• CoolCat

Hur pluggar jag matte inför Högskoleprovet??

Hej! Jag ska göra HP i höst men bävar inför NOG delen samt statistik/diagram...matematik har alrig varit min starkaste sida. Dessutom så blir jag "låst" när det ska ställas upp en ekvation baserat av text.

Snälla, har någon tips på vilken ex. mattebok som är bra att gå igenom för att lära mig problemlösningsmatte?

Tusen kramar för alla tips!!

• Svar på tråden Hur pluggar jag matte inför Högskoleprovet??
  • CarlHerman

Vad jag kommer ihåg så är det inte så mkt ren matte utan det gäller mest att kunna pythagoras sats och liknande matematiska formler. Man behövde inte räkna ut nåt (året jag skrev iallafall), bara känna till regeln för lösning.

Diagram/tabelldelen gäller det att läsa in sig lite på de olika typerna av diagram och att öva in dig på att hyfsat snabbt kunna tyda dem. Ta god tid på dig att läsa frågan så att du inte missförstår så brukar inte själva problemet vara så svårt.

Delen där du verkligen kan tjäna in poäng är orddelen, för den är väl fortfarande ganska "tung" poängmässigt? Svårt att plugga på iofs.

• giftgrodan

det bästa sättet för NOG-delen är nog att göra gamla prov, eftersom den delen skiljer sig mycket från matten man gör i skolan. Men visst, grundläggande matte måste man ju kunan för att klara den.

Svar på tråden Hur pluggar jag matte inför Högskoleprovet??