22:10:19 följande:
    vi brukar blanda krossade tomater basilika o häller det över korven sedan in i ungen o gratängost uppe på o in i ungen på 175-200 grader blir jätte gott
    Färdigkryddade krossade tomater eller blandar du själv i basilikan?
    Hur mkt i så fall ?
  • Tussen06

Vi brukar göra tacokorv.

En halv falukorv
    1 burk tacosås, vilken styrka man vill
    1 burk krossade tomater
    1 lök
    salt
    tortillachips
    riven ost

Skala och hacka löken, lägg i en ugnsform. Häll på tomaterna och tacosåsen och salt.
    Lägg i korven och strö över krossade chips och rivna osten. In i ugnen i 20-25 minuter i 200-225 grader. Vi brukar äta mos till.

• Nennegumman

Sambon brukar göra falukorvsgryta, han strimlar korven och steker ihop med lite lök och nån annan grönsak (paprika exemplelvis), blandar i creme fraiche och så äter. Jag är inget korvfan, så jag tycker inte det är så gott, men det är en av hans favoriter! =)

• DubbelTrubbel

Skär ner den i tärningar.. koka makaroner.. gör en äggstanning häll allt i ungs form.. Whips så har du en korv&makarongratäng=)

Glöm inte mycket ost!!=)

• Heranell

Vi brukar skiva en hel korv och lägga i en ugnsform. Blanda sen ihop en burk Pineapple Salsa med 1 förp matlagningsgrädde. Slå över korven, det ska vara ganska blött. Man kan ha på lite mjölk också.
    Strö över riven ost, in i ugnen cirka 25 min 225 grader. Ha ris, pasta eller potatis till.

Svar på tråden Vad göra med falukorven?