• Lilla Maja

Vad göra med färskpotatis, förutom att bara koka den?

Är så dålig på att göra nåt gott med färskpotatis... Med den "gamla" potatisen brukar jag ofta klyfta och ha inne i ugnen, är ju så gott till grillat om man har nån god sås till, men hur gör man med färskpotatisen? Går det att typ ugnsbaka dem, om man tex. skär dem i halvor, har för mig att nån pratat om att de gör grillpaket som de fyller med potatis, lök och lite sånt, nån som känner igen det? Vill ha nåt gott att ha till tzatziki och sånt! Jag är inte så förtjust i köpt potatissallad,tycker den känns för geggig om ni förstår hur jag menar(!) kanske nån som har nåt gott recept på det oxå?

• Svar på tråden Vad göra med färskpotatis, förutom att bara koka den?
  • milla   1982

det är jätte gott att bara skrubba färskpotatisen och sen köra dom hela i ugnen med grovsalt och lite dill. MUMS!

BF 3 juni 2008
  • Champagne

koka nypotatisen, lägg dem i en bit folie tilsammans med nån vitlöksklyfta, rosmarin timjan och olivolja. Lite havssalt också! Lägg paketet på grillen en kvart. Det är jättegott!

Om inte livet berusar dig, drick Champagne!
  • Neko

Du kan göra som en grekisk sallad ungefär och byta ut gurka mot färskpotatis =) Så det blir färskpotatis, tomat, fetaost, rödlök, oliver och olivolja och ev avokado om du vill. Supergott =)

• danitra

Klar potatissallad är skitgott att göra på färskpotatis.

Annars brukar jag steka överblivna potatisar med lök och salt, socker och peppar.

• milla   1982

Hemmagjord potatissallad:

Potatis
    gurka
    lök (vit, röd, gräslök, det man tycker är godast helt enkelt)
    Gräddfil
    majonäs
    senap
    salt & peppar

Brukar bara blanda på känn, men ca 3dl gräddfil till ½dl majonäs skulle jag tippa på, och en msk senap kanske.

BF 3 juni 2008
  • Maggis

Om du vill göra potatissallad utan klet så gör en med vinägrettsås istället. Det gör jag på fortfarande varm nykokt färskpotatis och det är jättegott. Brukar skära ner salladslök, rädisor och ev. lite vitlök och salta/peppra. Sedan blandar jag med olja, vinäger och lite vatten.

Annars kan du koka potatisen i halvor (gör dem lite platta på den rundade sidan så de kan stå stadigt i ugnssäker form). När de är färdiga ställer du ut dem i formen, skivar vitlök och lägger på, pepprar, lägger strimlad bacon över och toppar med en god ost. In i ugnen (200 grader) i ca 8 minuter. Mums.

//Maggis
  • Indah
    La Grande Dame skrev 2008-06-12 14:20:04 följande:
    koka nypotatisen, lägg dem i en bit folie tilsammans med nån vitlöksklyfta, rosmarin timjan och olivolja. Lite havssalt också! Lägg paketet på grillen en kvart. Det är jättegott!
    Jag har ett liknande recept:

Koka potatisen, lägg dem i ett foliepaket tillsammans med finhackad vitlök, rejält med smör, citronskal, grovt hackad bladpersilja, flingsalt och färskmalen peppar. Lägg på grillen/kol ca 15 minuter.
    Mumma!
    Önskar jag vore pedant och städfreak
  • Mejk

Färskpotatissallad är en höjdare!

Koka potatisen, häll ner den i en skål skär ner avocado, koktailtomater, roccola oh sockerärtor. Blanda i pesto efter behag. Super smaskigt!!

Du kan också skiva ner rå färskpotatis i klyftor, lägg de i ett foliepaket tillsammans med annat du gillar, lök, morötter, tomat det är bara att använda fantasin. Toppa allt med en klick vanligt smör eller kryddsmör sen lägger du allt på grillen tills potatisen är färdig.

• snobben

Potatissallad, grilla på spett, grilla i ugnen.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Hemliga 72an

Gör några extra och stek dagen efter! Jättegott!

• TigerEye

kall eller varm potatissallad.

• Labrat

potatissallad med pesto, turkisk yoghurt, rödlök, inlagd vitlök o soltorkade tomater...mumsigt..

• Pumba

Detta är supergott!

Citronglaserad färskpotatis
    Buffé nr 6 2002, sid 21

Ingredienser
    Portioner: 4

1 kg potatis
    25-50 g smör
    ½-1 citron
    2 tsk salt
    ½ dl hackad persilja

Tillagningstid: Max 20 min
    Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
    Koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och klicka smöret och klicka i smöret och låt det smälta.

Pressa citronen och tillsätt citronjuicen och salt. Vänd runt potatisen försiktigt tills det mesta av vätskan absorberats. Tillsätt persilja och vänd runt potatisen.

FÖR ALLA? Citronglaserad färskpotatis innehåller inte gluten och ägg. Mjölk ingår. Ändra så här till mjölkfritt: Uteslut smöret och använd i stället mjölkfritt margarin eller olja.

• JewelGirl

Kall, kokt färskpotatis blandas med gräddfil, gräslök, salt och peppar efter tycke och smak. Mycket "klet" = mycket gräddfil osv. Lätt att bygga vidare, man kan ha i rödlök, purjolök, äpple m.m.

Eller

Kall kokt färskpotatis, äpple, svarta urkärnade oliver, rädisor och blandade salladssorter. Vinägrett på 2 delar majonäs, 2 delar olivolja och 1 del vinäger + salt och peppar. Det ska bara vara så pass mycket att potatisen blir lite blank, det ska inte vara en kletig potatissallad.
    Man kan blanda hejvilt med gottesaker att ha i.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Mejk

Färskpotatis är föresten nästan godast dagen efter när den är kall.
    Då "ska" man ha den på knäckebröd! Godast är det om man grillade lax dagen innan, för kall färskpotatis och kall grilladlax på knäcke macka. det är inte mycket som slår det! (tycker jag ;))

Svar på tråden Vad göra med färskpotatis, förutom att bara koka den?