• Yummie

Hur säkert är det att köpa smink på Tradera & Ebay?

Hur säkert är det egentligen att köpa smink från Ebay och Tradera? Anledningen till att jag frågar är att jag igår köpte en Dior ögonskugga på Ebay av en säljare som har 99.9% positiva omdömen och har varit medlem där sen år 1999. Det kändes säkert, men man vet ju aldrig.
    Vad har ni för erfarenhet av det? Och hur ser man på en sminkprodukt om den är fake?

• Svar på tråden Hur säkert är det att köpa smink på Tradera & Ebay?
  • Jess69

Jag har köpt smink på Tradera, det har varit nya
    förpackningar så det kändes helt säkert.

På Ebay har jag inte köpt smink, men däremot en
    parfym av en säljare i USA som oxo hade 99,9% positiva omdömen och det funkade superbra, hade parfymen i brevlådan inom en vecka

• apache

När det gäller smink så är det ganska lätt,Chanel som säljs på Tradera är till 99% oäkta (jag är manisk sminkköpare på Tradera ) och det märks på dels texten på kartong och vara som ofta (alltid? ) är felstavat,alla Chanel produkter har ett namn och ett nummer (tex ögonskuggor) och googla på det eller jämför med en sajt med äkta varor (tex strawberrynet).Får du ingen "match" när du googlar är det fejk.

Ögonskuggorna som nu säljs på tradera är ofta oäkta,det är fel form och fel nummer på dom.

Köpte en "chanel" mascara en gång vilken var en dålig kopia,den fanns inte när man googlade (annat än på trader..) + felstavning samt att den kändes billig i handen.

Ett råd är därför egentligen att helt undvika Chanel,Dior är bättre,det finns många seriösa som säljer Dior på Tradera.

• apache

Måste tillägga att på Tradera är det svårt att enbart gå efter omdömen då jag märkt att dom flesta som köper kopior inte ens verkar märka det

Mascaran jag köpte säljs fortfarande på Tradera och folk är nöjda med den själv vill jag absolut inte ha kopior!

• poppan

Köper man märkes smink så står det oftast äkta vara i auktionen annars kan man vara ganska säker på att det är en kopia. Just den biten är samma på både ebay och tradera. De flesta av märket mac och lancome är kopior på tradera. Även om det är otillåtet att sälja kopior så är det mestadels det som säljs ändå.

• ananda74

Jag har köpt en massa märkessmink på både ebay och Tradera och har inte stött på nån fake än iallafall. på tradera har jag bl a köpt en Hypnose mascara som funkade jättebra och en diormascara. ofta får man ju hjälp av att titta på omdömena.

• Indianica

Kolla omdömena och som ngn skrev googla och se om produkten verkar säljas på andra sajter. Existerar det en make up palett t ex endast på Tradera är den ju antingen urgammal eller fejk. Likaså kan man gå lite efter priset. Att en äkta Diorprodukt skulle säljas för ett utgångspris om 1 eller 10 kr är inte särskilt troligt.

• Yummie

Tack för era svar. Innan jag budade på Dior ögonskuggan på Ebay så kikade jag på Diors hemsida och den fanns med där. Har även kikat på Tradera och hittat några intressanta Dior-produkter, men de flesta nyanser som säljes där finns inte på Diors hemsida. Så då är dem nog fake trots att säljaren skriver no fake or copies.
    Ska bli intressant o se när ja får Ebaypaketet. Nästa vecka borde det komma!

• Yummie

Tänkte på en annan sak. Kan det vara så att de nyanserna folk säljer på Tradera är utgående färger som inte tillverkas längre? Tänker nu främst på Dior.

• apache

Men de som skriver no fakes or copies säljer enligt min erfarenhet äkta vara,dock är det ofta precis så att det är utgågna färger,behöver inte alltid vara jättegammalt (finns sånt också ) utan förra säsongens.

• ananda74

Anledningen till att varan säljs med lågt utropspris, tex 1 kr, är ju för att man vill att många ska nappa och börja buda. jag har själv sålt många märkessaker på tradera och märker att budandet tar bättre fart om man har lågt utropspris. det är t.o.m så att Tradera rekommenderar just detta eftersom varan blir mer intressant för köparna då.

Svar på tråden Hur säkert är det att köpa smink på Tradera & Ebay?