Min berner var superduktigt på att hålla sig på tomten, efter mmkt träning räckte det med att visa honom var gränsen gick så stannade han innanför den. (Om vi var hos kompisar eller liknande) Sista åren struntade han dock lite väl ofta i mina gränser, men antar att han blev lite senil.
Jag tränade detta både på klubben & hos folk som hade trädgård. (jag hade inte det själ då)
Gick alltid med honom med koppel runt området han fick vara på. Steg han utanför tog jag ett kort ryck i kopplet & sa NEJ. Enkelt & utan krusiduller.
Sen fick han gå lös & jag höll i gpå nån meters eller två avstånd & gick han då över gränsen ropade jag ett starkare NEJ, GÅ IN!
Hann han ändå ut för långt eller om jag var lite längre bort, gå fram snabbt, tog i örat & NEJ, GÅ IN samt "drog" in honom igen. (låter kanske hårt men så farligt var det inte.)
Räckte ofta med att sen "grymta" till lite eller knacka på rutan eller nåt så backade han genast in igen.
Och aldrig glömma att berömma så fort hunden gjort rätt & backat tillbaka direkt.
Sen ska man naturligttvis inte "lita" på att hunden stannar så under uppsikt ska de ju alltid vara om de ska vara lösa på tomt där det inte finns staket, eller på tomt mot gata där andra hundar kan komma gående & lura ut den mest lydiga hund, men det underlättar ju & är jätteskönt att kunna ha sin hund lite fri när det går!
Men det är träna träna & massor av belöning som gäller!