• Little Ms Chatterbox

Vilka förändringar såg du hos ditt barn när du började ge Omega-3?

Tycker det är synd att någon kanske missar hur bra Omega-3 är för att de inte tittar på "rätt" rubrik här på FL. Så jag tänkte om ni skriver vad ni har uppmärksammat hur det har påverkat ert/era barn när de fått Omega-3 och även kanske länkar till trådar där det nämns så vi kan samla all info. Länka även till bra artiklar om ni har.

Skriv gärna ålder på barnet, hur fort det gav resultat, överraskande possetiva/negativa resultat. Vilket märke ni ger och hur mycket.
    Lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta, för en del barn gillar inte smaken.

Det finns flera trådar här på FL om Omega-3 bla i Föräldraforumet under rubrikerna:
    Barn/Funktionshinder
    Kost/Matvanor
    Sömn/Dygnsrytm

Eftersom det finns mycket om Omega-3 på så många olika rubriker här på FL lägger jag tråden i Barns utveckling så hoppas jag att det är så många som möjligt hittar den.

Lite saxat från Wikipedia:

Omega-3-fettsyrornas effekt på hälsan är idag väl underbyggd i en lång rad vetenskapliga studier. Ett stort antal studier har gjorts på specifika sjukdomar med jämförelsegrupper.

Hjärnan/ögonen - regelbundet intag av Omega-3-fettsyror skyddar mot bland annat blodproppar, ögonsjukdomar (som gula fläcken-sjukan) och senil demens.

Blod/kärl - Omega-3 fettsyrorna har en triglyceridsänkande effekt, och har inte visat sig förebygga hjärt/kärl-sjukdom (Läkemedelsverkets Behandlingsrekommendation "Förebyggande av aterosklerotisk hjärt-kjärl-sjukdom 3:2006). Varken Total kolesterol, LDL ("onda kolesterolet") eller HDL ("goda kolesterolet") påverkas av Omega-3 fettsyror.

Leder - minskar symptomen (stelhet, smärta) hos personer med reumatisk artrit.

Hud - Omega-3-fettsyror ger skydd mot huden åt exempelvis personer med pigmentförändringar, torr hud/hårbotten och mjäll. Symptom hos olika former av eksem och hos psoriasis sägs även minskas av regelbundet intag av dessa fettsyror.

Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror vid regelbunden användning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.

Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD.
    Hämtat från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra

Jag har verkligen sätt förändring hos min barn när jag började ge Omega-3. Framför allt på humöret och sömnen men även inlärning. Sonen började helt plötsligt att gilla dagis och gympan. Han sov bättre och fick inga vredesutbrott och blev lugnare i humöret. Dottern märktes det främst på att hennes nattskräck försvann men även hennes trotsperiod blev kortare och inte alls lika "dramatisk" som mitt stora barn hade. Jag kommer även börja ge tvillingarna Omega-3 när de slutar med ersättningen (det är tillsatt iaf i NAN), eller när jag ser att det behövs.
    Alla barn behöver inte ha AD/HD osv för att Omega-3 ska vara bra för dom utan det hjälper de flesta barn i allmänhet.
    Jag tar själv Omega-3, jag började för just ledernas skull men det som jag verkligen märkte förändring på var att min PMS nästan försvann! =gladare mamma, gladare barn.
    Jag har läst i en tråd här på FL (kommer inte ihåg var) om en mamma som tyckte att Omega-3 borde vara lika självklart som AD-dropparna och att det borde ingå i det programmet. För att få i sig dagsbehovet av Omega-3 bör man äta fet fisk 3ggr/vecka.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • Svar på tråden Vilka förändringar såg du hos ditt barn när du började ge Omega-3?
  • Snorkis

Märkte INGA förändringar så jag slutade efter 4 månader...

Han fick märket Eskimo Kids från apoteket...

• Little Ms Chatterbox

Nä-men! Va synd. Vad hade du hoppas på skulle hjälpa? Jag menar, varför började du att ge?

