Vilka förändringar såg du hos ditt barn när du började ge Omega-3?
Tycker det är synd att någon kanske missar hur bra Omega-3 är för att de inte tittar på "rätt" rubrik här på FL. Så jag tänkte om ni skriver vad ni har uppmärksammat hur det har påverkat ert/era barn när de fått Omega-3 och även kanske länkar till trådar där det nämns så vi kan samla all info. Länka även till bra artiklar om ni har.
Skriv gärna ålder på barnet, hur fort det gav resultat, överraskande possetiva/negativa resultat. Vilket märke ni ger och hur mycket.
Lite tips om vad man kan göra för att få barnet att lättare ta, för en del barn gillar inte smaken.
Det finns flera trådar här på FL om Omega-3 bla i Föräldraforumet under rubrikerna:
Barn/Funktionshinder
Kost/Matvanor
Sömn/Dygnsrytm
Eftersom det finns mycket om Omega-3 på så många olika rubriker här på FL lägger jag tråden i Barns utveckling så hoppas jag att det är så många som möjligt hittar den.
Lite saxat från Wikipedia:
Omega-3-fettsyrornas effekt på hälsan är idag väl underbyggd i en lång rad vetenskapliga studier. Ett stort antal studier har gjorts på specifika sjukdomar med jämförelsegrupper.
Hjärnan/ögonen - regelbundet intag av Omega-3-fettsyror skyddar mot bland annat blodproppar, ögonsjukdomar (som gula fläcken-sjukan) och senil demens.
Blod/kärl - Omega-3 fettsyrorna har en triglyceridsänkande effekt, och har inte visat sig förebygga hjärt/kärl-sjukdom (Läkemedelsverkets Behandlingsrekommendation "Förebyggande av aterosklerotisk hjärt-kjärl-sjukdom 3:2006). Varken Total kolesterol, LDL ("onda kolesterolet") eller HDL ("goda kolesterolet") påverkas av Omega-3 fettsyror.
Leder - minskar symptomen (stelhet, smärta) hos personer med reumatisk artrit.
Hud - Omega-3-fettsyror ger skydd mot huden åt exempelvis personer med pigmentförändringar, torr hud/hårbotten och mjäll. Symptom hos olika former av eksem och hos psoriasis sägs även minskas av regelbundet intag av dessa fettsyror.
Välbefinnande - genom att reglera signalsubstanser och hormonnivåer kan Omega-3-fettsyror vid regelbunden användning lindra och förebygga nedstämdhet och humörsvängningar.
Barn/ungdomar - Tillskott av omega-3-fettsyror har visat sig kunna lindra inlärningssvårigheter, dyslexi, koncentrationssvårigheter och ADHD.
Hämtat från: http://sv.wikipedia.org/wiki/Omega_3-fettsyra
Jag har verkligen sätt förändring hos min barn när jag började ge Omega-3. Framför allt på humöret och sömnen men även inlärning. Sonen började helt plötsligt att gilla dagis och gympan. Han sov bättre och fick inga vredesutbrott och blev lugnare i humöret. Dottern märktes det främst på att hennes nattskräck försvann men även hennes trotsperiod blev kortare och inte alls lika "dramatisk" som mitt stora barn hade. Jag kommer även börja ge tvillingarna Omega-3 när de slutar med ersättningen (det är tillsatt iaf i NAN), eller när jag ser att det behövs.
Alla barn behöver inte ha AD/HD osv för att Omega-3 ska vara bra för dom utan det hjälper de flesta barn i allmänhet.
Jag tar själv Omega-3, jag började för just ledernas skull men det som jag verkligen märkte förändring på var att min PMS nästan försvann! =gladare mamma, gladare barn.
Jag har läst i en tråd här på FL (kommer inte ihåg var) om en mamma som tyckte att Omega-3 borde vara lika självklart som AD-dropparna och att det borde ingå i det programmet. För att få i sig dagsbehovet av Omega-3 bör man äta fet fisk 3ggr/vecka.