• Anonym (vårdbitr)

Anmäla vanvård på privat äldreboende?

Jobbar som timvikarie på ett privatägt äldreboende. (Sjukhem.) Jag tycker att de boende försummas och enligt mig är det vanvård, de boende har fått trycksår, nekroser, deras naglar har växt så att de krullar sig över tårna, får ligga i samma blöja en hel dag, osv finns det någonstans man kan anmäla anonymt? vill gärna behålla mitt jobb men samtidigt vill jag att de boende inte ska behöva ha det så där...

någon som vet?

• Svar på tråden Anmäla vanvård på privat äldreboende?
  • världens bästa mamma

Ring och prata med ditt kommunhus, facket den fackliga representanten på ditt jobb.

• världens bästa mamma

TYvärr är detta vanligt...jag vet

• Anonym (USK)

Det handlar om en klex Sarah, du har anmälningsplikt. Du behöver inte oroa dig för att vara anonym eller inte. Det kan inte hända dig något om du anmäler! Du är skyddad enligt lag. Anmäl!

• Anonym

Om det är så du skriver att de får ligga med samma blöja en hel dag mm så snälla gör en lex Sarah anmälan.

• Anonym (vårdbitr)

Hur gör man en sådan anmälan? Kan man vara anonym? Eftersom jag bara jobbar som timvikarie har jag ju inget fast jobb så det är därför jag är orolig för följderna. Cheferna verkar dessutom vara helt ointresserade av att göra något åt saken och vill bara ha ryggen fri så jag är rädd att de skulle tycka att jag var obekväm och inte anställa mig om jag anmälde, självklart vill jag ju anmäla och stå för det, men jag måste ju ha jobb också för min försörjning, så det är endast därför jag undrar kring anonymiteten, hade jag varit fast anställd hade jag aldrig ens funderat...

• Anonym

Det kan säkert vara till din nackdel på den arbetsplatsen om du anmäler, men vill du verkligen jobba där??

• Anonym (vårdbitr)

de flesta får ligga jättelänge i samma blöja och en karl har fått trycksår på hälarna så att det blivit nekros, och en annan tant har börjat få blåsor, men personalen skiter i att lägga dit något som avlastar, sen kan vissa som är rullstolsbundna få sitta en hel dag utan blöjbyte eller vila, när jag jobbar så ser jag självklart till att lägga isäng dem, eller byta blöja men den ordinarie personalen bryr sig inte, de bara rycker på axlarna åt vändscheman, dokumentation och sånt...

• Anonym (USK)
    Anonym (vårdbitr) skrev 2008-06-11 23:18:03 följande:
    Hur gör man en sådan anmälan? Kan man vara anonym? Eftersom jag bara jobbar som timvikarie har jag ju inget fast jobb så det är därför jag är orolig för följderna. Cheferna verkar dessutom vara helt ointresserade av att göra något åt saken och vill bara ha ryggen fri så jag är rädd att de skulle tycka att jag var obekväm och inte anställa mig om jag anmälde, självklart vill jag ju anmäla och stå för det, men jag måste ju ha jobb också för min försörjning, så det är endast därför jag undrar kring anonymiteten, hade jag varit fast anställd hade jag aldrig ens funderat...
    Det som händer är att DOM blir anmälda! Du har anmälningsplikt. Ser du vanvård kan DU åka dit på att INTE anmäla. Vill inte chefen anmäla har DU all rätt i världen att gå förbi chefen till högre instanser!
    Även om man så bara är timvkarie så är man anmälningsskyldig enligt lag. Du ska hitta blanketter till Lex Sarah på din arbetsplats, de ska finnas på alla arbetsplatser.
  • Anonym (vårdbitr)

Jag vill inte jobba på just den avdelningen men huset har tio andra avdelningar och på den avdelning som jag oftast jobbar på annars, fungerar jättebra och där är det inte fråga om någon vanvård, men som sagt, cheferna verkar inte bry sig och som timvik har man ju inte mycket att sätta emot om dom vill bli av med en

• Anonym

Är du med i facket? Tala med dem om att du vill göra en anmälan så hjälper de dig förhoppningsvis. Blir så arg att höra om folk som skiter i de boende, strunta i vändschema och strunta i avlasta begynnande trycksår är vansinne.

• Anonym (vårdbiträd)

Du inte bara kan utan är skyldig enligt lex sara att göra en sån anmälan. Jag har själv arbetat på ett äldreboende med tydliga brister mådde så fruktansvärt dåligt o jobbar nu i en kristen stiftelse där alla har en human o respektfull människosyn. Försök byt jobb. Och anmäl. Du kommer bara bära dåligt samvete annars. Och tänk på de människor som du kan hjälpa genom din anmälan. Och kom ihåg, du är skyldig att anmäla missförhållanden vilket måste innebära att du begår ett brott om du inte anmäler. Lycka till!

• Anonym (vårdbitr)

Varför kan man inte göra en anonym anmälan?

• Anonym (USK)
    Anonymt rapporterings- och anmälningssystem
    I förslaget till föreskrift till Lex Sarah enligt LSS framgår att man kan göra en anonym anmälan. Vårdförbundet rekommenderar inte ett anonymt rapporterings- och anmälningssystem. Vårdförbundet anser att det kan försvåra en utredning om vad som inträffat. Man bör i stället utreda förutsättningar för att skydda berörd personals identitet utanför anmälnings- och rapporteringssystemet.

Saxat från: http://www.vardforbundet.se/templates/VFArticlePage4.aspx?id=17577
    Där kan du läsa mer om Lex Sarah
  • Anonym

Ring och kola med socialstyrelsen om man kan göra en anmälan anonymt. Kan man inte det hoppas jag du ändå gör en anmälan. Måste vara en riktig jobbig sits men då vet du själv att du gjort något för att förbättra situationen.

• Anonym (vårdbitr)

Ska ringa och kolla upp det. Synd att man inte kan ringa till nån jour som fick åka ut dit oanmälda och göra en besiktning av de boendes tillstånd, jag lovar att flera av de boende inte ens fått tänderna ordentligt borstade på flera månader, det räcker ju liksom inte om någon stackars vikarie gör det ett par gånger,

• Anonym (vårdbitr)

Någon som själv gjort en anmälan och kan berätta lite om hur det gick?

• Anonym (vårdbiträd)

Har du bestämt dig om du ska anmäla eller? Som sagt så hoppas jag att du gör det. Själv är jag fortfarande förföljd av dåligt samvete, nu börjar nämligen missförhållandena att upptäckas på min gamla arbetsplats o det skrivs i tidningar o dylikt. Hoppas verkligen att du tar ditt ansvar.

• Anonym (vårdbitr)

Ska börja med att ringa facket, självklart måste jag ju göra något åt det hela, vill bara ha all info klar för mig så att jag vet vad som gäller när jag väl gör en anmälan, ska prata med min chef och höra vad hon säger också.

Svar på tråden Anmäla vanvård på privat äldreboende?