• Norma

Någon som bor på Nya Zeeland?

Min man har blivit erbjuden jobb på NZ, i Auckland i ett år from. januari och vi står nu i valet och kvalet om hur vi ska göra.. Vi har en 4,5 åring och får en bebis i början på oktober. Jag måste väl erkänna att jag inte känner mig helt tillfreds med tanken på att vara hemmafru på andra sidan jordklotet, men kan inte heller släppa tanken på att faktiskt dra iväg! När börjar barnen i skolan på NZ? Är det ngn med erfarenhet från att ha flyttat med ett barn som inte alls kan engelska men ändå är så pass stor? Hur går det med kompisar och så? Det värsta är ju att NZ ligger så förskräckligt långt bort, inte direkt så att man åker hemn till Sverige och hälsar på lite om hemlängtan blir för stor..men givetvis är det också en fantastisk möjlighet att åka nu när jag dessutom ändå kommer att vara mammaledig! Det känns lite som nu eller aldrig! Min man har bott där tidigare i ett halvår och jag var där i 5 veckor då och älskade landet och människorna som bor där. Åh,, det känns som ett så svårt beslut!

Finns det någon därute med erfarenhet från liknade situation?

Tack!

• Svar på tråden Någon som bor på Nya Zeeland?
  • War

Om ni inte sitter fast i husägande mm så tycker jag ni ska ta chansen.
    Ett mycket treligt land att leva i men som sagt otroligt långt borta från Sverige.
    Som tur finns det ju internet numera.

4 åringen kommer prata engelska inom en månad, jag lovar.

• MrsG

Har spenderat mycket tid i Nz de senaste åren och har bara gott att säga. Barnen börjar i skolan vid fem års ålder. Språket går fortare än man tror för barn.
    Underbart land, underbara människor, mycket att göra och se, som du ju redan vet. ÅK!

Lycka till!

Svar på tråden Någon som bor på Nya Zeeland?