• Anonym (tveksam)

Orka leva med en känslokall sambo?

Detta känns väldigt komplicerat men jag försöker på iallafall en förklaring.
    Har levt ihop med en och samma sambo i snart 5 års tid.
    Tillsammans har vi även en dotter på 2 år.

Vi har i periodvis ofta haft en stormigt förhållande men jag har alltid haft som regel att inte bråka inför vårt barn medan sambon tycker annorlunda.
    Han säger att "vi ju inte har något att disskutera som inte angår barnet"
    Men barnet vårat är ju bara 2 år och förstår ju inte när pappa blir arg och höjer rösten och mamma gråter så jag avskyr det.

Har ganska nyligen kommit till insikt hur pass känslokall person jag egentligen lever med för han har nyligen erkänt för mig att det inte berör honom det minsta när jag gråter och är ledsen för saker han säger..han påstår att han är "härdad".
    Sedan har det ju faktikt också kommit fram att han har noll empati eller medlidande för andra människor än sig själv och där säger han att han har "nog med problem själv och inte plats för andras problem"
    Jag är raka motsatsen.
    Bryr mig om allt och alla och skräms därför av hans sätt att vara.

har ju alltid vetat att han inte är speciellt omtänksam eller så men ändå känns det som om jag hela tiden vägrat tänka på det, förens nyligen.
    Vet inte om jag orkar med det längre.
    Jag måste be om kramar o pussar..
    Gråter jag och är ledsen får jag göra det på egen hand.
    Han säger även saker ofta som sårar mig.
    "Är så less på att ha en så idiotisk sambo som aldrig kan tänka ordentligt" eller "du är en jä*la gnällkärring"
    och visst är jag medveten om att jag kanske inte är så positiv person.

är sjukskriven för panikångest, depression och lider av kronisk migrän vilket inte gör livet lättare för någon av oss.
    Jag känner att jag helt enkelt inte vet längre om jag skulle må bättre med eller utan honom i min vardag.
    Det svåra är dock att jag är hundra procent säker på att jag älskar honom men orken har trytit hos mig.

Vad ska man göra?
    Vi har pratat om att gå på familjerådgivning, eller jag har krävt det och han har väl tveksamt sagt ett ja.

Fler som har det såhär?
    Är tacksam för alla svar och råd jag kan få.

• Svar på tråden Orka leva med en känslokall sambo?
  • Anonym

Jag känner igen mig i lite av det du säger. Är sambo med en kille vi har båda vars 2 barn sen innan.. Han tycker som din också att det är ok att bråka inför barnen (och då är ju våra mycket äldre än ditt barn) jag kan itne fatta det!!!! Varför itne skona dom från det... Han är också taskig mot mig när vi bråkar säger dumma saker.. men annars är han super gullig pussas och krammas mycket när han är på det humöret:(

• Anonym

Har en sambo som har jättesvårt visa känslor. Tror det beror på att han vuxit upp med två föräldrar som hade mycket problem och var ensam väldigt mycket. Ibland kan jag uppleva honom som känslokall men tror egentligen det beror på att han inte vet hur han ska bete sig. Som förut när min hund dog och jag var jätteledsen fick jag höra: du älskade verkligen den där hunden va? och så köpte han en bärbar dator till mig. Vad jag egentligen hade velat ha var en stor kram och att han tröstade mig. Så han bryr sig men kan inte visa det med känslor.

Kan vara ett steg i rätt riktning för er att gå på familjesamtal.

• KramMiiis

Mitt ex brydde sig inte heller om barnen hörde när han grälade på mig. Hörde någon psykolog som sa någon gång att när man grälar framför barnen så förstör man en del av dom...
    Han kunde även säga när jag var ledsen saker som "vad bölar du för nu då, eller "gud vad du är löjlig". Är så glad att jag slipper hans okänsliga sätt nu för tiden..
    Tycker du ska prata med din sambo ordentligt och blir det ingen förändring så bör du nog ta en funderare på vad som är bäst för dig och barnen..

Svar på tråden Orka leva med en känslokall sambo?