• Jesster

Eftersom sonen inte tar en fiskbit i sin mun så började jag ge Eskimo Kids. Det var kanske 4 månader sedan...

Redan kvällen efter så sov han mycket lugnare och har gjort sedan dess. Han är också ganska sen i utvecklingen men sedan vi började med Eskimo Kids så började framstegen gå mycket fortare och tydligare. Han fick också bättre aptit.

Kanske en tillfällighet, men så var det

♥ v.35 ♥
  • Little Ms Chatterbox
    Svar på #3
    Jag har läst om fler som har sagt att barnen fått bättre aptit.

Det har jag inte märkt på vår son, man han behöver ifs inte bättre aptit heller, äter jättebra ändå. Och 2-åringen har perioder med matvägran till och från som började för 1 år sen och blev inte bättre sen vi började ge henne Omega-3 vid nyår ungefär.
  • ludenben

ts: alla barn behöver inte ha adhd för att omega 3 ska hjälpa står det i din ts. Sant så.... men det finns olika typer av omega3 för olika ändamål. De de sett under kategorin barn/funktionshinder handlar mest om eye-q eftersom just den sorten är främst använd och forskad på med barn som har dessa problem.  Den har rätt sammansättning av DHA och EPA som behövs för adhd-problematik. För sömnen behövs en annan sammansättning. Tex eskimå kids är inte alls för adhd eller koncentrationsproblem...

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #5
    Jag la till det mest för att det kan vara någon som tänker att hans/hennes barn inte har npf så då är det ingen idé att ens prova med Omega-3, och det vore ju synd att någon missar något bra för det.
    Jag kanske formulerade mig lite fel, det är jag jätteduktig på
  • ludenben

haha nej jag menade inte som kritik, utan att det kanske kunde läggas till i ts att det finns olika för olika ändamål och jag håller med till fullo om att det skulle vara lika självklart av bvc att propsa på omega3 som på addroppar. Om jag får säga mitt tycker jag att omega3 är viktigare till och med för de fettsyrorna är svårt att få i sig av vanlig mat. Alla vitaminer innehåller ju bröstmjölken. Ersättning/välling/köpegröt är ju mängder med vitaminer ingen katastrof om man skulle råka glömma men omega3 finns ju nästan bara i fet fisk.

Zander O Cayenne skrev 2008-06-12 16:02:04 följande:
    Svar på #5Jag la till det mest för att det kan vara någon som tänker att hans/hennes barn inte har npf så då är det ingen idé att ens prova med Omega-3, och det vore ju synd att någon missar något bra för det. Jag kanske formulerade mig lite fel, det är jag jätteduktig på
  • squipp

Om man vill få ordning på t.ex. sömn vilken sort rekommenderas då?

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #8
    Som Ludenben skrev i inlägg #5 är det olika för olika behov, vi hade Eskimo kids ett tag och då tyckte jag att sonen somnade bättre men just i den vevan skippade vi marmelad på kvällsmackan så det kan ha varit det också. Men jag tror att någon form av Omega-3 är bättre än ingen så de flesta borde få någon form av resultat.
    Vår son sover bättre men visst, jag önskar att han skulle kunna somna ännu bättre. Men från att ha snurrat, upp på toa, druckit vatten, toa igen, snurrat, påstått att det kliar än här än där till kanske 22-22.30 vardagskvällar. Nu händer det rätt ofta att han somnar vid 21. Försöker få det till att han ska ligga vid 20 så på bättre väg är det ju. Vi har sagt att när den burken vi har nu är slut ska vi testa Eye Q, får se hur det blir.
  • ludenben

eye-q har vi och den rekommendrar jag. Jag har inte märkt nån förbättring av sömnen men av intelligensen och synen, det har blivit bättre. Den är ju för hjärnans och ögats utveckling. Vi kombinerar den ihop med mediciner och det funkar fantastiskt bra.

Svar på tråden Vilka förändringar såg du hos ditt barn när du började ge Omega-3?