• Anonym (vårdbitr)

Anmäla vanvård på privat äldreboende?

Jobbar som timvikarie på ett privatägt äldreboende. (Sjukhem.) Jag tycker att de boende försummas och enligt mig är det vanvård, de boende har fått trycksår, nekroser, deras naglar har växt så att de krullar sig över tårna, får ligga i samma blöja en hel dag, osv finns det någonstans man kan anmäla anonymt? vill gärna behålla mitt jobb men samtidigt vill jag att de boende inte ska behöva ha det så där...

någon som vet?

• Svar på tråden Anmäla vanvård på privat äldreboende?
  • världens bästa mamma

Ring och prata med ditt kommunhus, facket den fackliga representanten på ditt jobb.

• världens bästa mamma

TYvärr är detta vanligt...jag vet

• Anonym (USK)

Det handlar om en klex Sarah, du har anmälningsplikt. Du behöver inte oroa dig för att vara anonym eller inte. Det kan inte hända dig något om du anmäler! Du är skyddad enligt lag. Anmäl!

• Anonym

Om det är så du skriver att de får ligga med samma blöja en hel dag mm så snälla gör en lex Sarah anmälan.

• Anonym (vårdbitr)

Hur gör man en sådan anmälan? Kan man vara anonym? Eftersom jag bara jobbar som timvikarie har jag ju inget fast jobb så det är därför jag är orolig för följderna. Cheferna verkar dessutom vara helt ointresserade av att göra något åt saken och vill bara ha ryggen fri så jag är rädd att de skulle tycka att jag var obekväm och inte anställa mig om jag anmälde, självklart vill jag ju anmäla och stå för det, men jag måste ju ha jobb också för min försörjning, så det är endast därför jag undrar kring anonymiteten, hade jag varit fast anställd hade jag aldrig ens funderat...

• Anonym

Det kan säkert vara till din nackdel på den arbetsplatsen om du anmäler, men vill du verkligen jobba där??

• Anonym (vårdbitr)