• Amaryllisen

Varför så olika priser på Sphynxar?

Sitter och tittar runt på olika sajter om spynx, och ser att det skiljer mycket i pris på dom, hur kan det komma sig?

nyfiken eftersom jag gärna vill ha två sådana katter,
    och min man har efter två års tjat äntligen gått med på det

hoppas att ni kan ge mig lite svar..

• Svar på tråden Varför så olika priser på Sphynxar?
  • Majsan70

Kanske beror det på om man har importerat föräldrakatterna för att avla med? Kan bero på vilken kvalitet det är på de katter som sålts oxå. Det kan finnas flera olika skäl till varför priserna varierar. Ring en uppfödare o småprata o fråga varför det skiljer.

Hur mycket har du sett att det skiljer i pris om jag får lov att fråga?

• Amaryllisen

Priserna jag sett på sällskapskatter skiljer mellan 8-13000kr
    ganska stor skillnad tycker jag..

• Majsan70

Jag föder ju upp Helig Birma, men jag har för mig att det importeras en del för att få fram bra exemplar av den rasen du undrar över. En importerad hane tex kostar ju mer att "låna" till parning en ett svenskt exemplar. Det finns säkert ett antal olika skäl till att priserna varierar.

Men är du intresserad av rasen så ta kontakt med en av de uppfödarna o surra lite katt. Själv tycker jag det är jätteroligt när folk ringer o är intresserade av Birmor.

• skorpionen80

Kan det bero på hur mycket päls katten har? Har för mig att helnakna kostar mer än de lite ludna.

• MindCox

Olika priser kan bero på:
    importerade föräldrar
    hur mycket föräldrarna har gått i avel (ju fler stamtavlor de är med i desto mindre "speciella" är de i avelssynpunkt)
    ev skönhetsfel som navelbråck, svansknick och på sphynx hårighet
    ålder
    om det är till avel/utställning eller sällskap (vissa uppfödare tar olika beroende på vad katten ska användas till)

• Powerwoman

Som redan skrivits ovan så är ofta en sällskaps-sphynx billigare, en avelskatt ligger fortfarande på runt 18000 kr.

Ökad behåring, andra små-fel osv sänker också priset.

• Amaryllisen

ok, tack alla för era svar..
    nu ska jag leta och se om jag hittar någon jag vill ha

• HasseH

Om priset är för högt, kanske det kan vara idé att kolla omplaceringsannonser på t ex blocket, och att kolla med uppfödare nära dig om de vet någon som kanske blivit allergisk eller liknande och behöver hjälp att omplacera. Fast det kanske du redan hade tänkt på!

Svar på tråden Varför så olika priser på Sphynxar?