• Lotta71

Lära hund stanna i trädgården?

Tror ni det går att lära en liten valp att stanna i trädgården utan att ha staket runtom? Is fall, hur gör man då? Nu ärhon ca 15 v o verkar ännu inte fatta nånting när vi försöker? Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 19:25
    HUR gör man? Ska man bestraffa henne? Vara arg o skrika nej? Eller bara bära in henne i trädgården igen?
  • Svar på tråden Lära hund stanna i trädgården?
  • Majsan70

Ja, det går utmärkt. Vi lärde vår hund det och hon går aldrig nånstans utan att "fråga". Hon går aldrig långt ifrån oss överhuvudtaget. Träning o tålamod var metoden.

• Ayya

Klart det går. Sen är ju vissa raser mer hemmakära än andra raser som gärna upptäcker världen.

Var bara konsekventa. När hon är utanför så ta henne tillbaka till tomten igen. 1 miljon ggr om dagen ungefär . Ha roligt på tomten men inte utanför.

Vad är det för ras ni har?

• Ayya

Glömde skriva. För att underlätta för hunden att förstå var tomtgränsen går så kan man lägga nåt rep eller liknande på marken som lixom visuellt avgränsar var man får vara och inte får vara. När hunden är lite äldre och man är säker på att den förstått så kan man plocka bort avgränsningen.

• Pikaur

Klart att det går. Det funkade jättebra med vår när vi flyttade till hus utan staket runt tomten. Ända tills jag upptäckte att grannungarna lockade över honom till deras med godis i belöning när han kom. ¤#"%¤#% vad arg jag blev! Nu är det staket och grindar som ska upp här i alla fall då jag inte vill ha en överkörd hund pga ungars dumhet.
    Kanske kan det vara lite knepigare med valpar då de gärna vill utforska sina omgivningar, men konsekvens och tydliga regler så borde det fungera

• Lotta71

Tack ! Ja, jag hoppas det går. Vår förra hund, oxå Drever, lärde sig själv. O hon smet aldrig, inget fick ut henne utanför . Men denna verkar ha noll koll tyvärr ....... Men HUR GÖR MAN??? Bestraffa? Skrika nej? Eller bara lyfta in igen?

• Flissi

Min berner var superduktigt på att hålla sig på tomten, efter mmkt träning räckte det med att visa honom var gränsen gick så stannade han innanför den. (Om vi var hos kompisar eller liknande) Sista åren struntade han dock lite väl ofta i mina gränser, men antar att han blev lite senil.

Jag tränade detta både på klubben & hos folk som hade trädgård. (jag hade inte det själ då)
    Gick alltid med honom med koppel runt området han fick vara på. Steg han utanför tog jag ett kort ryck i kopplet & sa NEJ. Enkelt & utan krusiduller.
    Sen fick han gå lös & jag höll i gpå nån meters eller två avstånd & gick han då över gränsen ropade jag ett starkare NEJ, GÅ IN!
    Hann han ändå ut för långt eller om jag var lite längre bort, gå fram snabbt, tog i örat & NEJ, GÅ IN samt "drog" in honom igen. (låter kanske hårt men så farligt var det inte.)
    Räckte ofta med att sen "grymta" till lite eller knacka på rutan eller nåt så backade han genast in igen.
    Och aldrig glömma att berömma så fort hunden gjort rätt & backat tillbaka direkt.

Sen ska man naturligttvis inte "lita" på att hunden stannar så under uppsikt ska de ju alltid vara om de ska vara lösa på tomt där det inte finns staket, eller på tomt mot gata där andra hundar kan komma gående & lura ut den mest lydiga hund, men det underlättar ju & är jätteskönt att kunna ha sin hund lite fri när det går!
    Men det är träna träna & massor av belöning som gäller!

Svar på tråden Lära hund stanna i trädgården?